Screenshot 07 11 15 ,FX

Screenshot 07 11 15 ,FX



plan jenajski zostały przetłumaczone na 11 języków. W Polsce w okresie międzywojennym, poza doktoratem J. Jędrychowskiej, krytyczną książką Mirskiego i relatywnie dość liczną literaturą przyczynkarską, wdrożono koncepcję Petersena w dwu klasach liceum w Pabianicach k/Łodzi.

Po II wojnie światowej wzrosło zainteresowanie planem jenajskim przede wszystkim w Holandii (lata sześćdziesiąte), skąd powrócił on do Niemiec8. Współcześnie - w Niemczech od lat osiemdziesiątych - mamy do czynienia z ponownym zainteresowaniem eksperymentalną szkołą Petersena i jego poglądami pedagogicznymi, choć daje się dostrzec niechęć do jego powiązań z „pedagogiką” narodowosocjalistyczną po 1933 r. Warto zwrócić uwagę na pewien szczegół, typowy dla współczesnej recepcji poglądów Petersena, ale nic tylko; marginalizuje się mianowicie założenia teoretyczne, a na pierwszy plan wysuwa zagadnienia praktyczne. Zjawisko to jest ze wszech miar szkodliwe.

11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena

Nawrocz.yński za słuszne uważał dwie tezy: po pierwsze, przekonanie, że uniwcrsalistycznic pojęte ideały są zbyt abstrakcyjne, aby mogły kierować szerokimi masami, stąd zapewne zwrot ku realizmowi, po drugie, doceniał on rzeczywisty wpływ wychowawczy wspólnot. W. Okoń za wartościowy element jego poglądów uznał, potwierdzoną praktyką, dominację wychowania nad nauczaniem i względną autonomię wychowanków. Petersen - jak Freinet - cały wysiłek włożył w stworzenie wiejskiej szkoły ludowej, która miała stanowić wzór dla ówczesnego szkolnictwa, respektując osiągnięcia nowoczesnej pedagogiki naukowej. L. Chmaj, pomimo krytycznej dyskusji wokół pojęcia wspólnoty, uznał uzasadnienie szkół wspólnoty za teoretyczne osiągnięcie Petersena.

Dostrzegano również słabsze lub wręcz błędne składniki tej teorii. Do nich należy zaliczyć przekonanie Petersena, że najwyższe ideały nie odgrywają większej roli w wychowaniu; nieuzasadnioną negację obecności zła w świecie ludzkim; antyracjonalizm i wiązanie jednostki z germańskim mitem plemiennym, które z jednej strony utrudniały rozprzestrzenianie się jego idei poza granicami Niemiec, z drugiej zaś otworzyły drogę dla przenikania ideologii hitlerowskiej. Zewnętrzna forma pozostała, ale treść wychowania uległa diametralnej zmianie, co przynajmniej częściowo potwierdza słuszność krytyki wysuwanej przez J. Mirskiego. Także praktyczna strona planu jenajskiego zawierała słaby punkt, i to w samym sercu tej pedagogiki. B. Nawrocz.yński zauważył, że tam, gdzie wygasł wspólnototwórczy zapał nauczycieli i rodziców, tam również szkoły ulegały likwidacji. Petersen był krytykowany także przez środowiska klerykalne (katolickie) za preferowanie zarządzania szkołą w sposób kolegialny.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
rekordową ilosc sprzedanych egzemplarzy. Została przetłumaczona na 50 języków np. na grecki i arabsk
rekordową ilosc sprzedanych egzemplarzy. Została przetłumaczona na 50 języków np. na grecki i arabsk
Screenshot 07 11 15 ,HH Nowoczesną Szkołę Francuską i Rady dla rodziców>. Jego szkoła została
Screenshot 07 11 15 ,HH Nowoczesną Szkołę Francuską i Rady dla rodziców>. Jego szkoła została
Screenshot 07 11 15 ,E Rozdział 1 1Pedagogika Petera PetersenaSławomir Sztobryn Wśród pedagogów
Screenshot 07 11 15 ,E( Od 1923 r. rozpoczyna się ważny etap w jego życiu - otrzymał Katedrę Nauk
Screenshot 07 11 15 ,EW czo jeszcze bardziej skuteczne, kooperowało z fałszywym założeniem Tonnie
Screenshot 07 11 15 ,F0 i w konsekwencji wyprowadził je poza obszar dostępny poznaniu naukowemu.
Screenshot 07 11 15 ,FG z systemu mannheimskiego A. Sickingera. Wyjście poza system klas opierało
Screenshot 07 11 15 ,GI Rozdział II. Pedagogika Petera Petersena 355 Problemem godnym szerszego p
Screenshot 07 11 15 ,H 546 x 727 pixels j Rozdział I ŁPedagogika Celestyna FreinetaSławomir Szto
Screenshot 07 11 15 ,H2 w Montreux. Na forum kierowanym przez luminarzy ówczesnej nauki Freinet z
Screenshot 07 11 15 ,I artystyczną, światopoglądową. Teksty te, indywidualne prace dzieci, jak i

więcej podobnych podstron