str 50 51

str 50 51



50

je szkół specjalnych. Są to specjalne klasy lub małe klasy w normalnych szkołach, przewidziane dla dzieci z pogranicza i dzieci lekko upośledzonych oraz szkoły specjalne należące do Krajowego Ubezpieczenia Inwalidów, dla ciężko i najciężej upośledzonych. Klasy specjalne i małe klasy dzieli się na:

a)    klasy dla dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, a niedojrzałych do niego. Dzieci te opanowują materiał pierwszej klasy szkoły podstawowej w ciągu dwóch lat. Klasy te nazywane są, w zależności od kantonu, klasami wprowadzającymi, klasami przygotowującymi do szkoły lub małymi klasami. Kontynuacją nauki jest na ogół druga klasa szkoły podstawowej, może nastąpić jednak również kontynuacja w innej klasie specjalnej;

b)    klasy dla dzieci zachowujących się w sposób zwracający uwagę, dzieci trudnych wychowawczo, dzieci z trudnościami w nauce. Klasy te prowadzone są według oficjalnego planu. Są to tak zwane klasy obserwowane lub małe klasy. Ich zadaniem jest usunięcie trudności w przyswajaniu wiedzy przez dziecko, zlikwidowanie zaburzeń w zachowaniu, jak również wyrobienie właściwego, nowego stosunku do pracy. Celem, do którego się dąży, jest ponowne włączenie dziecka do zwykłej klasy. Przeciętny czas pobytu w takiej klasie wynosi około dwóch lat;

c)    klasy dla opóźnionych w nauce. Znajdują się tu dzieci o ilorazie inteligencji powyżej 75, nie mogące nadążyć w szkole podstawowej. Klasy te nazywane są klasami dla dzieci opóźnionych w nauce, w niektórych kantonach spotkać można również określenie - klasy pomocnicze . Są to klasy nastawione na indywidualne nauczanie poszczególnych dzieci. Do celu tego dąży się szczególnie usilnie w fazie końcowej nauki w małych klasach. Ta końcowa faza określana jest w niektórych kantonach mianem klas roboczych. Istnieją też klasy dla upośledzonych wzrokowo, słuchowo i osób z upośledzeniem mowy. W zależności od stopnia upośledzenia klasom tym przysługuje prawo do ubezpieczenia inwalidzkiego. Liczba uczniów w małych klasach waha się między 7 a 12, a w klasach podległych ubezpieczalni między 4 a 8. W dziedzinie szkół specjalnych podległych Ubezpie-czalni Inwalidzkiej znajdujemy szkoły dla wszystkich rodzajów upośledzeń. Tak więc szkoły dla umysłowo upośledzonych, fizycznie upośledzonych, dla osób z uszkodzeniami zmysłów, z zaburzeniami emocjonalnymi, jak również dla dzieci upośledzonych w sposób złożony.

Ad 5. Trzeci pakiet możliwości odnosi się do terapii i wczesnej pomocy prowadzonej zarówno w szkole specjalnej, jak i poza nią. Służą one jako środki pomocnicze w nauczaniu w szkole specjalnej lub też jako środki towarzyszące w nauczaniu w zwykłych szkołach państwowych. Ubezpieczenie Inwalidzkie wymienia następujące środki pedagogiczno-terapeutyczne:

-    wczesna pomoc;

-    logopedia i terapia legasteniczna;

-    środki do 'nauczania mowy i nauczania posługiwania się mową dla ciężko upośledzonych;

-    treningi w czytaniu i słuchaniu;

-    rytmika i gimnastywa specjalna;

-    terapia psychomotoryczna.

Ad 4. Wśród środków poradnictwa zawodowego upośledzeni mają do swej dyspozycji:

-    poradnictwo zawodowe, praktyczne zapoznawanie się z zawodem;

-    pierwsze zawodowe zaszeregowanie;

-    zmianę zawodu (przekwalifikowanie się);

-    powrót do pierwotnego zawodu;

-    pośrednictwo pracy.

Schematyczny obraz organizacji szkół specjalnych

Szkoły specjalne z mieszkaniem


Szkoły specjalne


Małe klasy


Szkoły podstawowe


Dzieci upośledzone umysłowo

Dzieci upośledzone umysłowo

Zaburzenia zachowania

Upośledzenia

fizyczne

Dzieci autystyczne

Upośledzenia

nowy

Klasy obserwowane

Upośledzenia mowy

Upośledzenia fizyczne


Dzieci z upośledzeniami rozwojowymi

Dzieci opóźnione w nauce

Specjalne lekcje dla legastenii

Niestałe leczenie mowy


Możliwości podjęcia pracy omawiane są przez doradcę z Ubezpieczalni Inwalidzkiej. Środki te znajdują się zarówno na otwartym rynku pracy, jak też



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img046 46Rys. 49 Ruletki (tasiemki) - rysunek 51 - są to wstęgi stalowe lub parciane, nawijane ruche
Spółki - cechy: są to zrzeszenia osób lub kapitału w celu prowadzenia działalności gospodarczej; moż
ZESTAWY ĆWICZEŃ DLA KLAS 1 3 PRZYRODA I MATEMATYKA 0 4. Oblicz. Odszukaj gwiazdki z wynikami i po
ZESTAWY ĆWICZEŃ DLA KLAS 1 3 PRZYRODA I MATEMATYKA 0 4. Oblicz. Odszukaj gwiazdki z wynikami i po
07 11 09 (51) c) WĘZŁ Y CHŁ ON NE Są to narządy zamknięte, otoczone torebką i włączone w przebieg na
79030 ZESTAWY ĆWICZEŃ DLA KLAS 1 3 PRZYRODA I MATEMATYKA 0 4. Oblicz. Odszukaj gwiazdki z wynikam
ZESTAWY ĆWICZEŃ DLA KLAS 1 3 PRZYRODA I MATEMATYKA 0 4. Oblicz. Odszukaj gwiazdki z wynikami i po
Pytaniel9. str. 168 Wybitni absolwenci UJ pochodzenia chłopskiego są to: Franciszek Bujak, Stanisław
c)    Zespół Szkół Specjalnych nr 9 inu Jana Pawła II (Szkoła Podstawowa nr 39 i Gimn
9152S0801 pilniej od niej doglądamy, i własnemi je ocieramy rękami. Są to konie potrzebujące najcz
skanuj0149 (6) Krople do oczu - Guttae ophthalmicae, Oculoguttae Krople do oczu są to jałowe, wodne
110 fn nia; nic mogą być takimi wobec niemożności przekroczenia absolutnej granicy. Są to jedynie od

więcej podobnych podstron