Untitled2

Untitled2



małym siopniu podejmowane?

Pytania le dotyczą wszystkich ludzi, odnoszą się więc i do dorosłego, •;tórym mamy się opiekować, i do dziecka, do męzczyzn i do kobiet, do osob prawidłowo rozwijających się i niepełnosprawnych pod jakimkolwiek względem, do osób zdrowych i osób chorych. W kazdei z tych ednostek widzimy najpierw człowieka, potem jego specyliczny problem i jego specyficzną sytuację życiową, potem nasz program oddziaływań na mego Innymi słowy jest to pytanie o to. czy planowany przez nas system oddziaływań na daną jednostkę czy grupę uwzględnia i w jakim stopniu specyliczne potrzeby tej osoby czy grupy (uwzględnia w dwo-iakim sensie - chodzi tu i o potrzeby wynikające z dotychczasowej logiki rozwoju osoby lub grupy i o potrzeby 'chwili', doraźne, ujawniające się wiasnie teraz, w tym a nie innym momencie). Określenie 'uwzględnia' nie jest równoznaczne z tym, że plan/program działań opiekuna, wychowawcy czy nauczyciela jedynie się do nich dostosowuje. Raczej oznacza to. ji dobry plan/program wychodzi (startuje) od miejsca, w którym znajduje się dana osoba czy grupa. Jeszcze inaczej taką strategię można określić, jako 'wychodzącą od człowieka do problemu/za parna'. a nie 'wychodzącą od problemu/zadania do człowieka'

Trzecie wymaganie dotyczy wiedzy dorosłego o danej jednostce jako specyficznej, odrębnej indywidualności • wiedzy o niej oraz rozumienia iei aktualnei sytuacji życiowej. Ujawnia się ona w takich pytaniach, jak:

- Jakie są dotychczasowe osiągnięcia rozwojowe osoby, jej zyski i straty; które z zadań rozwojowych zostały zrealizowane z powodzeniem; przy realizacji których natrafiała na problemy, wymagające szczególnej : jakiej pomocy ze strony otoczenia; co otoczenie, a co sama osoba uważa za swój 'zysk', 'kapitał', mocną stronę; co przez otoczenie, a co przez osobę jest ujmowane jako słabość, zagrożenie dla innych, nieprawidłowość. czasem 'nienormalność?

• Jakie są 'zasoby' osoby w sferze inteligencji, która decyduje o tym, jak dalece otaczający ją świat (przedmiotów, ludzi, idei) będzie jej aostępny oraż w sferze temperamentu, który decyduje o tym. jaki jest jei poziom 'zaangażowania' w życie: które spośród dymensji inteligencji dymensji temperamentu są 'atutami' osoby, które powodują, iż w niektórych sytuacjach stawać się będzie 'dzieckiem ryzyka' i wymagać będzie szczególnej pomocy czy ochrony?

- Jaki byl dotychczasowy bieg życia osoby (linia życia); jak w jej świadomości i świadomości osób jej bliskich zapisały się kolejne fazy rozwoju, jakie emocje temu towarzyszą (progres, okresy zastoju, regresu czy przeżywania/doznawania kryzysu, może nawet załamania linii życiowej)?

■ Jakie specyficzne wymagania stawiało przed nią dotychczas życie w określonym kontekście fizycznym, społecznym i kulturowym, jakie były l<2| najtrudniejsze doznania, sytuacje traumatyczne, jak sobie z nim poradziła (racjonalnie czy stosując jedynie mechanizmy obronne)9

Zebranie wiedzy w poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania pozwci dorosłemu (w znaczeniu: opiekun, wychowawca, nauczyciel) na zre konstruowanie psychologicznej sytuacji osoby, dla której jest on osobą która ma wspomagać jej dalszy rozwój. Jakaś sytuacja życiowa nabiera innego znaczenia w zależności od kontekstu, w którym się ią rozpatruje Może to być kontekst całego życia (minionego już, obecnego, ale ' przyszłego), kontekst danej fazy rozwoju (dzieciństwo - dorastanie dorosłość), kontekst fazy realizowania danego zadania rozwojowego (przygotowanie • nabywanie - doskonalenie), kontekst lazy rozwiązywania trudnego życiowego kryzysu.

Dopiero tak pogłębiona analiza pozwala na dotarcie do 'prawdziwego' problemu, na wyjście poza zewnętrznie obserwowane przejawy i w efekcie możliwym staje się rozpoznanie właściwych jednostce w danym momencie życia potrzeb, a więc także udzielenie jej skutecznej pomocy Ujmowanie z kolei problemów jednostki statycznie i powierzchniowo, lak to ma najczęściej w praktyce miejsce, nie pozwala na udzielenie pomocy rzeczywiście skutecznej, uspokaja jedynie sumienie osob> pomagającej.

Wymaganie ostatnie - czwarte - |est z pozoru proste Sprowadza sie ono do bezwarunkowej akceptacji osoby, której udziela się pomocy którą się opiekuje, która poddawana jest oddziaływaniom edukacyjnym Wiąże się z tym niesłychanie trudny problem - rozdzielenia akceptacji osoby od akceptacji jej zachowań i efektów tych zachowań. W dwocn przypadkach mamy do czynienia z sytuacją niekorzystną z punktu widzenia dalszego rozwoju jednostki. Pierwsza to sytuacja, kiedy dorosły bezwarunkowo akceptuje jednostkę jako osobę, ale tez jednocześnie bezwarunkowo akceptuje każde jej zachowanie i tego zachowania konsekwencje. Efektem takiego zgeneralizowanego 'bezwarunkowego akceptowania' jest zaniżanie poziomu wymagań stawianych jednostce, takie pomaganie, które czyni ją bierną, oczekującą pomocy, coraz bardziej bezradną, niesamodzielną i uzależniającą się od innych ludzi, i jednocześnie coraz mniei wrażliwą na potrzeby innych ludzi Ksztaltuie się w tej sytuacji postawa roszczeniowa i postawa oczekiwania na 'rzeczy gotowe'.

Druga niekorzystna sytuacja to powiązanie warunkowej akceptacji osoby z warunkową akceptacją jej zachowania. Negatywna opinia o lakimś zachowaniu bądź o jego negatywnych z jakiegoś punktu widzenia skutkach jest przekazywana jednostce w taki sposób, iż odbiera ją ona iako ocenę swojej osoby. W elekcie bardzo szybko kształtuje się w niej tzw. lęk przed oceną - większość zadań podejmowana jest me dla


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Untitled2 małym stopniu podejmowane? Pytania te dotyczą wszystkich ludzi, odnoszą się więc ido doros
Kartki0006 /. kolei pytania dotyczące aspektu praktycznego, dadzą się sprowadzić do pytań; Co? IV)
hierarchia Exception Wszystkie Masy odnoszące się
IMG 1402095644 Algorytm kaskady Algorytm kaskady: Krok 1. Znajdowane są wszystkie deklaracje odnosz
Literatura popularna Marcin KaniaKłopoty z panem Dumasem Cytowanie wszystkich wypowiedzi odnoszących
lub 2. Sformułować nowy akt prawny, który regulowałby wszystkie kwestie odnoszące się do powyższych
Chciał aby wszystkie nauki stały się podobne do matematyki pod względem ścisłości i pewności Matemat
075 3 Zelandii aż do brzegów Antarktydy*. Uzgodniono, iż wszystkie mapy odnoszące się do tych opraco
ZASADY KONSTYTUCYINE 6 ZASAD ODNOSZĄCYCH SIĘ JEDNOLICIE DO WSZYSTKICH SYTUACJI STANU nadzwyczajnego:
DSC05343 Praktycznie wszystkie składniki diety Idą więc do „wspólnego kotła”, z którego ustrój
sposób; odnoszą się one do stanów istnienia lub też świadomości, a nie do konkretnego miejsca i wszy

więcej podobnych podstron