PA121015

PA121015



gPPIS -    >ąi»»jlii • o >*!»<■    43

WKMOCSonąj już rozprawie o badaniach tekstu jako źródle stylu autorka stwierdziła, że cztery kwestie stanowiące podstawy teorii tekstu otwierają przed stylistyką nowe perspektywy. Tworzą je odpowiedzi na pytania; nl) w jaki sposób wypowiedź językowa wyodrębnia się z potoku mowy i staje się integralną całością językową; 2) jak zdanie (kon-jtruk t językowy) przekształca się w element wypowiedzi wypowiedzenie; 3) jakie mechanizmy wiążą sekwencję wypowiedzeń w powiązaną znaczeniowo całość; 4) jakie typy i gatunki wypowiedzi funkcjonują tr danej kulturze”7.

Ad I) Dobrzyńska wymienia takie wyrażenia, które służą nawiązaniu i rozwiązaniu kontaktu językowego, oraz odniesienia metatekstowe w całym tekście, np. powitania i zapowiedzi poprzedzające opowiadanie ustne w narracji literackiej. Do meta tekstu należą na przykład zwroty poprzedzające bajki. W grę również wchodzą użycia zdań egzystencjalnych w rodzaju „Był sad” w Panu Tadeuszu. Wstępne i końcowe części wypowiedzi określa jako ramę wypowiedzi. Właśnie rama wyznacza granice wypowiedzi w tekście, przy czym niekiedy bywa .rozchwiana znaczeniowo" w tekstach „otwartych".

Pytanie 1) dotyczy także problematyki spójnościowej, problematyki Jzotopii” tekstu. Funkcję tę spełniają niektóre typy wyrażeń referujących, tzw. nazwy dominujące oraz wszystkie składniki używane w technice narracyjnej, w tym zaimki wskazujące.

W kręgu problemów z zakresu 2) chodzi o konstrukcje o określonej perspektywie funkcjonalnej w obrębie komunikatu, tematyczno-rema-tyczne, stające się wyznacznikami stylu, juk np. w stylizacji na język mówiony, w układach typowych dla niektórych gatunków folkloru (problem ten rozwija w swoich pracach J. Bart miński). Tzw. emfaza uwydatnia temat lub remat, np. przy użyciu tematu uwydatniającego. ^Jeżeli chodzi o..." itd., w określonych typach komunikatów. Badania śpójnościowe są w Polsce szczególnie rozwinięte. Od siebie dodam jatzeze, że według zdania badaczy schizofazji (mowy schisofreuików). w szczególności T. Wożniaka, zaburzenia spójności odgrywają w patologii tej mowy szczególną rolę, kiedy można wyraźnie zaobserwować, jek tekst jńę rozpada*.

Wykładniki spójności stają się istotne dla postawionego przez autorkę pytaniu numer 4), dotyczącego organizacji tekstu. Może tu eho-

Dobrzyńsko, ą. dt, s. 81-52.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 (43) r<5 »/JK>VZ [»JHi«l3ea b««14.5ot C33OW100I AftOllai <HR>e [«]«ai ,8ca ?
2012 01 11 43 38 mrOTf"a wĘmmjftt rVi ) ) [ •-i ffi R s ss=4-Ai---- Sffit J Vj
2011 10 27 30 43 Reakcja Al(OB)ą z mocn np. z kwasem siarkowym (VJMigS04 2AI(OH), + 3H2S04 — A1,(S0
2012 01 11 43 38 mrOTf"a wĘmmjftt rVi ) ) [ •-i ffi R s ss=4-Ai---- Sffit J Vj
P1050564 fc -«a fc -ai far 43 C JS e _»
45847 ScanImage14 (3) g=9,8 [m/s2] ai,nch=5 [m/s2] Gd,=37,265 [N] Fb*=19 [N] •    ram
2012 10 16 15 43 Id.4 /bitwie 111.5. Infr»»*rukfur» IA.4.
IMG43 Wytcres równowagi faz AI B z nieograniczoną rozpuszczalnością w stanie stałym likwfduft
skanuj0009 coJo&Cpce uzeoćCL- J) oUxjbCLtO ■OCCJZOhDe~ -j    opjijuysj^Ai #■ -pna

więcej podobnych podstron