utopia5

utopia5



Opozycja rzeczywistości i ideału cechująca w na-szym ujęciu myślenie utopijne przesądza równiej o tym, że kategoria „utopijności” — mimo trwałych cech myślenia utopijnego — jest kategorią historyczną, Nie ma takich poglądów, które byłyby utopijne same w sobie, niezależnie od tego, w jakich warunkach są głoszone. Z drugiej strony wszelka głębsza zmiana spo-łecznej sytuacji pociąga za sobą zmierzch dawnyoh utopii lub nawet przekształcenie się ich w konserwa, tywne i reformistyczne ideologie. Idea „wolności, rów. ności, braterstwa” była utopią w dobie Wielkiej Rewo. lucji, ale nie jest nią we Francji, gdzie napis taki wid. nieje nad bramą każdego więzienia. Podobnie konser-watywne ideologie rozpoczynają żywot utopii wówczas, gdy dany stan rzeczy ulega w rzeczywistości zniesieniu, stając się tylko ideałem tej lub innej grupy przeciwników nowego porządku. Aktorzy się zmieniają, ale przedstawienie trwa. Tworzenie utopii zdaje sią odpowiadać jakiejś trwałej potrzebie ludzkiej.

i

O WIELOŚCI I RÓŻNORODNOŚCI

UTOPII

i

Jakiekolwiek uporządkowanie znanych z historii idei utopijnych lub — mówiąc ściślej — idei, które odgrywały rolę utopii, nastręcza ogromne trudności. Liczba ich wydaje się niemal nieskończona, tak że nie sposób wyliczyć nawet najważniejszych. Tak samo nie można byłoby sporządzić pełnego rejestru ideologii społecznych i kontentować się trzeba znajomością pewnych typów, ważniejszych odmian. Ale i liczba odmian wydaje się niekiedy nie do ogarnięcia, tym bardziej że wyodrębniać je można za pomocą bardzo różnych kryteriów, przy czym każde takie kryterium po-; zwala nam zwykle uchwycić jakieś doniosłe strony rzeczywistości historycznej.

Tak jest i z utopiami, stanowiącymi przecież szczególny przypadek ideologii. Wspólnota pewnej postawy wobec świata, polegającej — jak mówiliśmy — na ostrym przeciwstawieniu ideału rzeczywistości, pozostawia wiele miejsca na różnice wynikające z osobliwości poszczególnych ludzkich ideałów, warunków, w jakich są one formułowane, oraz roli, jaką odgrywają w dziejach. Uderza wszakże to, jak wiele jest w dziejach utopii tematów trwałych. Tak wiele, że niektórzy badacze skłonni są mówić, że wszystkie utopie brzmią jak „baśnie jednego i tego samego ludu”, utopia zaś „[...] otwiera nową dziedzinę' przed refleksją socjolo

gu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
8.    Głosowanie na WZCK jest bezpośrednie, równe oraz jawne, z tym że głosowani
Art. 58 Wolność zrzeszania się w najogólniejszym ujęciu dotyczy swobody zakładania zrzeszeń (z tym,
DSC01020 (6) Kiedy nasze babcie robiły weki na zimę, kładły owoce z prtrtraaa Nie wiedząc o tym,&nbs
Akordowa forma wynagrodzeń W modelowym ujęciu forma akordowa wyraża się tym, że pracownik jest opłac
atakuje człowieka. Trzeba ją poprawiać. Drogą do tego jest wierna rzeczywistości filozofia i oparta
Część I. Internet rzeczy (w każdym wieku) na dyskomfort braku wiedzy, co do możliwego wpływu tych
JozefieSPat T: X. J. IToIubowicz. — M: (Siedl , j) ^ Jó-70 - fic świę - ty, Pa tro - nie, K” pro -.&
neg005 _Jak wygrać każde negocjacje_ na giełdzie rzeczy używanych albo na stoisku ulicznym w Puerto
101 MALI BRACIA i na lewo zależnie od potrzeb, i co tydzień stwierdzam ze smutkiem, ile rzeczy nie z
6 Słuchacz ma wiedzę o normach i regułach działania jednostki na rynku w ujęciu psychologicznym, zna
IMAG0704 (4) „wkładali w ich ręce" instrumenty widziane gdzie indziej (w rzeczywistych svt muzy
Katedra Systemów Elektroniki Morskiej Specjalność Systemy Czasu RzeczywistegoTEMATY PRAC MAGISTERSKI
Dlaczego ranciere? 19 nego rzeczy wielkich, istotnie na nie zasługuje"25. Nie nazywa on „słuszn
Projekt Eko-dom INSMflii niewyobrażalny. Ponumerowane rzeczy są napisane na place
IMG452 (2) WPD-2 1995 r. AJM. Parametry wyjściowe do ustalania rzeczywistych odległości widoczności
IMGF82 (3) 89 oczywiste. Według cytowanej Autorki, polegają na błędnym ujęciu relacji między prawdą

więcej podobnych podstron