P1000678

P1000678



f v*l STANOWISKO ItlTTNFRA W NASZYM DRAMACH

udział w naszym życiu artystycznym. Dopie analiza następnego okresu twórczości ukaże n częściowy brak tych kontaktów.

Zatem utwory, o których była mowa, możomy uznać za należące do polskiej literatury dramatycznej. Jeśli zaś chodzi o Wilki w nocy, trzeci powalny sukces dramatopisarski Rittnera, to wzbogaca/on oczywiście nasz dorobek w zakresie dramatu społeczno-obyczajowego w sposób bardzo poważny!

Nie podobna chyba zaprzeczyć, że Perzyńskilgo, jako pisarza dramatycznego, pozostawił Rittner/da-leko za sobą, dla Zapolskiej stał się najpoważniejszym konkurentem. Pisarka ta doszła wprawdzp do znacznej zręczności w najlepszych swych utwolach,

;sto-

iej.

ski

>iu-


pi-


sukcesy jej są jednak uwieńczeniem dwudzi trzyletniej, żmudnej pracy pisarskiej i aktor* Riltner zabłysnął jako talent dramatopisj już w trzecim swoim utworze, w dwa lata po dj cie teatralnym.

Jeśli zaś Zapolska, osiągnąwszy dojrzało;

sarską w Moralności pani Dulskiej, wykorzystywała następnie swoje doświadczenia w sposóp monotonny, a później jeszcze wprost schematyczny, to utwory Rittnera w zestawieniu z jej dorobkiem mienią się różnorodnością i pomysłów, i opraefcwań. Spośród trzech najwybitniejszych jego osifłjnięć, na które składają się: W małym domku, Głupi jfakub i Wilki w nocy, każde reprezentuje problenfetykę o innym ujęciu, a styl artystyczny zupełni^ odmienny od poprzedniego.

Część chociażby tych sukcesów można przypisać coraz to ściślejszym kontaktom dramatopisarza z teatrem. Nie jest to już teraz tylko teatroman pilnie uczęszczający na wszystkie premiery i zamykający swoje refleksje w dowcipnych artykułach. Po wiedeńskich sukcesach teatralnych (a nie zapominajmy, że na omawiany okres przypada wystawienie, z wielkim powodzeniem, Lata w teatrze dworskim) zbliżył się Riltner do kół teatralnych osobiście. Z niektórymi aktorami, jak np. wspomnianym już wykonawcą roli tytułowej Don Juana Aleksandrem Moissi czy też z odtwórczynią roli Hani w Głupim Jakubie, Elsą Galafres, łączyła go teraz zażyła przyjaźń. W roku 1912, po śmierci ówczesnego dyrektora Burgtheatru, Alfreda Bergera, liczył się nawet autor Głupiego Jakuba z propozycją objęcia dyrekcji tego teatru. Nie doczekawszy się jednak propozycji oficjalnej, nie chciał się o nią starać sam.

Te bliskie związki dramatopisarza z teatrem miały na rozwój jego twórczości wpływ jak najbardziej dodatni. Prawie na pewno możemy stwierdzić, poprzez konfrontację poszczególnych utworów z felietonami ich autora, że pisząc dramaty miał przed oczami konkretnych aktorów i aktorki.

VI. CZWARTY OKRES TWÓRCZOŚCI DRAMATYCZNEJ

Proces, który nazwano w tym Wstępie wrastaniem Rittnera w elitę wiedeńską, rozwijał się stopniowo. Zmierzając do zupełnego pogodzenia się


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
m4 .34 Metafory w naszym życiu CZAS TO PI HXIĄDZ [TIME IS MOŃ BV] Zabieram mi czas. To urządzenie za
IMGt40 Większość ludzi docenia, jak ogromną wagę odgrywają w naszym życiu narządy zmysłów. Odbierane
Emoto Masaru Woda Obraz energii życia Strona3 Rozdział IO wodzie w naszym życiu codziennymWoda a
Czym się smucę? W naszym życiu zdarzają się różne sytuacje. Niektóre z nich wywołują w nas smutek. T
WSP J POLM30 134 Jerzy Barirr.mskiy Styl potoczny L a k o f f George, Johnson Mark, 1988, Metafory w
027 4 Działanie błogosławieństwa i przekleństwa w naszym życiu nie jest nieprzewidywalne i przypadko
CCF20101124000 (2) 134 L a k o f f Gcorge, Johnson Mark, 1988, Metafory w naszym życiu (Metapbors W
m16 jn Mcłąfbry w naszym życiu Tak jak w przypadku metafor orientacyjnych, w większości tych wyrażeń
przyjazc Przyjaźń Jest najcenniejszym skarbem w naszym życiu
Metafory w psychoterapii Metafory w naszym życiu Lakoff & Johnson (1980)
4.2. Scenariusz zajęć terenowych nr 2. T: Wody powierzchniowe i ich znaczenie w naszym życiu - zajęc

więcej podobnych podstron