rozdzia 25252525B3 6 strona0 131

rozdzia 25252525B3 6 strona0 131



6.3 Zasady zarządzania strategicznego

Według U Wawrzyniaka zarządzanie strategiczne powinno sit; opierać na systemie wartości, które tworzą podłoże do formułowania zasad zarządzania organizacjami, które obrazuje tabela 14. Odnosząc się jednak do problematyki kształtowania wartości trzeba dodać, iż one z kolei tworzą fundament kultury organizacyjnej.

Można wyróżnić dwie typowe orientacje w kulturze organizacyjnej:1

•    zorientowanie na klienta, gdzie typowe wartości wiążą się z koniecznością oceniania wszystkich decyzji dotyczących klienta za wzglądu na zaspokojenie jego potrzeb lub też przyjmowanie zasady: „klient zawsze ma racją";

•    zorientowanie na produkt, gdzie wartości są całkowicie odmienne: najważniejszym staje się projektowanie i rozwijanie produktu, który musi być doskonały, bowiem od tego zależy przyszłość organizacji.

W istocie jednak można znaleźć wspólny mianownik w ramach prezentowanych podejść, bowiem o ile orientacja na klienta wskazuje jednoznacznie bezpośredniego beneficjenta strategicznego ukierunkowania działań podejmowanych przez organizacje, o tyle podejście „produktowe", zakładające w konsekwencji wytworzenie idealnej oferty produktowo — usługowej, odnosi jakość oferty także do oczekiwań klienta, który jest naturalnym weryfikatorem jej doskonałości.

W organizacjach non - profit prezentowane podejścia i wynikające z nich mady zarządzania strategicznego przekładają się na myślenie kategoriami zaspokojenia możliwie największego wachlarza potrzeb i oczekiwań klientów, z którymi niewątpliwie powinny być powiązane zachowania członków organizacji, wyznawane przez nich normy, przekonania i wartości czyli elementy tworzące kulturą organizacyjną.

por J Rokita, Zarządzanie stralegicznc, Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005, s. 325

Przyjmowanie

wartości

Respektowane zasady

Otwartość

•    Traktowanie świata jako wspólnego miejsca do zaopatrywania się. produkcji i handlu (Izn. globalizacja zachowań przedsiębiorstw).

•    Uznanie, że najskuteczniejsze są kontakty bezpośrednie, nie-sformalizowane (tzw. przedsiębiorstwo bez drzwi).

•    Podkreślenie, że wzajemne zaufanie jest więcej warte dla wyników i klimatu społecznego, niż najbardziej sprawne systemy organizacyjne

Komplekso

wość

•    Rozwiązywanie problemów, a nie tylko spełnianie funkcji (czynności) jest istotą zarządzania.

•    Traktowanie organizacji jako części otoczenia, które stanowi dla niej zbiór szans i zagrożeń oraz determinuje osiąganie sukcesu w działaniu.

•    Uznawanie, że dla rozwoju organizacji równie ważne jest osiąganie efektów ekonomicznych, jak i rozwój ludzi.

Orientacja na przyszłość

•    Zarządzanie oparte na wizji przyszłości organizacji, nawet odległej w czasie.

•    Rozwiązywanie dzisiejszych problemów z punktu widzenia przyszłości.

•    Uznawanie, że postęp jako wyraz rozwoju organizacji jest daleko ważniejszy niż przetrwanie.

Kreatywność

•    Zagospodarowanie wiedzy ludzkiej jest daleko ważniejsze niż zasobów rzeczowych.

•    Respektowanie zasady rerum novaruin cupidus (chciwy nowych rzeczy) przez wszystkich i wszędzie.

•    Poszukiwanie i wspieranie liderów.

•    Rozwijanie u ludzi poczucia potrzeby osiągnięć i sprawdzania się w pracy

Orientacja na wyniki

•    Wypracowanie bogactwa zamiast jego liczenia i uzyskiwania go przez rozszerzanie formalnych kompetencji.

•    Przyjęcie uzyskiwanych wyników, a nie wykonywanych czynności, posiadanych dyplomów czy cecli osobniczych za podstawowe kryterium oceny.

•    Nacisk na działanie: „zrób to:' „wypróbuj to”.

Współdziała

nie

•    „Poszukujemy partnerów” zamiast prawa dżungli i działania w pojedynkę.

•    Poszukiwanie konsensusów, negocjowanie.

•    Orientowanie form, procedur i metod organizacyjnych na współdziałanie, a nic na zapewnienie dominacji czy ochronę zajmowanej pozycji.

Źródło: D. Wawrzyniak, Zarządzanie strategiczne. Naukowa fikcja czy praktyka działania, Organizacja i Kierowanie 1993, nr 2, s. II

-131-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
rozdzia 25252525B3 6 strona4 125 budc< l o$bt Wod^cj1 ( lut 5CtJf V I Jg.VuU 5 ifa dsijL 6.1 Ge
rozdzia 25252525B3 6 strona0 141 i , mi 6.6 Rodzaje stratcjjii Zróżnicowanie pojęciowe terminu stra
rozdzia 25252525B3 6 strona0 141 6.6 Rodzaje strategii Zróżnicowanie pojęciowe terminu strategia pr
rozdzia 25252525B3 6 strona4 135 t slralegia wyłaniająca sięt_ Inicjatywy oddolne Rys. 34. Proces t
rozdzia 25252525B3 6 strona2 143 Tabela 18. Podstawy strategii kódzaj strategii ^Potrzebne zazwyc
rozdzia 25252525B3 3 strona` 61 ■Ml I 1 I I I I I «• I I I I I I 2.7 Podejście sytuacyjne Podejście
rozdzia 25252525B3 3 stronat 75 I ■ « I I I I I I I 1 I I I Znsada racjonalnego gospodarowania a.
rozdzia 25252525B3 5 strona6 107 I S. 0. FORMALNA struktura opisana w dokumentach S. O. NIEFORMAL
rozdzia 25252525B3 3 strona` 61 m i i i i i i i i i i i i i 2.7 Podejście sytuacyjne Podejście sytua
rozdzia 25252525B3 3 stronab 63 I Na przestrzeni lat, wraz z rozwojem „naukowej organizacji pracy” p
rozdzia 25252525B3 5 strona8 109 I •    ”    -*  &nbs
rozdzia 25252525B3 3 stronah 69 Z powyższymi prawami można połączyć prawo wzrastającej produkcji, kt
rozdzia 25252525B3 3 stronah 69 SI Z powyższymi prawami można połączyć prawo wzrastającej produkcji,
rozdzia 25252525B3 3 stronat 75 I I « I « I I I p I 1 1 I I Zasada racjonalnego gospodarowania a.
rozdzia 25252525B3 5 strona6 107 S. 0. FORMALNA struktura opisana w dokumentach S. O. NIEFORMALNA w
rozdzia 25252525B3 5 strona6 117 I I dążenia tlu jak najlepszego lozwią/ywania problemów decyzyjnyc
rozdzia 25252525B3 5 strona2 123 ślcnia grupa może dojść do decyzji, które nic leżą w interesie ani
rozdzia? 6 strona6 127 Koncepcja zarządzania strategicznego była pr/.cjnvctn reakcji na nowe, córa/

więcej podobnych podstron