ped res 7

ped res 7



NIEPRZYSTOSOWANIE SPOŁECZNE DZIECI I MŁODZIEŻY


Cechą wspólną różnych definicji jest to, że za zjawiska wskazujące na nieprzystosowanie społeczne młodzieży uznawane są te, które pozostają w sprzeczności z powszechnie uznawanymi normami, wartościami i oczekiwaniami.

Negatywne konsekwencje tych zachowań:

►    w skali makrospołecznej - zaburzenia funkcjonowania systemu społecznego,

►    w skali mikrospołecznej deficyty w poczuciu bezpieczeństwa fizycznego i społecznego.

Zachowania te są oceniane negatywnie, obwarowuje zakazami i sankcjami.


Geneza i rozwój pedagogiki resocjalizacyjnej

► Początki nowoczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej datuje się na I połowę XX wieku:

>    Helena Radlińska - pedagogika społeczna;

>    Maria Grzegorzewska - pedagogika specjalna.

Inne ważne nazwiska:

>    Czesław Czapów;

>    Stanisław Jedlewski;

>    Natalia Han- Ilgiewicz;

>    Aleksander Kamiński;

>    Otton Lipkowski;

>    Jan Konopnicki;

>    Lesław Pytka,

>    Bronisław Urban.

Pedagogika resocjalizacyjna I resocjalizacja są pojęciami charakterystycznymi dla Europy Środkowo-wschodniej.,W Stanach Zjednoczonych Ameryki i Europie Zachodniej osobami, u których stwierdzono zaburzenia w procesie socjalizacji zajmują się specjaliści w zakresie pracy socjalnej.


Objawy nieprzystosowania społecznego:


nadużywanie alkoholu; uzależnienia lekowe; toksykomania; samobójstwa i zamachy samobójcze; prostytucja; ucieczki z domu; wagary;

pasożytnictwo społeczne;


notoryczne kłamstwa; werbalna agresja; lenistwo szkolne; nieprzestrzeganie wewnętrznych zarządzeń i przepisów szkoły; uczestnictwo w grupach podkulturowych; lękliwość;

zaburzenia koncentracji; konfliktowość.


Pedagogika resocjalizacyjna


jest dyscypliną praktyczną i teoretyczną, zajmującą się wychowaniem osób z zaburzeniami w procesie socjalizacji, ij. kategorią osób, która z rozmaitych powodów wykazuje objawy nieprzystosowania, wykolejenia społecznego, paraprzestepczości i przestępczości. Interesuje się osobami, wobec których zarówno proces socjalizacji, jak i wychowania nie powiódł się, czego skutkiem są zachowania uznane za niewłaściwe, niepożądane lub wręcz szkodliwe w sensie społecznym i/lub indywidualnym (por. L. Pytka, 2000, s.10).

Pedagogika resocjalizacyjna jest interdyscyplinarna.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ped res 7 NIEPRZYSTOSOWANIE SPOŁECZNE DZIECI IMŁODZIEŻY Cechą wspólną różnych definicji jest to, że
Analiza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży 281 także podskalę I. Podskala ta bowiem
Analiza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży 273 nych, intelektualnych, psychicznych i w
Analiza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży 275 2.    Konsekwencją
Analiza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży 277 Części SNS Średnia arytmetyczna
Analiza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży 279 VI-SK natomiast zróżnicowanych na
System finansowy a system ekonomiczny i system społeczny Cechą wyróżniającą system finansowy jest to
W świetle powyższych definicji najistotniejszą cechą myślenia jest to, że za jego pomocą dochodzi si
DSC00087 (9) XL ZASADY WYDANIA • Najbardziej interesującą cechą wersji brulionowej Ai jest to, że ks
Istotną cechą manipulatorów bezchwy takowych jest to, że nie mają one szczególnych ograniczeń co do
Cechą charakterystyczną majątku obrotowego jest to, że jego składniki zmieniają swoją postać natural

więcej podobnych podstron