sm30 4

sm30 4




Lokomotywa spalinowa

SM 30

Opracowanie modelu - Bartosz Dobrzyński

Projekt lokomotywy serii SM30 (Ls300) powstał w latach 1954-1955. Na potrzeby PKP i przemysłu chrzanowski „Fablok" wyprodukował około 900 tych lokomotyw, z czego PKP eksploatowała 302 maszyny, przemysł ok. 900. Była to pierwsza tego typu lokomotywa, która mimo że od czasu jej zaprojektowania minęło już ponad 50 lat ciągle jest wykorzystywana. Przeznaczona jest ona do lekkiej pracy manewrowej, mimo to 109 egzemplarzy przystosowano w latach 1974-1977 do ogrzewania pociągów pasażerskich napięciem 500V. Zmianie uległo wówczas oznaczenie serii z SM na SP30 (z zachowaniem starych numerów inwentarzowych). W związku z poborem prądu bezpośrednio z prądnicy głównej jazda z włączonym ogrzewaniem powodowała spadek mocy lokomotywy.

W zeszycie znajduje się model lokomotywy SM30-39, która była eksploatowana w MT Karsznice, i stoi obecnie w skansenie w Zduńskiej Woli -Karsznicach. Zakład ten eksploatuje jeszcze 2 sztuki tych maszyn, ponadto kilka egzemplarzy oczekuje kasacji. Są wśród nich SP30-202 (nieczynna) i SM30-209 (w ruchu). Przy użyciu tabliczek załączonych do modelu możemy wykonać każdą z tych maszyn.

Układ osi Silnik spalinowy Silniki trakcyjne Prądnica główna Prędkość maksymalna Masa służbowa Długość całkowita


Bo'Bo'

257 kW (300KM)


Wola: V-300 ; 2DVSa-350, Henschel (licencja) 16H12A Moc znamionowa

LKa-310 Rodzaj przekładni    elektryczna

PABOM 186a

58km/h

36t

10 140 mm

Do modelu lokomotywy dołączony jest model wagonu techniczno-gospodarczego. Wagony tego typu można spotkać na wielu stacjach w składach pociągów roboczych. Były budowane na podwoziach skreślonych wagonów towarowych i osobowych, lub przez ich przebudowę. Wagon taki jak ulał pasuje do typowo manewrowej SM30

Opis budowy:

Budowę modelu rozpoczynamy od uformowania ostoi cz. 1. Według rysunku wklejamy w nią cz. 1 a, oraz cz. 1b. Część 1b należy przykleić „na styk" do cz. 1a. Następnie formujemy cz. 2 i wklejamy w nią cz. 2a, 2b, 2c. Gotowy element doklejamy od spodu cz. 1. Następnie w oznaczonym miejscu przyklejamy zbiornik paliwa cz. 3.

Wewnętrznąstronę wózków sklejamy z cz. 4 i oklejamy je cz. 5. W cz. 5 do środka należy zagiąć szare prostokąty oznaczone czerwonym numerem 11. Osie zwijamy z cz. 6 lub wykonujemy je z drutu o fi 2,5mm. Przewlekamy je przez silniki trakcyjne cz. 7 i naklejamy na nie koła cz. 8,8a, 8b, 8c. Całość doklejamy do cz. 4. 2 przodu cz. 5 doklejamy zgarniacze cz. 9, a do nich kątownik wykonany z cz. 10. 2 przodu wózków przyklejamy jeszcze piasecznice cz. 11,azbokówcz. 12. Wózki możemy uplastycznić przez wykorzystanie cz. 5a, 5b i 5c. Na końcu wózki mocujemy do ostoi. 2 formujemy teraz cz. 13 i 13a z których sklejamy prostokątne w przekroju rury i doklejamy od spodu cz. 2. Do ostoi przyklejamy też sprzęgi cz. 14 oraz zderzaki cz. 15,15a, 15b, 15c. Montaż nadwozia rozpoczynamy od sklejenia wnętrza budki maszynisty cz. 16. W przypadku wykonywania wyposażenia wnętrza należy wyciąć otwory okienne. W środku na oznaczonej wysokości wklejamy podłogę cz. 16a, a następnie cz. 16b, na której ustawiamy cz. 16c. Gotowy zespół ustawiamy na cz. 1. Ściana na której znajdują się elementy 16b i 16c musi się znajdować po stronie dłuższego przedziału maszynowego. Podklejamy teraz okna folią i na cz. 16 zgodnie z rysunkiem przyklejamy cz. 17P i 17T. Przedział maszynowy wykonujemy z cz. 18. 2 przodu wklejamy wręgi cz. 18a i 18b, a na nie uformowaną cz. 18c, Oraz uchwyty cz. 18d. Podobnie wykonujemy drugi przedział maszynowy (cz. 19... 19d). Na cz. 18 przyklejamy jeszcze pokrywę cz. 18d. Oba przedziały maszynowe możemy teraz nakleić na cz. 1. Możemy teraz przykleić cz. 20 i 20a, orazcz. 21P, 21L, 22P, 22L. Według rysunku formujemy teraz cz. 23 i oklejamy nią odpowiednio cały model. Uzupełniamy go też o poręcze cz. 24, 25, oraz reflektory cz. 26, 27a...27d, które wg. rysunku doklejamy do czołownic. Na zakończenie w odpowiednich miejscach można nakleić tabliczki cz. 28.

Części wagonu Techniczno-Gospodarczego posiadają numerację powyżej 100. Jego budowę rozpoczynamy od naklejenia na tekturę cz. 100. Następnie doklejamy podłużnice cz. 101, wsporniki cz. 101d, oraz czołownice cz. 102. 2 cz. 101a i 101 b wykonujemy maźnice i doklejamy je do cz. 101. Możemy też przy pomocy cz. 101 c uplastycznić resory. 2 cz. 104 zwijamy oś i nasadzamy na nią koła 105, 105a, 105b, 105c. Przyklejamy też zderzaki cz. 103, 103a, 103b, 103c, oraz sprzęgi cz. 106. 2 cz. 107 wykonujemy ściany boczne i sklejamy je z cz. 100. Model uzupełniamy o dach cz. 108.

Życzymy udanej zabawy!

Mini Kartonowe ABC 7/2006 "Lokomotywa SM 30" (nr kat. 974) ISSN 1428-4626 Wyd.l    Nakład 1000szt.


Wydawca: "GPM" tel./fax 042 212-82-16 Adres korespondencyjny: 90-954 Łódź 4 skr. poczt. 13 www.gpm.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodą redakcji


Redaguje zespól: Grzegorz Pomorski Katarzyna Płoszajska Dariusz Płoszajski Marcin Kuźniar Paweł Homerski



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sp42 06 Opracowanie modelu - Bartosz Dobrzyński Lokomotywa SP42 była budowana w latach 1970-1972 jak
Instr03 (2) Rosyjski śmigłowiec transportowyJakowlew Jak-24 Opracowanie modelu: Eugeniusz Moczuk Pro
MC023 NIEMIECKI SAMOLOT MYŚLIWSKIggerScljmttt 109 d*-(>Opracowanie modelu: Bogusław Czyżyński Pr
MC074 Współczesny samolot myśliwsko-szturmowyPaiKivia Tornado IDS Opracowanie modelu: Bohdan Wasiak
page5 (3) CHANCE VOUGHT F4U-1D CORSAIR Opracowanie modelu : Bogusław Czyżyński Projekt okładki : Ze
2 (790) NIEMIECKE DZIAŁO SAMOBIEŻNE165 " lltcl"Opracowanie modelu: Dariusz Zygmański Proje
17324 MC074 Współczesny samolot myśliwsko-szturmowyPaiKivia Tornado IDS Opracowanie modelu: Bohdan
MC061 NIEMIECKI ODRZUTOWY SAMOLOT MYŚLIWSKIHeinlcel He-162A-2 Opracowanie modelu: Janusz Oleś Proje

więcej podobnych podstron