poetyka dzie砤 otwartego001

poetyka dzie砤 otwartego001



nicystycznej gry. Jest to, przeciwnie, jeden z wielu sposob贸w, jakim mo偶e pos艂u偶y膰 si臋 w spe艂nieniu swej szczeg贸lnej roli badacz, a偶eby zebra膰 i uporz膮dkowa膰 elementy niezb臋dne dla rozwa偶a艅 nad momentem historycznym, w kt贸rym 偶yjemy.

Pierwsze wskaz贸wki co do kierunku rozwoju tych bada艅 da艂em w ostatnim eseju niniejszego zbioru (Spos贸b kszta艂towania jako wyraz 艣wiatopogl膮du tw贸rcy): rozwa偶ania nad formami j臋zykowymi dzie艂a stanowi膮 tam odbicie szerszych refleksji ideologicznych, kt贸rych nie mo偶na by zrozumie膰 bez uprzedniej analizy form j臋zykowych jako takich, jako 鈥瀞erii鈥 autonomicznej.

Na zako艅czenie pragn臋 przypomnie膰, 偶e badania nad dzie艂em otwartym zawdzi臋czaj膮 wiele eksperymentom muzycznym Luciana Beria oraz dyskusjom nad problemami nowej muzyki, jakie prowadzili艣my wsp贸lnie z nim. Henr i Pousseu-rem i Andre Boucourech艂ievem; 偶e do teorii informacji mog艂em si臋 odwo艂ywa膰 dzi臋ki pomocy G. B. Zorzolego, profesora politechniki w Mediolanie, kt贸ry czuwa艂 nad moimi posuni臋ciami w tak specjalistycznej dziedzinie; i 偶e Fran臋ois Wahl, kt贸ry mi s艂u偶y艂 pomoc膮 i rad膮 oraz dodawa艂 zach臋ty podczas rewizji francuskiego t艂umaczenia, wp艂yn膮艂 w du偶ym stopniu na przeredagowanie wielu stronic, tak 偶e drugie wydanie r贸偶ni si臋 cz臋艣ciowo od pierwszego.

Co do Sposobu kszta艂towania chc臋 zaznaczy膰, 偶e esej ten zawdzi臋cza swoje powstanie (jak zawsze w opozycyjnym wsp贸艂udziale, w 偶ywej i braterskiej opozycji) Elio Vittoriniemu.

Wreszcie, zar贸wno z cytat贸w jak z po艣rednich odniesie艅, czytelnik b臋dzie m贸g艂 zda膰 sobie spraw臋 z d艂ugu, jaki zaci膮gn膮艂em wobec teorii formotw贸rstwa (formatwitd) Luigiego Pareysona; nie doszed艂bym do sformu艂owania poj臋cia 鈥瀌zie艂a otwartego鈥 bez przeprowadzonej przez Pareysona analizy poj臋cia interpretacji, chocia偶 ramy filozoficzne, w kt贸re p贸藕niej uj膮艂em te zapo偶yczenia, to ju偶 m贸j osobisty wk艂ad, i za to sam ponosz臋 odpowiedzialno艣膰,

Po艣r贸d utwor贸w wsp贸艂czesnej muzyki instrumentalnej mo偶na wyr贸偶ni膰 grup臋 kompozycji maj膮cych wsp贸ln膮 cech臋: oto pozostawiaj膮 one wyj膮tkowo wiele swobody wykonawcy, kt贸ry nie tylko mo偶e, jak w muzyce tradycyjnej, interpretowa膰 wskaz贸wki kompozytora zgodnie z w艂asn膮 wra偶liwo艣ci膮, ale ponadto ma prawo, a nawet powinien oddzia艂ywa膰 na form臋 dzie艂a, okre艣laj膮c w akcie tw贸rczej improwizacji warto艣膰 nut czy nast臋pstwo d藕wi臋k贸w. Przytoczmy kilka spo艣r贸d najbardziej znanych przyk艂ad贸w:

1.    W Klamerstuck XI Karlheinz Stockhausen proponuje na jednej obszernej stronie szereg odcink贸w muzycznych, spo艣r贸d kt贸rych wykonawca wybiera najpierw ten, od kt贸rego rozpocznie utw贸r, a potem kolejno odcinki nast臋pne. Swoboda pozostawiona wykonawcy p艂ynie tu z 鈥瀔ombinatorycz-nej鈥 struktury utworu, pozwalaj膮cej samodzielnie 鈥瀖ontowa膰鈥 nast臋pstwo fraz muzycznych.

2.    Sekwencja na j艂et solo Luciana Beria dostarcza wykonawcy materia艂u muzycznego, w kt贸rym uk艂ad d藕wi臋k贸w i dynamika s膮 okre艣lone, natomiast o warto艣ci nut i o tym, z jak膮 cz臋stotliwo艣ci膮 b臋d膮 wykonywane, decyduje wykonawca kieruj膮c si臋 odpowiedni膮 pulsacj膮 metronomiczn膮.

3.    Henri Pousseur wyja艣nia, 偶e jego kompozycja Scanibi 鈥瀟o nie tyle utw贸r, co pole mo偶liwo艣ci, zaproszenie do wyboru. Kompozycja sk艂ada si臋 z szesnastu przebieg贸w muzycznych. Ka偶dy z tych przebieg贸w mo偶na po艂膮czy膰 z dwoma innymi, nie naruszaj膮c logicznej ci膮g艂o艣ci dzie艂a:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
poetyka dzie?a otwartego003 26 Poetyka dzie艂a otwartego sztuki. Dzie艂o sztuki jest z jednej strony p
poetyka dzie?a otwartego003 26 Poetyka dzie艂a otwartego sztuki. Dzie艂o sztuki jest z jednej strony p
poetyka dzie?a otwartego016 52    Poetyka dzie艂a otwartego interwencji bezkszta艂tnych
poetyka dzie?a otwartego004 28 Poetyka dzie艂a otwartego zasad organizacji danego dzie艂a. Mo偶na by je
poetyka dzie?a otwartego011 42 Poetyka dzie艂a otwartego Fakt, 偶e mechanika kombinatoryczna zostaje t
14 (3) 48 2. MSP - meandry historii jest to przecie偶 konstrukcja uzasadniaj膮ca po偶ytki 鈥瀖a艂o艣ci鈥18.
poetyka dzie?a otwartego004 28 Poetyka dzie艂a otwartego zasad organizacji danego dzie艂a. Mo偶na by je
poetyka dzie?a otwartego007 34    Poetyka dzie艂a otwartego czytelnikowi od razu jedno
poetyka dzie?a otwartego009 38    Poetyka dzie艂a otwartego kretn膮 wieloznaczno艣膰 偶yci
poetyka dzie?a otwartego010 40 Poetyka dzie艂a otwartego materia艂贸w plastycznych i r贸偶norodnych warst
poetyka dzie?a otwartego013 46    Poetyka dzie艂a otwartego brzmi ze znan膮 z fizyki za
poetyka dzie?a otwartego014 48    Poetyka dzie艂a otwartego w kompletnej serii przedmi
poetyka dzie?a otwartego018 56    Poetyka dzie艂a otwartego Estetyka z kolei dostrzega
dwie motopompy M 8/8 213.    Suchy pion jest to: przeciwpo偶arowe urz膮dzenie wodne
Kremogen owocowy 鈥 p贸艂produkt 鈥 jest to przeciery o du偶ym stopniu rozdrobnienia, otrzymany przez prz
poetyka dzie?a otwartego002 24 Poetyka dzie艂a otzvartego dwa przebiegi zaczynaj膮 si臋 identycznie (po
poetyka dzie?a otwartego005 30    Poetyka dzie艂a otwartego eiu$} Israel potestas eius

wi臋cej podobnych podstron