Tillich Istota jzyka religijnego3

Tillich Istota jzyka religijnego3



146

Symbolizm

obumrzeć tylko wtedy, kiedy przestaje istnieć sytuacja w jakiej powstały.

Niech to uzmysłowią dwa przykłady - oba odnoszące się do dziewictwa Marii, matki Jezusa. Dziewictwo Marii jest symbolem, który w protestantyzmie już nie istnieje, ponieważ wskutek zmienionego stosunku do Boga powstała nowa sytuacja. Bezpośredni stosunek do Boga sprawił, że instancja pośrednicząca stała się niepotrzebna. Dalszą przyczyną obumarcia tego symbolu jest odrzucenie elementu ascetycznego, zawartego w gloryfikacji dziewictwa. Dopóki trwa protestancka sytuacja religijna, symbol ten nie może się odrodzić. Nie obumarł on dlatego, że wyznawcy protestantyzmu twierdzili: „Dziewictwa Marii nie da się empirycznie udowodnić”. Jak Kościół katolicki dobrze wie, dowód taki nie istnieje. Ale Kościół katolicki obstaje przy tym twierdzeniu z racji jego niezwykłej symbolicznej mocy, która zwłaszcza w ostatnich dziesięcioleciach zbliżała Marię krok po kroku do Trójcy Świętej. Jeśli ewolucja ta postąpi jeszcze dalej, czego można się spodziewać, sądząc po niektórych dyskusjach w poszczególnych kręgach Kościoła katolickiego, to Maria stanie się współodkupicielką obok Jezusa. Tym samym zostałaby ona — czy by to przyznano, czy nie - wyniesiona na piedestał Bóstwa*.

Drugim przykładem jest opowieść o dziewiczym narodzeniu Jezusa. Z punktu widzenia badań historycznych ma ona charakter jednoznacznie legendarny; Paweł i Jan nie znali jej. Jest ona tworem późnym i próbuje uzmysłowić prawdę, że Jezus posiadał Ducha Bożego w całej jego pełni. Ale i tutaj przyczyną tego, że symbol ten obumrze albo już obumarł dla wielu grup ludzi, nawet dla środowisk konserwatywnych w obrębie Kościoła protestanckiego, nie jest jego legendarny charakter. Przyczyna jest inna: otóż symbol ten znajduje się pod względem teologicznym na granicy


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Tillich Istota j?zyka religijnego3 136 Symbolizm i nie tej sytuacji jest pozytywną stroną faktu ż
Tillich Istota j?zyka religijnego1 144 ---------— Symbolizm Z kolei trzeba się przyjrzeć warstwie
Tillich Istota j?zyka religijnego5 Symbolizm religijny jest, ale w czego zastępstwie występuje i
Tillich Istota j?zyka religijnego7 m W trzecim punkcie zastanowimy się nad „istotą symboli religi
Tillich Istota j?zyka religijnego9 -------Symbolizm relig^. Najpierw zajmiemy się warstwą transce
Tillich Istota j?zyka religijnego4 137 l$tout ję*yk* iWigjjnego jednak na przeszkodzie fakt, że m
Tillich Istota j?zyka religijnego8 Istota feyfa rrilgijneg0 Wtedy przestają one być czymś dziwnym
Tillich Istota j?zyka religijnego2 ISTOTA JĘZYKA RELIGIJNEGO W Europie i w Ameryce toczy się obec
Tillich Istota j?zyka religijnego6 139 i«toł» fegka tdigjnego „astąpić, muszą również zostać otwa
Tillich Istota j?zyka religijnego0 Istota języka religijnego W przypadku drugiego elementu chodzi
Tillich Istota j?zyka religijnego2 istota języka religijnego Skoro mówimy o wymiarach rzeczywisto
Tillich Istota j?zyka religijnego4 147 Istota Ipyfca religijnego herezji. Przekreśla on bowiem je
golf7 ObsługaPasy bezpieczeństwa Uwagi ogólne Pasy bezpieczeństwa spełniają swoją rolę tylko wtedy,

więcej podobnych podstron