poetyka dzie砤 otwartego010

poetyka dzie砤 otwartego010



40 Poetyka dzie艂a otwartego

materia艂贸w plastycznych i r贸偶norodnych warstw, z kt贸rych si臋 one sk艂adaj膮, otrzymywa艂 szereg przekszta艂ce艅 struktury plastycznej danej formy. Pos艂uguj膮c si臋 ruchom膮 soczewk膮 odbiorca wsp贸艂dzia艂a zatem w tworzeniu przedmiotu estetycznego w granicach pola mo偶liwo艣ci, jakich dostarcza mu gama kolor贸w i predyspozycja plastyczna diapozytyw贸w.

Wzornictwo przemys艂owe ze swej strony ofiarowuje nam skromniejsze, ale przecie偶 ewidentne przyk艂ady dzie艂 w ruchu, jakimi s膮 niekt贸re sprz臋ty codziennego u偶ytku: ruchome lampy, biblioteki z艂o偶one z segment贸w, rozk艂adane fotele itp. W ten spos贸b przemys艂 pozwala wsp贸艂czesnemu cz艂owiekowi dysponowa膰, wedle w艂asnej woli, upodoba艅 i potrzeb, formami przedmiot贸w, w艣r贸d kt贸rych 偶yje.

Wreszcie w dziedzinie literatury wsp贸艂czesnej znajdziemy pewien przyk艂ad, kt贸ry nie tylko w klasyczny spos贸b ilustruje, ale tak偶e antycypuje -ide臋 dzie艂a w ruchu. Jest to Ksi臋ga Mallarmego, dzie艂o kolosalne i pe艂ne, dzie艂o par excellence, kt贸re w intencji poety mia艂o stanowi膰 cel ostateczny nie tylko jego tw贸rczo艣ci, ale wr臋cz ca艂ego 艣wiata (Le monde existe pour aboutir a un livre1). Dzie艂a tego Mallarme nie uko艅czy艂, chocia偶 pracowa艂 nad nim przez ca艂e 偶ycie. Pozostawi艂 jednak szkice 艣wie偶o wydobyte na 艣wiat艂o dzienne dzi臋ki wnikliwej pracy jednego z filolog贸w10. Racje metafizyczne, uzasadniaj膮ce podj臋cie tego dzie艂a, w oczach samego Mallarmego s膮 rozleg艂e i dyskusyjne; nas jednak zajmuje tu jedynie dynamiczna struktura dzie艂a, kt贸re mia艂o by膰 realizacj膮 艣ci艣le okre艣lonej zasady poetyki: un iwre ne commence ni ne finittout auplusfait-il semblant2. Ksi臋ga mia艂a by膰 budowl膮 鈥瀘twart膮鈥 i mobiln膮, i to nie tylko w tym sensie, w jakim 鈥瀘twarty鈥 byl ju偶 Rzut ko艣膰mi, gdzie gramatyka, sk艂adnia i uk艂ad typograficzny tekstu tworzy艂y mnogo艣膰 element贸w po艂i-morficznych, pozostaj膮cych mi臋dzy sob膮 w nieokre艣lonych zwi膮zkach.

W Ksi臋dze nawet poszczeg贸lne stronice nie mia艂y okre艣lonej kolejno艣ci. Utw贸r mia艂 si臋 sk艂ada膰 z szeregu oddzielnych, nie oprawionych zeszyt贸w; pocz膮tek i koniec ka偶dego zeszytu mia艂 by膰 zapisany na jednej du偶ej karcie z艂o偶onej wp贸艂; w tak z艂o偶on膮 kart臋 autor zamierza艂 wk艂ada膰 pojedyncze kartki daj膮ce si臋 przestawia膰, przy czym wszak偶e ka偶dy z otrzymanych w ten spos贸b uk艂ad贸w zachowa艂by sens. Nie znaczy to, 偶e autor spodziewa艂 si臋, aby ka偶da kombinacja mog艂a mie膰 sens zgodny z zasadami sk艂adni czy znaczenie dyskursywne. Sama budowa zda艅 i s艂贸w, z kt贸rych ka偶demu autor przypisywa艂 walor 鈥瀞ugestii鈥 i wchodzenia w sugestywne relacje z innymi zdaniami lub s艂owami, mia艂a uzasadnia膰 ka偶d膮 per mutacj臋, stwarzaj膮c nowe mo偶liwo艣ci rozwi膮za艅, a wi臋c nowe horyzonty dla sugestii. Le volumey malgre 1鈥檌mpres-sion fixe, devient, par ce jeu, mobilede mort U devient vie3Przy pomocy analizy kombinatorycznej, b臋d膮cej czym艣 po艣rednim mi臋dzy sztuczkami p贸藕nej scholastyki (zw艂aszcza lullizmu) a operacjami nowoczesnej matematyki, poeta doszed艂 do przekonania, 偶e pos艂uguj膮c si臋 pewn膮 ograniczon膮 liczb膮 ruchomych element贸w strukturalnych mo偶na otrzyma膰 astronomiczn膮 wprost liczb臋 kombinacji. U艂o偶enie dzie艂a w zeszyty (co w pewnym stopniu ogranicza艂o skal臋 mo偶liwo艣ci permutacyjnych) z jednej strony umo偶liwia艂o swobod臋 wyboru takiego czy innego uk艂adu, z drugiej jednak wi膮za艂o t臋 swobod臋 z sugestiami, kt贸re autor stara艂 si臋 narzuci膰 przez dob贸r element贸w werbalnych oraz wskazanie sposobu ich 艂膮czenia.

1

鈥炁歸iat istnieje po to, aby wyrazi膰 si臋 w ksi臋dze鈥.

10 Jac膮ues Scherer: Le }}Livre鈥 de Mallarme (Premieres recherches sur des documents tnedits), Paris 1957 (por. zw艂aszcza rozdz. III: 鈥濸hysi膮ue du Livre鈥).

2

鈥濳si臋ga nie zaczyna si臋 i nie ko艅czy; co najwy偶ej sprawia takie wra偶enie鈥.

3

,;Tom, pomimo wra偶enia sta艂o艣ci膮 jest dzi臋ki tej grze ruchomy 鈥 z martwego staje si臋 偶ywy鈥.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P4190309 Metalowa elektroda - materia艂 biologiczny 鈾 warstwa podw贸jnaRozr贸偶nia si臋 1, elektrody
DSC03873 Badania laboratoryjne ( cele: tunele, budowle, fundamenty, po dzie艂a sztuki, materia艂y
205 Sstp czerpie bezpo艣rednio 7 wydawnictw, na kt贸re Lo艣 si臋 powo艂uje. Z tego dzie艂a cytowano materi
Skan55 40 IV. Opracowywanie potrzebnych materia艂贸w t贸w. Drug膮 obszerna grup臋 materia艂贸w stanowi
Aktualno艣ciAKTUALNO艢CI DRZWI OTWARTE WYDZIA艁U ELEKTRYCZNEGO W marcu 2014 odby艂y si臋 Drzwi Otwarte
skanowanie0017 (66) Zielony sweter z warkoczem wok贸艂 dekoltu Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materia艂:
skanowanie0022 (48) Kamizelkaz szalowym ko艂nierzemRozmiary: 40/42 (46/48) Materia艂: 750 (900) g br膮z
skanowanie0027 (45) Szary rozpinany sweter Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materia艂: 550 (600) 650 g s
skanuj0008 2 呕贸艂ta bluzka z 艂ukowym wzorem Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materia艂: W艂贸czka 鈥楾occata
Sandra 9 2009 (44) Model 29 Sweter w pasy Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materia艂: 250 (300) 350 g zi
skanowanie0024 (51) Model 12 Be偶owa bluzka Rozmiaiy: 36/38 (40/42) 44/46 Materia艂: 45 (50) 50 dag w艂
IMG?40 Wyniki bada艅 genetycznych materia艂u dowodowego i por贸wnawczego w postaci numerycznych oznacze

wi臋cej podobnych podstron