skanuj0019 (23)

skanuj0019 (23)



9.3. Produkt i marketing turystyczny 251

Zdaniem M.J. Marcheny Gomeza [1995] obecnie na rynku turystycznym można dostrzec następujące tendencje:

•    po stronie podaży:

-    globalizacja rynku: większa oferta i lepsza dostępność,

-    zróżnicowanie produktu turystycznego (rozwój wyspecjalizowanych form turystyki),

-    lepsze i w większym stopniu komplementarne usługi,

-    większa oferta noclegów poza hotelami,

-    większe zainwestowanie środków publicznych w projekty związane z turystyką,

-    reorganizacja obszarów zabudowanych,

-    odejście od zabudowy wielopiętrowej,

-    większa rozpiętość cen pakietów podróżnych;

•    po stronie popytu:

-    zmiany w motywacjach turystów i zachowaniach turystów,

-    większe docenianie roli urlopów (obecnie traktowanych jako konieczność),

-    systematyczny wzrost popularności turystyki,

-    rozdzielenie wypoczynku urlopowego na kilka części,

-    większe zapotrzebowanie na jakość usług,

-    większe zróżnicowanie sposobów spędzania urlopów,

-    zróżnicowanie motywów turystycznych,

-    nadawanie większego znaczenia czynnikom przyrodniczym,

-    wzrost zainteresowania turystyką osób o niższych dochodach.

Osobnym zagadnieniem przy sprzedaży produktu turystycznego jest działalność promocyjna oraz reklamowa, które są jednymi z ważniejszych elementów funkcjonowania marketingu turystycznego. Według J. Altkoma [1995, 14] cechami wyróżniającymi marketing w turystyce jest bardzo złożony charakter produktu, silnie zaznaczone oddziaływanie nieekonomicznych (psychologicznych, społeczno--kulturowych, geograficznych itp.) zmiennych popytu, duża wrażliwość koniunkturalna, długie okresy braku aktywności lub słabej aktywności rynkowej klientów (turystów) i sprzedawców (np. przedsiębiorstw hotelarskich, biur podróży itp.) oraz szczególne zasady funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych, gdzie koszty stałe i zmienne są ściśle określone przez sezonowość ruchu turystycznego.

W marketingu turystycznym są stosowane następujące strategie [Altkorn 1995, 51-57]:

•    oparte na relacjach między rynkiem zbytu a produktem turystycznym: penetracji rynku, rozwoju rynku, rozwoju produktu i innowacji;

•    polegające na działaniach wobec konkurencji.

Strategia penetracji rynku polega na zwiększeniu sprzedaży dotychczasowego produktu na tym samym rynku. Aczkolwiek czasami, pod wpływem sygnałów na-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0021 (238) 9.3. Produkt i marketing turystyczny 253 Tabela 54. Propozycje tras tematycznych w
skanuj0018 (25) 250 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny 9.3. PRODUKT I MARKETING
skanuj0039 (23) 148 6. Zagospodarowanie turystyczne Chociaż niektóre biura podróży powstały już w XI
skanuj0032 język nowych mediów > operacje > w świat generowany przez komputer. O tym, że na mo
rozdział 3 (1) 68 Podstawy marketingu się więc rola nabywcy, występującego w imieniu konsumentów na
74860 IMG 1410025511 KOSZTY PRODUKCJI Producent A będzie miał znacznie większe szanse utrzymania si
RemediuM 3/2015Sztuka dawnej reklamy lcz.11 Obecnie na rynku dostępne są niezliczone ilości produktó
Produkt - definicja „Produkt to cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zyskać uwagę, zostać nabyte
rozdział (77) 390 Podstawy marketingu pełni funkcję „systemu pierwszego sygnalizowania zmian” zacho
H Bradley , PŁEĆ Konsumpcja3 towarów, czyli są produkowane przede wszystkim po to, by za pomocą wy

więcej podobnych podstron