Skanuj0103

Skanuj0103




206


Klucz do tekstów i ćwiczeń

Ćwiczenia

1.1. Perico era un baturro de Aragón. 2. Ąntes de ir al rnercado pidló 1 que le preparara una bota y una merienda. 3. łba montado en una burra, 4. En el camino se le apareció un śngel. 5. Dios le convirtió en rana en castigo, porąue Perico no ąueria decir “si Dios quiere". 6. La gente pensaba que «• habria ahogado o que le habrian matado. 7. ELmolinero estaba en el charco croando y comiendo grillos. 8. Le pasó lo mismo que la primera vez. 9. Porąue hubo un indulto generał. 10. Perico contestó que iba a Zaragoza o... al charco.

2. Erase un baturro de Aragón, muy tozudo, Dicen que era mśs tozudo qu* todos los baturros de la región. Se Uamaba Perico y era molinero. Un dia Perico iba montado en su burra a Zaragoza y en el camino, encontró a un angel, quien le preguntó adónde iba. Perico contestó que a Zaragoza. El óngel le dijo que se dice “si Dios ąuiere”, pero Perico no ąuiso decirlo, y fue eon-vertido en rana. Una semana mas tarde, Dios le devolvió la forma humana, pero unos dias despuós, cuando Perico iba otrą vez a Zaragoza, le pasó lo mismo. Cuando por la tercera vez Perico encontró al śngel y ćste le preguntó adónde iba, contestó que a Zaragoza o... al charco.

LEKCJA 1*

Temat do rozmowy: Manuel de Falla

—    Jeśli lubisz muzykę i chcesz posłuchać koncertu, będziemy mogli pójść dziś po południu do Filharmonii. (Dają) Odbędzie się koncert (muzyki) Chopina na fortepian i orkiestrę.

—- Urzeka mnie muzyka Chopina. Myślałem już o tym, aby wykorzystać mój pobyt (tutaj), i zwiedzić dom, w którym urodził się ten wielki polski kompozytor. Byłbym zachwycony, gdybym mógł ten dom zobaczyć.

—    Urodził się w Żelazowej Woli, niedaleko Warszawy. Jeśli chcesz, poje-dziemy tam jutro zobaczyć jego dom.

—    Wspaniale.

—    A ty, ponieważ mamy trochę czasu, opowiesz mi coś o Manuelu de Falli, moim ulubionym kompozytorze.

—    Dobrze. „Manuel de Falla y Matheu urodził się w Kadyksie 23 listopada 1876. Tam mały Falla pobiera swoje pierwsze lekcje muzyki, które (uczy) prowadzi jego matka, nauczycielka gry na pianinie. Studiuje grę na pianinie i harmonii pod kierunkiem innych profesorów i, w wieku dziewięciu lat, gra publicznie po raz pierwszy wraz z matką „Siedem słów” Haydna w kościele Sw. Franciszka.

M

207


Klucz do tekstów i ćwiczeń

Falla był małego -wzrostu, miał -wysokie czoło, jak przystoi jego rasie •; i ódziemnomorskie j; silne ręce pianisty, spojrzenie iskrzące się i żywe, (był) uprzejmy i delikatny, bardzo religijny, pokorny i tak skromny, że, gdy sława lego była już powszechna, wzbraniał się (nawet), by jego nazwisko ukazywało się wydrukowane na okładkach partytur.

Mając lat dwadzieścia, Manuel de Falla jedzie do Madrytu. Studiuje pod kierunkiem Filipa Pedrella, który jest uważany za odnowiciela muzyki hiszpańskiej.

W 1907 jedzie do Paryża. Paweł Dukas słucha jego opery „Krótkie życie” i natychmiast proponuje mu jej wystawienie w Paryskiej Operze Komicznej.

Jego życie, aż do śmierci, upływa na całkowitym poświęceniu się muzyce. W 1914 r. wraca do Madrytu, gdzie przebywa do 1919 r.; następnie jedzie do Granady, gdzie mieszka bardzo długo... i tuż przed śmiercią, w końcu 1939 r., udaje się do Argentyny, aby dyrygować kilkoma koncertami muzyki

hiszpańskiej. Zapada na zdrowiu, ale powietrze gór Kordowy w Republice Argentyńskiej przywraca mu trochę sił; ale kiedy, i tak będąc wątłym z natury, traci zdrowie (siły), nie zmniejsza się przy tym żywość jego spojrzenia ani zwięzły i uporządkowany sposób mówienia z łagodnym akcentem typowym dla mieszkańca Kadyksu.

W listopadzie 1946 Falla umiera w Argentynie, z dala od Hiszpanii.

Gdy Manuel de Falla umierał, 14 listopada 1946 w argentyńskim mieście Kordowa, Hiszpania traciła najbardziej reprezentatywnego kompozytora muzyki hiszpańskiej, najbardziej autentycznego przedstawiciela muzyki ludowej, a równocześnie najmniej folklorystycznego, gdyż muzyka de Falli nie jest ciągłością malowniczej andaluzyjskiej, lecz połączeniem rytmów, tematów, melodii, które chociaż przedstawiają nam zawsze śpiew i tańce ludowe, rzadko możemy je identyfikować z tematami folklorystycznymi. To znaczy, że Falla wykorzystuje zasadnicze elementy, które wyczuwa w muzyce hiszpańskiej, ale nie kopiuje ich lecz tworzy na tych podstawach nowe tematy i wątki melodyczne.

Dzieła Manuela de Fałłi można określić jako niezrównane, a wśród nich, .'jednym z najbardziej znanych, jest „Miłość czarodziejem”. To dzieło zostało po raz pierwszy wykonane przez Narodowe Stowarzyszenie Muzyczne w Madrycie, odnosząc wielki sukces.

Z całego (tego) dzieła fragmentem najczęściej granym jest „Taniec ognia” W transkrypcji na pianino.

„Miłość czarodziejem” jest, być może, najbardziej doskonałym dziełem de Falli. Jest spontaniczne i osobista, pełne udanych linii melodycznych, oryginalnych pasaży pełnych barwy i cudownie orkiestrowanych. W tej muzyce de Falla akcentuje charakter typowo andaluzyjski, chociaż nie występuje w niej ani jeden temat ludowy.-”



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Skanuj0090 180    Klucz do tekstów i ćwiczeń Wizytówka: Juana Menendez, ulica de Hita
Skanuj0112 224 Klucz do tekstów i ćwiczeń wiec z Wysp Kanaryjskich, grusza i brzoskwinia aragońska.
Skanuj0086 172    Klucz do tekstów i ćwiczeń —    Żadnych kłopotów. Ba
Skanuj0085 170 Klucz do tekstóio i ćwiczeń —    Ty jesteś Maria, prawda? Michał dużo
Skanuj0086 172    Klucz do tekstów i ćwiczeń —    Żadnych kłopotów. Ba
Skanuj0087 174 Klucz do tekstów i ćwiczeń —    Tu jest pianino, kto na nim gra? —

więcej podobnych podstron