skanuj0032 (9)

skanuj0032 (9)



62

1)    zapoznanie się /. problemem i z dotychczasowymi jego rozwiązaniami,

2)    "wyobcowanie" problemu (odejście od utartych skojarzeń i rozwiązań, uwolnienie sic od terminologii fachowej itp.),

3)    zabawa w skojarzenia (słów, pojęć, pomysłów, definicji, praw itp.).

W technice tej stosuje się cztery rodzaje skojarzeń i analogii (2; 14. s. 253].

1.    Analogia osobista (personalna) ■ identyfikuje się siebie samego z analizowanym przedmiotem lub procesem. Pomaga to zmienić punkt widzenia, a także poziom, na którym ktoś może rozpatrywać problem. Analogia personalna może być rezultatem zadawania pytań: "Co by się czuło, gdyby się było psem, telewizorem, dwóją w indeksie itp.?". Jest to w praktyce bardzo trudne, występuje bowiem potencjalna możliwość popadnięcia w schematy myślowe i emocjonalne. "Istnieje różnica między nastolatką, próbującą sobie wyobrazić siebie jako starą zniszczoną kobietę, a starą doświadczoną i dojrzałą kobietą, wiedzącą co nieco o uczuciach nastolatki".

Posługując się przykładem technicznym można powiedzieć, że szuka się jak największej liczby sposobów przekonstruowania siebie w celu lepszego spełniania niezbędnych funkcji urządzenia.

2.    Analogia bezpośrednia porównuje się daną sytuację problemową z istniejącymi już rozwiązaniami w przyrodzie, handlu, innych krajach itp. Wymaga ona zdolności dostrzeżenia relacji, których uprzednio nic zauważyliśmy.

Z. Martyniak podaje tu przykład polegający na szukaniu optymalnej organizacji systemu żywienia zbiorowego w zakładzie przemysłowym. Dokonano w tym celu skojarzenia tego systemu z układem krwionośnym, wodnym i energetycznym, co pozwoliło na zaproponowanie rozwiązania polegającego na dostawie posiłków bezpośrednio do stanowisk pracy [12].



3.    Analogia symboliczna - nawiązuje do abstraktów zapisanych w pamięci dzięki zmysłom. Jest zwięzła, treściwa i wyczcr-pująca. Za przykład może tu posłużyć każda dobra metafora poetycka lub skojarzenie opisu problemu czy rozwiązania zc spektakularnym symbolem (tak jak ma to miejsce np. w reklamie).

4.    Analogio fantastyczne - polegają na dokonywaniu takich porównań w zakresie rozwiązań, które wydają się w danej chwili mało prawdopodobne lub zgoła "baśniowe". Formułując analogię fantastyczną zauważysz, żc dokonujesz zestawienia świata opartego na wiedzy ze światem opartym na możliwościach. Szukanie analogii fantastycznych polega na uwolnieniu się od rutyny i znanych rozwiązań konwencjonalnych na rzecz swobodnej zabawy myśli w sferze baśni i futurologii.

Korzystanie z analogii pozwala na przedstawienie "w sposób znany nieznanego" oraz "w nieznany - znanego". Ponadto możemy dzięki nim uwolnić się od ogólnie przyjętej terminologii fachowej o/az wynikającej stąd sztywności myślenia. Zaleca się także bawieniu się znaczeniami słów, symboli, wyobrażeń i definicji oiaz zawieszanie' działania podstawowych praw naukowych, pewników, dogmatów itp.

1 Przykhd X;c.te 'o .son i _• synek łyki do usprawnienia działalności pralni miejskiej w USA

Zespół rozwiąząjący ( robie::-, doszedł do wiciu skojarzeń, takich jak np skojarzenie pralni z kangurem (opierając się na - szeroko kojarząc ' - sposobie przechowywania), a następnie kangura ze skrzynką pocztową i pocztą. Takie szerokie skojarzenie r.as-jnęłc pomysł zastąpienia , dotychczasowego sposobu znakowania prania (pisania na materiale ' i przyszywania znaczków, stosowania ńu mera torów, wyszywania /.noków) sposobem polegającym na wprowadzeniu w pralniach identy-fikacyjnych znaczków naklejanych na garderobę, bieliznę i pościel.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Na tych laboratoriach zapoznawaliśmy się z problemem komiwojażera. Rozwiązywaliśmy problem TSP przy
C (19) WYKONYWANIE MODELU Zanirn przystąpimy do wykonania modelu, mu-simy zapoznać się dokładnie z o
skanowanie0001 (101) SftP$§ u, m5. WYZNACZANIE ROZPŁYWÓW MOCY Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z
1. Serwer GlassFish W tym ćwiczeniu w pierwszej kolejności zapoznamy się z serwerem GlassFish, jego
0000070 2 138 Rehabilitacja kardiologiczna którzy zapoznają się z problemami kardiologicznymi muszą
Program dydaktyczny Program nauczania obejmuje zapoznanie się z problematyką rehabilitacji medycznej
Program dydaktyczny Program nauczania obejmuje zapoznanie się z problematyką rehabilitacji medycznej
Strona0118 118 Równanie (5.36) nazywa się równaniem charakterystycznym, a jego rozwiązanie pierwiast
1. Cel ćwiczenia Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z problematyką obciążeń dynamicznych dźwignic
5779I1018610967835?4485727 n 2 Rozdział VII. Organy kolegialne w systemie oświaty prawo do zapoznawa
•    zapoznanie się z problematyką i specyfiką działań podejmowanych na
2. Prawa wynikające z przepisów prawa oświatowego: prawo do zapoznania się z programem nauczania, z
• 0Algorytmy i struktury danychOd problemu do jego rozwiązaniaSformułowanie problemu Przykład: Dany
2Ś//62 K mowali się problematyką form poetyckich (I. Opacki), kompozycją Językową dzieła literackieg
86303 skanuj0002 (507) 1/ Zapoznanie się s treścią operacji technologicznej, dla której będą v-Tkony
skanuj0085 ada apoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wyma-aniami,

więcej podobnych podstron