Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela 蜭E kszta艂cenia rozdz 12

Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela 蜭E kszta艂cenia rozdz 12



Poddaj krytyce przedstawiony powy偶ej zbi贸r cel贸w operacyjnych. Powt贸rz etapy od drugiego do si贸dmego podanej procedury, aby uzyska膰 lepszy rezultat. Dokonaj operacjonalizacji kilku cel贸w og贸lnych wynotowanych z programu nauczania. Doprowad藕 do pami臋ciowego opanowania procedury operacjonalizacji i mo偶liwo艣ci jej skr贸towego wykonywania bez udzia艂u innych os贸b. Jakie s艂abo艣ci tej procedury uda艂o ci si臋 zaobserwowa膰?

Operacjonalizacja og贸lnych cel贸w kszta艂cenia jest zabiegiem niezb臋dnym, ale nie do艣膰 jeszcze upowszechnionym w szkolnictwie, tote偶 nagminne s膮 liczne b艂臋dy w jej zakresie:

1.    Zbytnie rozdrobnienie celu. Bardzo d艂ugie listy cel贸w operacyjnych s膮 bezu偶yteczne, Uszczeg贸tawianic cel贸w mo偶e by膰 prowadzone bez ko艅ca, ale nic o to chodzi w procesie operacjonalizacji, wr臋cz przeciwnie 鈥 trzeba d膮偶.y膰 do jak najmniejszej liczby cel贸w operacyjnych, kt贸re 艂膮cznie wystarcz膮, by opis wyniku, jaki ma by膰 osi膮gni臋ty, byl jasny. Gdy mamy wra偶enie rozkawa艂kowania celu og贸lnego, tj, gubimy si臋 w okre艣laniu zwi膮zk贸w mi臋dzy celami operacyjnymi, operacjonalizacja by艂a wadliwa.

2.    Preferowanie cel贸w poznawczych. Niekt贸rzy nauczyciele za 鈥瀔onkretne鈥 uwa偶aj膮 tylko to, co zawarte w podr臋czniku uczniowskim i mo偶e by膰 przez ucznia dok艂adnie odtworzone. St膮d sk艂onno艣膰 do cel贸w poznawczych, i to wyra偶onych w ni偶szych kategoriach taksonomii tych cel贸w. Tymczasem g艂贸wnym zadaniem operacjonalizacji jest doprowadzenie do nale偶ytej wyrazisto艣ci cel贸w wy偶szych kategorii, zw艂aszcza motywacyjnych. Okre艣lanie wynik贸w nauczania prostych wiadomo艣ci i podstawowych umiej臋tno艣ci nie wymaga tak skomplikowanego zabiegu.

3.    Zapominanie o celu og贸lnym. Kolejne etapy operacjonalizacji gro偶膮 stopniowym odchodzeniem od celu wyj艣ciowego. Nieinteligentne, mcchant-styczne stosowanie procedury zubo偶a ten cel, zamiast go wzbogaca膰. Nawet najbardziej udana operacjonalizacja nie zwalnia nas wszak偶e od pami臋tania celu wyj艣ciowego i przebytej drogi. Zar贸wno dob贸r cel贸w og贸lnych, jak i ich operacyjna interpretacja 鈥 to umowy spo艂eczne o ograniczonej trafno艣ci.

4.    Zamkni臋cie zbioru cel贸w operacyjnych. Pocz膮tkuj膮cym mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e przebycie siedmiu etap贸w operacjonalizacji, z ewentualnym powt贸rzeniem procedury, tworzy pe艂ny i ostateczny zbi贸r cel贸w szczeg贸艂owych. Tymczasem przebieg wydarze艅 wewn膮trz i na zewn膮trz oddzia艂u szkolnego mo偶e stwarza膰 okazje udanego uzupe艂nienia lub przeredagowania zbioru cel贸w. Oto dlaczego pami臋tanie o wyj艣ciowym celu og贸lnym jest zawsze potrzebne.

5.    Zaniedbanie realizacji cel贸w operacyjnych. Podobnie jak cel og贸lny tak偶e cele operacyjne mog膮 pozosta膰 na papierze. Takie niebezpiecze艅stwo dotyczy tak偶e celu rozwa偶anego na poprzednich stronach. Nale偶y zastanowi膰 si臋, czy osi膮gni臋cie lak ambitnego celu jest w obecnych warunkach kszta艂cenia nauczycieli w uczelniach wy偶szych mo偶liwe. Je偶eli nie, to warto zredagowa膰 cel og贸lny skromniej, gdy偶 cele bez pokrycia demoralizuj膮.

Pewien przeciwnik operacjonalizacji cel贸w og贸lnych twierdzi, 偶e: a) to, co istotnie cenne w kszta艂ceniu, jest nieuchwytne, b) kszta艂ceniu grozi robotyzacja, c) operacjonalizacja cel贸w

22


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 12 opis wynik贸w, kt贸re maj膮 by膰 uzysk
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 13 Wypis/ kilka operacyjnych cel贸w ks
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 16 wykonywanie przewidzianych 膰wicze艅
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 17 k贸w i skrypt贸w dla nauczycieli. Ni
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 19 lu艣膰my, 偶e zanotowano nast臋puj膮ce
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 10 5.    Klasyfikujemy
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 13 >tyczy tylko niekt贸rych dzia艂贸w
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 19 f Rozdzia艂 ten dotyczy planowania
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 10 b艂臋dy, niepewny. Skoncentrowany na
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 11 r Cele og贸lne wskazuj膮 kierunki d
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 14 klasyfikowania cel贸w poszczeg贸lnyc
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 15 chczas tylko jedn膮 taksonomi臋 cel
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 18 o zagadnieniu, staraj膮c si臋 wytwor
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kszta艂cenia rozdz 11 Student potrafi obja艣ni膰 nowe rozw

wi臋cej podobnych podstron