skanuj0022 (18)

skanuj0022 (18)



254 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny

to zarówno turystyki urlopowej, jak i średniookresowej i krótkookresowej) odbywa się w ramach tzw. podróży zryczałtowanych (ang. inclusive tour), które można zdefiniować jako pakiet (ang. package, stąd często używane są nazwy package tour i package tourism) usług obejmujący transport, noclegi i inne usługi (bilety do muzeów, posiłki, formalności wizowe, ubezpieczenia itp.). Nazwa pochodzi od zryczałtowanej ceny, która jest niższa niż w przypadku, gdyby turysta rezerwował poszczególne usługi oddzielnie. Podróże zryczałtowane1 rozpowszechniły się wraz z rozwojem lotniczej komunikacji pasażerskiej w latach sześćdziesiątych i, obok typowych biur turystycznych, coraz częściej zajmują się nią linie lotnicze (np. w Polsce biuro LOT Air Tours), żeglugowe itp. Zdaniem D. Ioannidesa [1995] na światowym rynku turystycznym coraz częstszym zjawiskiem jest łączenie usług obejmujące działalność: linii lotniczych, firm zajmujących się rezerwacją miejsc hotelowych, samych hoteli, biur podróży oraz wypożyczalni samochodów. W Stanach Zjednoczonych znaczna część rynku turystycznego była na początku lat dziewięćdziesiątych kontrolowana przez American Express Travel Services, w Niemczech przez Touristik Union International (TUI) oraz Neckermann und Reisen Tu-ristik (NUR-Touristik), a w Wielkiej Brytanii przez wspomniane przedsiębiorstwo Thomson Tour Operators, które np., mając kontrolę nad liniami lotniczymi Bri-tannia Airways i Orion Airlines, odgrywa większe znaczenie na rynku przewozów lotniczych niż szwajcarski Swissair albo skandynawski SAS. W ocenie cytowanego autora [Ioannides 1995, 54] zjawisko oddziaływania linii lotniczych na sytuację na rynku turystycznym szczególnie wyraźnie występuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie trzy największe linie lotnicze miały w 1991 r. blisko 56% przewozów pasażerów w przeliczeniu na przebyte kilometry (w 1985 r. niecałe 36%).

Monopolizacja rynku turystycznego przez kilka wielkich firm jest widoczna również w Wielkiej Brytanii, gdzie pięć największych przedsiębiorstw turystycznych (spośród 680) kontrolowało w 1984 r. ponad 51% rynku, a w 1988 r. blisko 70% [Ioannides 1995, 54]. Bieżąca obserwacja ich działalności dowodzi, że w krótkim czasie, mając tak wielką kontrolę nad newralgicznymi działami „przemysłu turystycznego”, mogą one niemal kreować nowe rynki. Przykładem takiego rynku w latach dziewięćdziesiątych może być Wietnam, czego dowodem może być fakt, że w Wielkiej Brytanii największa dynamika w sprzedaży biletów lotniczych wystąpiła właśnie w przypadku tego państwa [Cater 1995, 22]. Problem oligopolizacji światowego rynku turystycznego interesował również K. Vorlaufera [1993], który zajmował się ponadnarodowymi koncernami turystycznymi ze szczególnym uwzględnieniem roli kapitału niemieckiego, oraz D. Ioannidesa [1998].

1

Po raz pierwszy tę formę turystyki zaczęto organizować na szerszą skalę w regionie śródziemnomorskim na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych [Peny, Ashton 1994].


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0004 (583) 236 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny cki, Turcja, Tunezja, T
skanuj0006 (523) 238 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny na 6 regionów planowani
skanuj0014 (325) 246 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny Tabela 51. Normy chłonn
skanuj0008 (46) 240 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny Tabela 50. Obiekty hotel
skanuj0016 (28) 248 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing
37998 skanuj0002 (621) 234 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny przynosi. Dotyczy
38727 skanuj0012 (379) 244 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny skim wybrzeżu His
87877 skanuj0010 (418) 242 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny Rozwój turystyki
skanuj0018 (25) 250 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny 9.3. PRODUKT I MARKETING
skanuj0020 (21) 252 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny pływających od konsument
skanuj0001 (597) 9. Planowanie rozwoju turystyki i marketing turystyczny9.1. POLITYKA TURYSTYCZNA Tu

więcej podobnych podstron