pic 11 06 094016

pic 11 06 094016



322 LAUREL BRINTON

Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi badaniami Katherine Mansfield, James Joyce, Joyce Cary, D. H. Lawrence i Vir-ginia Woolf, stosują percepcję uobecnioną równie często jak mowę pozornie zależną. W pozostałej części tego artykułu chciałabym przyjrzeć się językowym i literackim cechom jednego stosunkowo typowego fragmentu percepcji uobecnionej z Garden Party Katherine Mansfield i porównać go z innymi podobnymi fragmentami:

(2)    a Laura put back the receiver, flung her arras over her head, took a deep breath, stretched and let thern fali. b „Huh”, she sighed, and the moment after the sigh she sat up ąuickly. c She was still, listening. d Ali the doors in the house seemed to be open. e The house was alive with soft, ąuick steps and running voices. * The green baize door that led to the kitchen re-gions swung upon and shut with a muffled thud. g And now there came a long, chuckling absurd sound. h It was the heavy piano being moved on its stiff castors. i But the air! j If you stopped to notice, was the air always like this? k Little faint winds were playing Chase in at the tops of the Windows, out at the doors. 1 And there were two tiny spots of sun, one on the inkpot, one on a silver photograph frame, playing too. m Darling little spots. n Espe-cially the one on the inkpot lid. o Jt was ąuite warm. P A warm little silver star. q She could have kissed it. (Mansfield 1971, s. 70)

a [Laura odwiesiła słuchawkę, uniosła ramiona nad głową, odetchnęła głęboko i przeciągnęła się. b — Uf — westchnęła. c Siedziała cicho, nasłuchując. d Wszystkie drzwi w domu wydawały się otwarte. e Dźwięczały szybkie kroki i głosy. £ Pokryte zieloną bają drzwi, wiodące do rejonów kuchennych, otworzyły się i zamknęły z przytłumionym hukiem. S W tym samym momencie rozległ się długi, śpiewny, charakterystyczny dźwięk. h To przesuwano ciężki fortepian na rolkach. 1 A powietrze! j Gdy się zastanowić, to czy powietrze zawsze było takie? k Delikatny powiew ciągnął od okien ku drzwiom. 1 Dwie maleńkie plamki słoneczne: jedna na kałamarzu, druga na srebrnej ramie fotografii — zdają się również igrać. m Kochane plamki. n Szczególnie ta na wieczku kałamarza. ° Jest całkiem ciepła, p Mała, ciepła, srebrna gwiazdeczka. 9 Miała ochotę ją ucałować.] (Mansfield 1958, s. 58—59)

Percepcja uobecniona jest często wprowadzana przez autorski opis fizycznych działań bohatera lub jego postrzeżeń1. W tym fragmencie widzimy zewnętrzne opisy działań Laury (a, b) oraz jej postrzeżeń (c). Częściej opis postrzeżeń bohatera poprzedza jedynie percepcję uobecnioną, jak w następujących fragmentach:

(3) (a) He watched their flight; bird after bird: a dark flesh, a swerve, a flash again, a dart aside, a curve, a flutter of wings. (Joyce 1969, s. 224)

[Obserwował ich lot, ptak wzlatuje za ptakiem: ciemny rozbłysk, skręt, strzepnięcie skrzydeł.] (Joyce 1957, s. 265)

(b) She gazed back over the sea, at the island. But the leaf was losing its sharpness. It was very smali. (Woolf 1970, s. 216)

[SpojrzaieiE. se-rai stebir ma mrsR ©iwlaua* moraem. Liść straci! ostrość

swego konturu. Byt supetaie cały i bartŁoo dlleki ] {Woolf 1962. s. 28H'

Id He lookaiś mt his inuKhrr. Her bSwe c-jws Kyre eemtdhimo the emthednet qoet’.y. She srrmrd agmm to be brgMMl kim. somelhitg rm the ete-rma! reptMe of tke upiifted titkciral, bitte «id aoKe egainst the sk% uoas reftected im her. gmetking of the jKSmiitę. W het utłj. arss. \Lawreitee 1961. s. 291'

'Spojrzał na matkę. Jej niebiedne war spokojnie wpatrywały sk w katedrę. Znowu zdawała się być poza jego zasięgiem. Cos z wiekuistego spokoju wyniosłe; katedry, szlachetną, zimną sylwetką rysującej się na tle nieba, znajdowało swój refleks w twarzy matki. Był w tym jakiś fatalizm. Co ma być. będzie! Lawrence 1987. s. 258'

Fehr (1938) określa te wstępne środki mianem „wskaźników percepcji" lub „otwieraczy- okien”, funkcjonujących jak wtrącenia w mowie pozornie zależnej. Mogą być wyraźne, jedynie sugerowane lub też zupełnie nieobecne. U Fehra (1938. s. 99—100) można znaleźć wiele interesujących tekstowych przykładów wskaźników percepcji zaczerpniętych z Hemingwaya. Percepcja uobecniona konsekwentnie wprowadza mowę pozornie zależną lub się z nią miesza. W e fragmencie (2) zdania d h, k, 1, o, p stanowią yvy*rażnie percepcję uobecnioną, j. m, n, q są przykładami mowy pozornie zależnej, zaś i jest chyba czymś pośrednim.

A oto dalsze przykłady tego przemieszania:

(4) (a) The road gleamed white. and dotrn betów in the hollow the little cottages were in deep shade. How quiet it seemed after the afternoon. Here the was going down the hill to somewhere where a man lag dead, and she couldn’t realize it. Why couldnt she? (Mansfield 1971, s. 83)

[Droga lśniła białością, ale tam, w kotlinie, małe domki pogrążone były w głębokim cieniu. Jak cicho wydaje się tu w porównaniu z minionym popołudniem. Biegnie w dół ze wzgórza dokądś, gdzie leży umarły człowiek i nie potrafi sobie tego uświadomić. Ale dlaczego?] (Mansfield 1958, s. 69)

(b) And all at once the sun burned through in a new place, at the side, and shot out a ray that hit the Eagle and Child, next the motor boat factory. right on the new signboard. A sign, I thought. (Cary 1969, s. 5—6>

[I nagle złoto przebiło się w nowym miejscu, z boku, i cisnęło promień, który trafił prosto w „Orła i Dziecko” na nowym szyldzie obok fabryki motorówek. To znak — pomyślałem.] (Cary 1960, s. 6)

I znowu Fehr (1938) zwraca uwagę na łączenie się percepcji uobecnionej i mowy pozornie zależnej jako charakterystycznej cechy tych stylów2. Jednoczesne pojawianie się obydwu stylów sugeruje, że stanowią one reprezentacje podobnych aspektów świadomości bohatera.


1

W podobny sposób kontekst mowy pozornie zależnej zawiera często formalne wskazówki, takie jak czasowniki wyrażające mówienie lub myślenie, pośrednie przytoczenia czy bezpośrednie przytoczenia sygnalizujące ten styl.

2

Fehr (1938 s 102) rozważa możliwość dwuznaczności, posługując się następującym fragmentem ze Słońce też wschodzi Hemingwaya: „I walked out beyond the town to look at the weather. The bed weather was Corning over the mountains from the sea [Wyszedłem za miasto popatrzeć, jak się zapowiada pogoda. Znad gć ^» *vwały chmury od morza”; dosłownie: napływała zła pogoda] (E. H e-Słońce też wschodzi. Przełożył B. Zieliński. Warszawa 1958,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 094016 JOO i — u LAUREL BRINTON Współcześni powieściopisarze, których objęłam swoimi ba
pic 11 06 093938 318 LAUREL BRINTON W końcu, mowę pozornie zależną można scharakteryzować za pomocą
pic 11 06 094001 320 LAUREL BRINTON W ramach opowiadanego monologu zbliżamy się do możliwości oddan
pic 11 06 094149 330 LAUREL BRINTON [Przysłuchiwał się ich krzykowi podobnemu do mysiego pisku [dos
pic 11 06 093918 316 LAUREL BRINTON 1.1. Wyznaczniki językowe mowy pozornie zależnej W najwcześniej
pic 11 06 094118 320 LAUREL BRINTON (9)    (a) The granite stonę of the bridge was b
pic 11 06 094129 328 LAUREL BRINTON obejmuje przymiotniki występuje zarówno przed rzeczownikiem, ja
pic 11 06 094149 330 LAUREL BRINTON [Przysłuchiwał się ich krzykowi podobnemu do mysiego pisku [dos
pic 11 06 093843 J14 LAUREL BR1NTON świadomości bohatera, którą mozr.a uobecnić. Czy mowa ta jest w
pic 11 06 094034 325 325 percepcja uobecniona €1D 324    LAUREL BRINTON 3.1. Językow
pic 11 06 012854 322 HANS ROBERT JAUSS mittelten] przez świat życia praktycznego, które uprzednio o
pic 11 06 093746 312 ANN BANFIELD Russell, B., 1940, An Inąuiry into Meaning and Truth. George Alle
pic 11 06 093904 1    —— —— 1    —— —— i

więcej podobnych podstron