poetyka dzie�a otwartego001

poetyka dzie�a otwartego001



nicystycznej gry. Jest to, przeciwnie, jeden z wielu sposobów, jakim może posłużyć się w spełnieniu swej szczególnej roli badacz, ażeby zebrać i uporządkować elementy niezbędne dla rozważań nad momentem historycznym, w którym żyjemy.

Pierwsze wskazówki co do kierunku rozwoju tych badań dałem w ostatnim eseju niniejszego zbioru (Sposób kształtowania jako wyraz światopoglądu twórcy): rozważania nad formami językowymi dzieła stanowią tam odbicie szerszych refleksji ideologicznych, których nie można by zrozumieć bez uprzedniej analizy form językowych jako takich, jako „serii” autonomicznej.

Na zakończenie pragnę przypomnieć, że badania nad dziełem otwartym zawdzięczają wiele eksperymentom muzycznym Luciana Beria oraz dyskusjom nad problemami nowej muzyki, jakie prowadziliśmy wspólnie z nim. Henr i Pousseu-rem i Andre Boucourechłievem; że do teorii informacji mogłem się odwoływać dzięki pomocy G. B. Zorzolego, profesora politechniki w Mediolanie, który czuwał nad moimi posunięciami w tak specjalistycznej dziedzinie; i że Franęois Wahl, który mi służył pomocą i radą oraz dodawał zachęty podczas rewizji francuskiego tłumaczenia, wpłynął w dużym stopniu na przeredagowanie wielu stronic, tak że drugie wydanie różni się częściowo od pierwszego.

Co do Sposobu kształtowania chcę zaznaczyć, że esej ten zawdzięcza swoje powstanie (jak zawsze w opozycyjnym współudziale, w żywej i braterskiej opozycji) Elio Vittoriniemu.

Wreszcie, zarówno z cytatów jak z pośrednich odniesień, czytelnik będzie mógł zdać sobie sprawę z długu, jaki zaciągnąłem wobec teorii formotwórstwa (formatwitd) Luigiego Pareysona; nie doszedłbym do sformułowania pojęcia „dzieła otwartego” bez przeprowadzonej przez Pareysona analizy pojęcia interpretacji, chociaż ramy filozoficzne, w które później ująłem te zapożyczenia, to już mój osobisty wkład, i za to sam ponoszę odpowiedzialność,

Pośród utworów współczesnej muzyki instrumentalnej można wyróżnić grupę kompozycji mających wspólną cechę: oto pozostawiają one wyjątkowo wiele swobody wykonawcy, który nie tylko może, jak w muzyce tradycyjnej, interpretować wskazówki kompozytora zgodnie z własną wrażliwością, ale ponadto ma prawo, a nawet powinien oddziaływać na formę dzieła, określając w akcie twórczej improwizacji wartość nut czy następstwo dźwięków. Przytoczmy kilka spośród najbardziej znanych przykładów:

1.    W Klamerstuck XI Karlheinz Stockhausen proponuje na jednej obszernej stronie szereg odcinków muzycznych, spośród których wykonawca wybiera najpierw ten, od którego rozpocznie utwór, a potem kolejno odcinki następne. Swoboda pozostawiona wykonawcy płynie tu z „kombinatorycz-nej” struktury utworu, pozwalającej samodzielnie „montować” następstwo fraz muzycznych.

2.    Sekwencja na jłet solo Luciana Beria dostarcza wykonawcy materiału muzycznego, w którym układ dźwięków i dynamika są określone, natomiast o wartości nut i o tym, z jaką częstotliwością będą wykonywane, decyduje wykonawca kierując się odpowiednią pulsacją metronomiczną.

3.    Henri Pousseur wyjaśnia, że jego kompozycja Scanibi „to nie tyle utwór, co pole możliwości, zaproszenie do wyboru. Kompozycja składa się z szesnastu przebiegów muzycznych. Każdy z tych przebiegów można połączyć z dwoma innymi, nie naruszając logicznej ciągłości dzieła:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
poetyka dzie?a otwartego003 26 Poetyka dzieła otwartego sztuki. Dzieło sztuki jest z jednej strony p
poetyka dzie?a otwartego003 26 Poetyka dzieła otwartego sztuki. Dzieło sztuki jest z jednej strony p
poetyka dzie?a otwartego016 52    Poetyka dzieła otwartego interwencji bezkształtnych
poetyka dzie?a otwartego004 28 Poetyka dzieła otwartego zasad organizacji danego dzieła. Można by je
poetyka dzie?a otwartego011 42 Poetyka dzieła otwartego Fakt, że mechanika kombinatoryczna zostaje t
14 (3) 48 2. MSP - meandry historii jest to przecież konstrukcja uzasadniająca pożytki „małości”18.
poetyka dzie?a otwartego004 28 Poetyka dzieła otwartego zasad organizacji danego dzieła. Można by je
poetyka dzie?a otwartego007 34    Poetyka dzieła otwartego czytelnikowi od razu jedno
poetyka dzie?a otwartego009 38    Poetyka dzieła otwartego kretną wieloznaczność życi
poetyka dzie?a otwartego010 40 Poetyka dzieła otwartego materiałów plastycznych i różnorodnych warst
poetyka dzie?a otwartego013 46    Poetyka dzieła otwartego brzmi ze znaną z fizyki za
poetyka dzie?a otwartego014 48    Poetyka dzieła otwartego w kompletnej serii przedmi
poetyka dzie?a otwartego018 56    Poetyka dzieła otwartego Estetyka z kolei dostrzega
dwie motopompy M 8/8 213.    Suchy pion jest to: przeciwpożarowe urządzenie wodne
Kremogen owocowy — półprodukt — jest to przeciery o dużym stopniu rozdrobnienia, otrzymany przez prz
poetyka dzie?a otwartego002 24 Poetyka dzieła otzvartego dwa przebiegi zaczynają się identycznie (po
poetyka dzie?a otwartego005 30    Poetyka dzieła otwartego eiu$} Israel potestas eius

więcej podobnych podstron