Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych5

Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych5



5.    Nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała u siebie i u osoby naprzeciw - na desygnatach rzeczywistych lub na przedstawionych rysunkiem.

6.    Układanie zdań z podanymi wyrazami.

7.    Wymienianie jak największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli, wyrazów zaczynających się określoną głoską.

8.    Opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.

9.    Próby samodzielnego, zrozumiałego wypowiadania się:

-    opowiadanie różnych zdarzeń, relacjonowanie własnych przeżyć, oglądanych filmów, słyszanych audycji, przeczytanych książek,;

-    nawiązywania kontaktów społecznych z dziećmi i dorosłymi;

-    zabawy tematyczne;

-    udział w występach teatrzyku samorodnego itp.;

-    rozmowy telefoniczne.

II. KSZTAŁCENIE WRAŻLIWOŚCI SŁUCHOWEJ, RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW NIE WCHODZĄCYCH W SKŁAD MOWY LUDZKIEJ.

HI. RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY LUDZKIEJ.

1.    Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-    różnicowanie stów podobnie brzmiących (opozycje fonematyczne) dzieci wskazują obrazki po usłyszeniu ich nazw; przykłady par obrazków: czapka

-    żaba, bucik - budzik;

-    różnicowanie sylab takich samych w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu, przykład: pa, ga, da;

dzieci sygnalizują w momencie usłyszenia żądanej sylaby;

-    powtarzanie par stów opozycyjnych typu bary - pary;

-    podawanie wyrazów o znaczeniu kontrastowym: biuro - pióro;

-    nazywanie przedmiotów wskazywanych, których nazwy różnią się głoskami korelacyjnymi: dźwięczna - bezdźwięczna, ustna - nosowa, o różnym miejscu artykulacji;

-    segregowanie obrazków ze względu na właściwości głoskowe w ich nazwach, np. dźwięczne - bezdźwięczne.

2.    Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej

-    podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza);

-    podawanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (czyli wyodrębnianie);

-    podawanie liczby sylab w wyrazie (czyli analiza);

-    podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację (wyodrębnianie);

-    kończenie zaczętego wyrazu (synteza);

-    podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa;

-    uzupełnianie treści słyszanego opowiadania obrazkiem.

3.    Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy, tzw. ciągów słownych.

-    nauka wierszy, fragmentów tekstów, dni tygodnia, pór roku, godziny itp.;

-    powtarzanie samogłosek i ich grup oraz spółgłosek;

-    powtarzanie sylab i połączeń sylabowych;

-    powtarzanie wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie i znaczeniowo;

-    powtarzanie długich i krótkich zdań;

-    powtarzanie cyfr; nauka tabliczki mnożenia;

-    rymowanki.

4. Ćwiczenia ortofoniczne

A. Ćwiczenia narządów mowy a) Szczęka dolna

1. Opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej, mięśnie napięte, rucny ryrmiczne i płynne.

.—n 11 nw <ii inwuimiurfiiii

9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych0 ODSZUKAJ PRZEDMIOTY, KTÓRE ZACZYNAJĄ SIĘ NA „i 53 BIB
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych2 WYDANIE l - OOŃ TORUŃ 1984 R. RECENZENCI: mgr Magdalen
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 UWAGI WSTĘPNE „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motory
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych4 ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ Poziom rozwoju percepcji
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych2 ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ Trudności w orienta
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni a)   &
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych4 ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO--RUCHOWEJ Ćwiczenia teg
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 -    komponowanie jedną figurą wzorów p
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych5 WZORY 14 DREWNIANYCH STEMPLI MOTYW OŚRODKOWO- OBROTOWY
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 PERCEPCJA STAŁOŚCI KSZTAŁTU "A" PRZYPATRZ SI
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych1 ^ O Ca ha j #1 Ci : 3 Ą ) ; / / :73 O? .   
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych6 2.    Opuszczanie i unoszenie szczęki z
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7 C.    Ćwiczenia słuchowe - mają na celu
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 1 Zwinność - koordynacja umiejętności regulowania nasy
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych9 A. ĆWICZENIA ROZMACHOWE MIĘŚNI RĄK 1.   &nbs
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych0 ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO Ćwiczenia spostrzeg
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych1 ■fl ■fl Ćwiczenia w czasopismach dziecięcych „Miś”, „Ś
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych5 -    o zaburzonej lateralizacji, - &nbs
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych6 Ocena poradności podczas składania: -   &nbs

więcej podobnych podstron