skanuj0067

skanuj0067



t/

20. Podstawowe elementy marketingu mix (cena, promocja, produkt miejsce), przełożyć na marketing polityczny

W 1985 roku Amerykańskie Towarzystwo Marketingowe wprowadziło definicję marketingu, wecfag której: .Marketing jest to proces planowania i realizowania pomysłów, kształtowania cen. promocji i dystrybucji myiłi, towarów i usług w celu tworzenia takiej wymiany, która urzeczywistnia tak cete indywidualne, jak i orgarwacjjnef. Zgodnie z ta koncepcją marketing pełni centralną rolę w strukturze pr/etfeiębiorstwa, integrującą różne jej działy Natomiast potrzeby konsumentów wyznaczają firmie zadania, które powinny być przez nią realizować. Zgodnie z przedstawioną dsfmicją marketingu zaspokajanie potrzeb konsumenta dokonuje się poprzez:

1.    Tworzenie produktu, usługi lub myśli

2.    Ustalanie ceny

3 Dostarczanie (miejsce sprzedaży)

Ą Promowanie

Te cztery elementy nazywa się bodźcami marketingowymi lub tak zwanymi 4P (od pierwszych liter angielskich nazw rych bodźców: place, product, ptoirwtion. price). Natomiast sprawowanie nad nimi kontroli w Laki sposób, aby wywefać oczekiwaną reakcję konsumenta. (Aralia się jako marketing mix. Strategie marketingowe odnoszą się dc takiego kontrolowania produktu, ceny, promocji i reklamy oraz miejsca sprzedaży, aby możliwe by4o w miarę (toWadne przewidywanie zachowania się konsumenta

j peoowa

I - J**e

\ -ty

|    - Om*c»**m

I -

■    • - Gmorw

]    1-

I

i


!    M.Cv’Sć£    i

I -    pot-Mj !

i - ifmtm I    -Sen*iWĆJtż j

l    !

’•    : ij&uyr

i    j


CfNA


! -Rifc*’ i

j


■ -


I______I


j

1

i

|

|

>

j

|

|


Phillip B. Niffenegger (1968) (profesor marketingu z Murray State University‘! zaproponował koncepcję marketingu politycznego, w której stara się ukazać zastosowanie narzędzi marketingu gospodarczego (marketingu mix) w kampaniach politycznych. Autor pokazuje ewolucyjny proces kształtowania się marketingu politycznego na przykładach działalności' sztabów wyborczych w kampaniach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Podkreśla on, że w marketingu politycznym można dostrzec wy»łki 7m>enraj;jee do integracji działań w ramach marketingu mir (4P). aby skutecznie kontretewać zachowanie wyborcy. NTenegger swoją koncepcje opiera rui definicji riuirketingtwych badań politycznych, przedsuswforęj przez Kotleta (1975). Zgodnie z tą definicją partia polityczna biorąca udział w wyborach parlamentarnych czy kandydat na stanowisko prezydenta musi zidentyfikować potrzeby, zainteresowania i wartości wyborców oraz zaprezentować siebie w taki sposób, aby jak najlepiej (^stosować się do ich wymagań

W swoim modelu Niffenegger wyodrębnia cztery podstawowe bodźce marketingowe. posługują: s'ę takimi samymi ich nazwami, jakie zostały wprowadzone w klasycznym, gfrspcdarczyrn ujęciu marketingu mi* produkt promocja, cena i miąsce.

Produkt oterewnny przez kandydata jest .złożonym 2bkxem’ widu korzyści, jakie mogą uzyskać wyborcy, jeśli kandydat zostanie wybrany. Główne obietnico wyborcze są wyartykułowane na pozornie platformy partyjnej kandydata. Następnie są rozpowszechniane w reklamach politycznych, w informacjach prasowych. a także prezentowane podczas publicznych wystąpień kandydata. To. czy wyborcy uznają tę efiertę za wiarygodną i rzeczywiście spełniającą ich


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ad3. marketing mix: -cena -promocja -dystrybucja -produkt Są równoważne, nie możemy stosować ich
skanuj0015 (326) 14. Elementy marketingu usług turystycznych14.1.    Wprowadzenie Zał
IMG&94 Istota produktu Produkt - Jeden z podstawowych elementów marketingu. Produkt - wszystko to, d
Strona 2. Elementy systemu2.1. WYKAZ ELEMENTÓWDźwigarek drewniany HT 20 Podstawowy element deskowan
skanuj0033 (20) Ile par butów przymierza Minnie? Dorysuj jeszcze dwie pary na inne pory roku.
skanuj0036 (20) KRÓLOWA PENTAKLI (numer chronologiczny: 77, czas realizacji prognozy — przełom stycz
441 (5) 20 Podstawy planowania nawigac
190 JAKOŚĆ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW ŚRODOWISKA Mapa 111.7-2. Granice działania RDLP w Łodzi na tle gra
59346 skanuj0221 20 Rozdział 1 1n«cepQe zarządzania strategicznego Dążyć do ustalenia takiej st
19125 skanuj0007 (188) rynku za pomocą przekazywanych informacji o przedsiębiorstwie, produkcie, mie
Elementy marketingu mix Produkt Cena Dystrybucja y Promocja i j> 9 Jaka jest jakość In
♦Marketing -mix jest podstawą strategii marketingowej przedsiębiorstwa, a elementami są „4P” - „Fonr

więcej podobnych podstron