pic 11 03 122024

pic 11 03 122024




9 . UCZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW

9.1. O prawidłowościach dziecięcego liczenia, a także o tym, jak kształtować w przedszkolu umiejętności potrzebne dzieciom, aby liczyły w coraz większym zakresie

Zgodnie z programem: Dziecięca matematyka o kształtowanie umiejętności liczenia dba się we wszystkich grupach wiekowych od trzylatków do sześciolatków włącznie88. Dla czterolatków i pięciolatków przewidziano następujące treści kształcenia:

• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie,

ale stosownie do możliwości dzieci. Na zajęciach z czterolatkami trzeba

przestrzegać następującej kolejności:

a)    wyodrębnienie obiektów do policzenia,

b)    szacowanie, ile ich może być,

c)    liczenie obiektów z dbałością o to, aby każdy był pokazany i oznaczony liczebnikiem,

d)    próby ustalania, ile jest policzonych przedmiotów.

Pięciolatki mają dodatkowo:

a)    dostrzec szczególną rolę ostatniego liczebnika (określa on także liczbę policzonych obiektów),

b)    wiedzieć, że można liczyć od początku do końca i od końca do początku, a także, że wynik będzie taki sam, jeżeli przestawi się liczone obiekty,

c)    liczyć razem różne przedmioty, jeżeli znajdują się na jednym terytorium, mają wspólne przeznaczenie itp.

XX


Program Dziecięca matematyka, s. 27-30.

. Liczenie palców oraz uczenie dzieci liczenia na palcach i innych zbiorach zastępczych. Czterolatki mają umieć policzyć palce i próbować liczyć na palcach. Pięciolatki mają już nabrać wprawy w liczeniu na palcach i innych zbiorach zastępczych.

. Wymiana w sytuacji kupna i sprzedaży według umowy: jeden za jeden Jeden za dwa, dwa za jeden. Takie wymiany mają być organizowane dla pięciolatków, ale wymianę jeden za jeden mogą z powodzeniem realizować czterolatki.

Wokół kształtowania umiejętności liczenia nagromadziło się sporo nieporozumień. Dorośli uważają, że trudność liczenia wzrasta wraz z liczbą przedmiotów, które trzeba policzyć. Są także przekonani, że liczenie jest dostępne dla dzieci starszych, na przykład dla pięciolatków i sześciolatków. Postaramy się wyjaśnić, jak bardzo się mylą.

Liczenie wywodzi się z rytmów. Ważny jest tu także gest wskazywania89. Dlatego już pod koniec pierwszego roku życia można dostrzec w zachowaniu dziecka czynności zapowiadające, że nauczy się ono liczyć.

Kiedy dziecko siedzi już pewnie (niedługo stanie na nóżki), zaczyna z wielką natarczywością wskazywać przedmioty. Jest to jeden ze sposobów porozumienia się z dorosłym, a także ważny moment w rozwoju umysłowym dziecka. Gest wskazywania skłania dorosłego, żeby spojrzał na to, co wzbudziło dziecięce zainteresowanie. Dorośli patrzą tam, gdzie pokazuje dziecko i nazywają wskazany przedmiot. Jeżeli obiektów jest więcej, używają zaimków wskazujących, nazw przedmiotów i liczebników. Pokazują, pytają i nazywają na przykład tak: To?... To i to?... Piesek, i to też piesek... Jeden, dwa... Dwa pieski.

Mówiąc tak, wskazują każdego pieska z osobna, a słowo: piesek i liczebnik: jeden traktują jako dwie nazwy tego samego obiektu.

Podobne sytuacje powtarzają się: dziecko jest natarczywe w geście wskazywania, a dorośli zachowują się tak, jak opisałyśmy. Gromadzone tu doświadczenia sprzyjają:

- rozwijaniu mowy, chociaż dziecko nie potrafi jeszcze mówić - dzięki gestowi wskazywania obiekty są wyodrębniane i nazywane;

Znaczenie gestu wskazywania omawia S. Szuman w rozprawie Badania nad rozwojem 1 uczeniem gestu wskazywania i ruchu rzucania za siebie oraz wykrzykników wskazujących i wyrazów stwierdzających nieobecność dziecka, w: Dzieła wybrane, wybór i opracowanie M. Przetacznikowa, G. Makiełło-Jarża, WSiP, Warszawa 1985. Jednak S. Szuman nie '‘tczy gestu wskazywania z kształtowaniem w umyśle dziecka schematu liczenia, onac o 1    ^ Szuman opublikował te rozprawę w czasopiśmie „Chowanna w 1929 roku, potem roz

Prawa ta ukazała się w zbiorze: Dzieła wybrane. Natomiast badania nad rozwojem ziecię cego liczenia podjęto 50 lat później. Mimo to właśnie ustalenia S. Szumana okazały się pomocne w wyjaśnieniu początków kształtowania się schematu liczenia w umysłach dzieci.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 03 122024 9 . LICZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1
pic 11 03 122048 206___ I (jeden gest wskazujący, jeden liczony obiekt i jeden wypowiadany liczebni
pic 11 03 122056 208 Od tego momentu sprawność liczenia będzie kształtowana na sposób szkolny i ana
pic 11 03 122104 2106.    Liczenie i numerowanie krzesełek Nauczyciel proponuje: -
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122118 214 -    Jak liczyliście na różne sposoby kasztany, to zawsze ich b
pic 11 03 122125 217 216 217 216 POMOCE X T___ / umaicie na palcach, ile było orzechów... Pokażcie,
pic 11 03 122133 218 -    nauczyciel razem z dziećmi liczy lalki i misie zaczynając
pic 11 03 122141 220 Nauczyciel zgadza się i obiecuje pani Dyrektor, że zadanie zaraz zostanie wyko
pic 11 03 121542 6 . RYTMY: WYCHWYTYWANIE REGULARNOŚCI I KORZYSTANIE Z NICH W RÓŻNYCH SYTUACJA
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122035 204 - kształtowaniu się w umysłach dzieci schematu liczenia na poziomie jeden gest
pic 11 03 122149 -    Policzymy stopnie, ciekawe, ile ich jest. Wchodzi na schody i
pic 11 03 122329 1 1 . DODAWANIEI ODEJMOWANIE, ROZDAWANIE I ROZDZIELANIE PO KILKA11.1. O sposobach
pic 11 03 122335 244 Ponieważ trzylatki znają dwa lub trzy liczebniki, to wskazując liczone obiekty

więcej podobnych podstron