Untitled2

Untitled2



52 Trudne tematy. Propozycje godzin wychowawczych

materiałów dydaktycznych na ten temat przygotowany scenariusz może być wykorzystany nie tylko przez wychowawcę, lecz także szkolnego pedagoga.

TEMAT: NIEBEZPIECZEŃSTWA „NOWEJ WIARY”

Cele lekcji:

a)    ogólny:

-    ochrona młodych ludzi przed indoktrynacją sekt;

b)    szczegółowe:

-    wiedza na temat mechanizmów manipulacji stosowanych przez sekty,

-    kształtowanie krytycznego stosunku do nowych ruchów religijnych,

-    wzmacnianie samooceny.

Metody:

-    pogadanka,

-    dyskusja,

-    burza mózgów.

Pomoce dydaktyczne:

-    foliogram z opisem ruchu Hari Kriszna,

-    rzutnik.

Przebieg lekcji:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od odczytania krótkiego fragmentu książki opisującego działania członków ruchu Hari Kriszna w latach 70. w Stanach Zjednoczonych Ameryki, prosi uczniów, aby w trakcie lektury zastanowili się nad oceną moralną zachowania członków ruchu. Można też tekst wyświetlić w postaci foliogramu.

„Dla przeciętnego Amerykanina wyznawcy Hare Kriszna wyglądali co najmniej dziwacznie i wcale nie wzbudzali ochoty, aby ich wspierać ekonomicznie. (...) Proszeni o datki ludzie nie lubili ani wyglądu, ani ubioru, ani zachowania proszących, w związku z czym datki były nieliczne. (...) rozwiązanie wymyślone przez przywódców sekty okazało się niezwykle błyskotliwe w swej prostocie i skuteczności. (...) Zastosowana taktyka polegała na tym, że zanim jakiś członek sekty zwrócił się do przechodnia o datek, inny

-    »bezinteresownie« go obdarowywał albo książką »Bhagavad Gita«, albo miesięcznikiem stowarzyszenia wyznawców Kriszny, czy wreszcie - w najbardziej ekonomicznej wersji - kwiatem. Bogu ducha winien przechodzień, któremu znienacka przypięto do ubrania czy wciśnięto do ręki kwiat, w żadnym wypadku nie mógł go oddać z powrotem. »Nie, nie. Proszę go zatrzymać - to nasz prezent dla pana«

-    kategorycznie stwierdzał członek sekty. Dopiero wtedy, kiedy sprawa przyjęcia »prezentu« była już załatwiona, a przechodzień na dobre siedział w pułapce zobowiązania, następowała prośba o datek na rzecz sekty. Ta taktyka »z dobroczyńcy - żebrak«, stosowana w szczególności na lotniskach, okazała się niesłychanym hitem organizacji Hare Kriszna, przynosząc jej ogromne sumy pieniędzy (—)”s.

GURU KONTAKTOWAŁ SIĘ Z ISTOTAMI Z PLANETY ZIEMIA. WKRÓTCE PO NAS PRZYLECĄ I ZABIORĄ JAKO WYBRAŃCÓW ZE SOBĄ, ALE TRZEBA W TYM CELU POZBYĆ SIĘ WSZELKICH DÓBR

5 R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na innych. Teoria i praktyka, przeł. B. Woj-ciszke, Gdańsk: GwP 2001, s. 37—38.


Rycina 7. Czy sekty są bezinteresowne


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Untitled2 16 Trudne tematy. Propozycje godzin wychowawczych / Nie jeść bardzo kalorycznych produktów
Untitled2 12 Trudne tematy. Propozycje godzin wychowawczych Przebieg lekcji: Nauczyciel rozpoczyna l
Untitled3 54 Trudne tematy. Propozycje godzin wychowawczych Po lekturze nauczyciel inspiruje krótką
1. Rynek kapitałowy, wiadomości wstępne Liczba godzin 2. Zakres materiału: Giełda na przykładzie GPW
Scenariusz wystawy oraz zajęć prowadzonych w oparciu o materiał zgromadzony na wystawie Temat: Zamki
Techniki wspomagające wywiad BezpośredniePrezentacja rozmaitych materiałów i dyskusja na ich temat •
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
Materiały dydaktycznePublikowane na stronie internetowej:
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na
ACTON TRAINING CENTRE Instytut Spraw Administracji Publicznej Materiały dydaktyczne na

więcej podobnych podstron