Zarys teorii literatury4

Zarys teorii literatury4



aaohw zasad twmyfcł lthirr»M,i. i .__. , .    .

,,,    , .    . T**    rcyetpcznef, odprfwnda budowie ncoJ

rei nscczrvM>')( (cdwifoom. W pewnych poznawcza ukbdów Icompoź


.* kuV<1 »H mówi, że struktura prwdttawłoAtfo |m t natury

hwt/^ycztwJuerackich wartej poznawcza układów lu • ir dla pisarzy osobnym problemem, najważniejszym wichpraktr< f ■ ór< z/1 Tak dzieje "u; w wielu odmianach współczesnej prozy awaa> *-',r ***i (zwłasztza zaś we francuskiej tzw. „nowe) powieści”). Autor, realizując w swym dziele dana normę kompozycyjna, zastanawia się,I cr» może powiedzieć o święcie przy zaitriKiwaniu przyjętego sposobu budowania 4 w lata przedstawionego. C*>w element „zastanawiania -.ię” nie I*** * stosunku do dzieła zewnętrzny, stanowi jego integralna cześć. Tak więc w tym wypadku kompozycja jest nie tylko układem świata, przedstawionego, ale jednocześnie — próba wartości poznawczej tego układu. < )dnic*icnia poznawcze kompozycji są historycznie zmiennej nte tylko z tego względu, że odwołuje się ona w różnych okresach do rozmaitych rzeczywistości społecznych, ale także z tej racji, że stoją zJ nia różne koncepcje filozoficzne, a również dlatego, że układy kompozv-| cyjnc w toku swego rozwoju tracę zdolność organizowania nowej wiedzy] o święcie, staja *ię zespołem schematów, czystą konwencja. Na przykład w w. XIX żywa była norma kompozycyjna tz w. piece hien    w formie]

tej autorzy mogli się wypowiedzieć na temat ówczesnych konfliktów społecznych, obyczajów itp. Obecnie jest już ona tak zastygła, że prowaJ dzi do realizacji w pełni uschcmatyzowanych, nie otwierających możli-l wości dlii poznania analogicznych zjawisk w święcie współczesnym.

Historyczny charakter norm nic znaczy bynajmniej, że na danym] etapie rozwoju występować może tylko jedna norma w odniesieniu do określonego wycinka rzeczywistości literackiej. Przeciwnie. Niezależnie od tego, że do tego samego rodzaju faktów literackich może się odnosić] zespół norm wzajemnie się uzupełniających (np. w w. XIX norma przy-czynowości i norma wszechwiedzącego narratora w powieści) lub układających się w system hierarchiczny, w każdym okresie istnieją normy antagonlstycznc względem siebie w całości lub częściowo, pod jednym lub wieloma względami. Dotyczy to zwłaszcza nowszych okresów rozwoju literatury, kiedy kształtuje się on nie według jednej linii, ale przebiega różnymi torami, układającymi się w określone prądy literackie, poetyki. Normy kompozycyjne, nawet antagonistyczne, jeśli występują w tym samym czasie w obrębie jednej rzeczywistości kulturalnej, nic znajdują tię w izolacji, są składnikami jednej skomplikowanej i wielokształtnej


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zarys teorii literatury9 wistych uczuć czy myśli, lecz raczej ich konstrukcją, zorganizowaniem wedł
Zarys teorii literatury4 prawideł gramatycznych, systemu słownikowo-seman tycznego oraz z określony
img737 5. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury. Wyd. Drugie zmi
I. MtańjbnjUdsfcoiktłmiln^    na podstawie:Zarys teorii literatury, red.
Zarys teorii literatury1 GŁOWIŃSKA ALEKSANDRA OKOlHliŃ-Sł    „ JANUSZ SŁAWnasid^ KK
Zarys teorii literatury2 Rozdział IIGŁÓVFNE fcU MŁ-Sn STRUKTURY DZIELĄ LITERACKIEGO 1. POJĘCIE STRU
Zarys teorii literatury3 śla sobą wszystkie pozostałe. Ta aktywność składników w obrębie nadrzędnej
Zarys teorii literatury5 T    -------- rzywo), jak też wypracowanym przez niegb kszt
Zarys teorii literatury6 _c «woim najbardziej wykrystalizowanym składnikiem: światem przedstawionym
Zarys teorii literatury7 v czasie (np. zdarzenia), oraz motywy statyczne (np. rzeczy, wyglądy), pop
Zarys teorii literatury8 zasób budulca nazywać będziemy materiałem tematycznym dzieła. 0  &nbs
Zarys teorii literatury1 współmierności sądu człowieka o sobie samym i sądów o nim innych ludzi. Na
Zarys teorii literatury2 Rozdział III ELEMENTY STYLISTYKI 1. TWORZYWO DZIEŁA LITERACKIEGO Każde dzi
Zarys teorii literatury3 j*g° walory muzyczne, chcieli w pewnej mierze upodobnić tworzywo dzieła li
Zarys teorii literatury6 towancj niżej strofie funkcja meta poetycka przejawia się w rozważaniach n
Zarys teorii literatury7 brażeó i przyzwyczajeń jednostki), ale o sposób organizacji wypowiedzi, ta
Zarys teorii literatury1 Klaus Hofcr zaczął się buntować przeciw swemu stylowi, ale cóż? Siedział w

więcej podobnych podstron