pic 11 06 015808

pic 11 06 015808



(i TERESA MICHAŁOWSKA

go w obręb całości Skargi umierającego, składał się z 3 strof 3-werso-wych pisanych regularnym 8-zgłoskowcem i brzmiał tak:

Dusza z cięła wylecieła,

Ne zielone łące stałe.

Stawszy, rzewno zapłekałe.

Czemu, duszo, rzewno płaczesz?

Nie wola mi rzewno płakać,

A ja nie wiem, kam sie podzieć.

Podzi, duszo moje miła!

Powiedę cie do rejskiego,

Do krolestwe niebieskiego.

Ten właśnie utwór skupi w dalszym ciągu naszą uwagę. Omawiając pieśń o duszy Aleksander Bruckner stwierdził, że była ona wielokrotnie parafrazowana w polskim folklorze w. XIX, i przytoczył rozmaite ludowe wersje jej tekstu, uznając średniowieczny prawzór za możliwe źródło późniejszych przekazów. Zauważył także, iż „zielona łąka”, na którą dusza przybywa, jest obca nie tylko polskiej, ale i słowiańskiej mitologii, pojawia się natomiast w wierzeniach germańskich i zapewne wywodzi się z „niemieckich źródeł” 1. Wyraził nadto przypuszczenie, iż na polską pieśń „wpłynęły [...] pieśni łacińskie o sporze duszy z ciałem” ».

Sugestia genetyczna Brucknera przeszła bez echa: badań tak ukierunkowanych nie podjęto. W późniejszej nauce ustalił się natomiast pogląd wyrażony przez Woronczaka, iż pieśń Dusza z ciała wyleciała to „pierwszy może [...] zapis pieśni ludowej” (W2 161). Pogląd ten nie został szerzej uzasadniony, nie objaśniono też pojęcia „ludowości” w odniesieniu do twórczości polskiej XV w. Charakterystykę polskiej średniowiecznej poezji ludowej podał wszakże ten sam autor w późniejszym studium, w którym przeciwstawił ją „poezji odgórnej” 2. Poezja ludowa — to „oparta o stare rodzime tradycje” twórczość „wyłącznie ustna i w zasadzie meliczna”. Współistnieją w niej: wiersz asylabiczny (głównie w epice) oraz sylabiczny (szczególnie w liryce — przeznaczonej do śpiewu chóralnego z towarzyszeniem tańca). Brakuje w niej rozbudowanej strofiki, a dominuje zapewne dystych. Rym, początkowo nie występujący, pojawia się z wolna „pod wpływem pieśni kościelnej,

wzorowanej na utworach łacińskich”. „Poezję odgórną” reprezentują natomiast: zwrotkowa pieśń religijna, „znajdująca się pod silnym wpływem hymnografii łacińskiej”, oraz stychiczna, przeznaczona do recytacji, poezja świecka i częściowo — religijna. Kwalifikując pieśń Dusza z ciała wyleciała jako ludową (pochodzenia rodzimego, ustną i nieliczną?) autor zapewne uwzględnił dwie przesłanki, wynikające z wcześniejszych konstatacji Brucknera: popularność pieśni w folklorze polskim XIX w. oraz związek motywu „zielonej łąki” z przedchrześcijańską mitologią germańską. Teza o ludowości tej pieśni została podtrzymana i szeroko rozbudowana przez Kazimierza Wykę3 2 4. Przesłoniła ona we współczesnych badaniach wcześniejsze, ostrożne stanowisko Brucknera, który uznawszy pieśń za źródło późniejszych wersji ludowych, radził szukać jej genezy — powtórzmy — w średniowiecznej literaturze łacińskiej, należącej do repertuaru twórczego Europy Zachodniej.

W kręgu średniowiecznych „wizji”

Intuicja znakomitego badacza okazała się słuszna, jednakże zespół dzieł stanowiących treściowe zaplecze polskiej pieśni wydaje się nieco inny, niż wynikałoby to z jego sugestii.

Przyjrzyjmy się zarysowanej w utworze sytuacji. Dusza opuściwszy w momencie śmierci ciało ludzkie przybywa na zieloną łąkę i rzewnie płacze. Ktoś nie nazwany z imienia (osobę św. Piotra wprowadzają didaskalia) pyta ją o przyczynę smutku. Dusza wyjaśnia, że nie wie, dokąd ma się udać. Rozmówca obiecuje zaprowadzić ją do raju.

Pieśń opowiada w największym skrócie o pośmiertnym losie człowieka. Temat ten nie jest niczym wyjątkowym w piśmiennictwie średniowiecznym, przeciwnie — należy do szczególnie często eksploatowanych zarówno w prozie, jak w poezji łacińskiej. W literaturze zachodniego chrześcijaństwa uformował się nawet odrębny gatunek zwany ,,visio”, przedstawiający wędrówki duszy ludzkiej po świecie nadprzyrodzonym i przynoszący opis zaświatów, a zwłaszcza miejsc kary i na-

1

A. B r ii c k n e r, Drobne zabytki języka polskiego XV w. „Rozprawy Wydziału Filologicznego AU” t. 25 (1897). Niemal dosłowny przedruk tego tekstu: Literatura religijna w Polsce średniowiecznej. I. Kazania i pieśni. Warszawa 1902, s. 225—234.

“Bruckner: Drobne zabytki języka polskiego XV w., s. 255; Literatura religijna w Polsce średniowiecznej, s. 234.

1! J. Woronczak, Elementy średniowieczne w wersyfikacji polskiej XVI wieku i ich przemiany. W zbiorze: Z polskich studiów slawistycznych. Warszawa 1958 (o poezji ludowej: s. 243—245; o poezji „odgórnej”: s. 246 n.).

2

kryfy Nowego Testamentu. Wybrali i opracowali:    [H.] Daniel-Rops

3

K. Wyka, „Dusza z ciała wyleciała". W: Wędrując po tematach. T. 2. Kraków 1971. Przywołując tekst Wyki w dalszym ciągu tej rozprawy używać będziemy skrótu KW (liczba po nim wskazuje stronicę). Oprócz tego skrótu oraz skrótów wymienionych w przypisach 2 i 3 zastosuje się następujące: A = Apo

4

i F. Amiot. Z przekładu francuskiego przetłumaczyła Z. Romanowiczowa. Wstęp do polskiego wydania napisał K. Bobrowic z. Londyn 1955. — GP A. G u r i e w i c z. Problemy średniowiecznej kultury ludowej. Przełożył Z. D o-brzy niecki. Warszawa 1987. — JS = J. Sokolski, Staropolskie zaświaty. Obraz piekła, czyśćca i nieba w dawnej literaturze polskiej wobec tradycji średniowiecznej (W druku; praca ta była mi dostępna w maszynopisie).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 015819 8 TERESA MICHAŁOWSKA grody pośmiertnej. Genialnym jego ukoronowaniem i przetworzen
pic 11 06 015753 4 TERESA MICHAŁOWSKA przemawia pełen rozpaczy umierający, który żałuje za grzechy
pic 11 06 015819 8 TERESA MICHAŁOWSKA grody pośmiertnej. Genialnym jego ukoronowaniem i przetworzen
pic 11 06 015913 TERESA MICHAŁOWSKA 16 TERESA MICHAŁOWSKA 16 laki usytuowanej w pobliżu Raju; na ni
pic 11 06 013530 58 ERAZM 1CU2MA szych od niej. Z Biblią wiążą się innego rodzaju trudności. Pierws
pic 11 06 010639 238 ZBIGNIEW PRZYBYŁA biskupa Grzegorza z Dunaj owa 1, o pojawieniu się w latach s
pic 11 06 013030 33t; HANS ROBERT JAUSS cyficznym nastawieniem, z którego konstytuuje się upodobani
pic 11 06 015857 14 TERESA MICHAŁOWSKA a nawet podjęto próbę przekładu fragmentu tekstu na język na
pic 11 06 015928 18 TERESA MICHAŁOWSKA czekaniem nie tylko na pełnię szczęścia, ale też na przekroc
pic 11 06 015943 20 TERESA MICHAŁOWSKA budzą do szukania odpowiedzi na pytanie o genezę pieśni nie
pic 11 06 015957 22 TERESA MICHAŁOWSKA pieśń ze Stradomia Wystompiła dusa z ciała, Na zielonom łonc
pic 11 06 010009 24    TERESA MICHAŁOWSKA powstające w Polsce utwory sekwencyjne w j
pic 11 06 015833 10 TERESA MICHAŁOWSKA ich przyczynił się do spetryfikowania wielu obrazow i wątków
pic 11 06 015845 12 TERESA MICHAŁOWSKA ilością wątków i motywów drugorzędnych, o rozmaitej prowenie
pic 11 06 010024 26 TERESA MICHAŁOWSKA siliła folklor chłopski70. Proces ten mógłby być odtworzony

więcej podobnych podstron