Zarys teorii literatury9

Zarys teorii literatury9



nych wypadków umożliwił nowatorską analizę sytuacji człowieka i jego przeżyć.

Tak więc pisarz — by tak powiedzieć — nie daje się prowadzić materiałowi tematycznemu, stanowiącemu w dużym stopniu bierny przedmiot jego działań, ale narzuca mu określony porządek i określony sens. Narzuca zgodnie z tym, co chce przekazać odbiorcy, co wyrazić, jakie funkcje chce uczynić dominującymi w swym dziele (ten element zamiaru nie zawsze jest zresztą przez niego w pełni uświadamiany).

W tym właśnie momencie ujawnia się swoiste zadanie kompozycji. Polega ono nie tylko na zorganizowaniu materiału tematycznego, czyli na jego „literackim opracowaniu”, sprowadzeniu do istniejących wdanym okresie historycznym wzorców kompozycyjnych, uwarunkowanych przez aktualnie działające normy, ale także na tym, że kompozycja spełnia wobec materiału tematycznego funkcje interpretujące, tzn. że dopiero jako element układu kompozycyjnego materiał ten nabiera znaczenia.

Owa funkcja interpretująca kompozycji ujawnia się w dwu aspektach. Po pierwsze: kompozycja pozwala na rozłożenie akcentów na poszczególnych elementach materiału tematycznego, pozwala więc już w obrębie samego utworu przeprowadzić pewną hierarchię ważności. Przez kompozycję pisarz może zaznaczać stosunki pomiędzy poszczególnymi elementami świata przedstawionego, stosunki nie tylko „materialne”, ale także „funkcjonalno-hierarchiczne”. Umieszczenie danego elementu w którymś z miejsc układu kompozycyjnego wprowadza go już w pewną założoną przez ten układ hierarchię ważności. Hierarchia ta nigdy nie jest przez pisarza w sposób szczególny wyjaśniana, tkwi ona w samym układzie kompozycyjnym, jest z nim związana jako z układem celowym, o określonym kierunku. Hierarchia ta jest jednakże na ogół czymś łatwo dostrzegalnym, gdyż działa w powiązaniu z układami tradycyjnymi, funkcjonującymi w danym okresie rozwoju literatury. Powiązanie owo wyraża się w sposób pozytywny, gdy pisarz akceptuje zawartą w danym układzie kompozycyjnym skalę wartości, albo negatywny, gdy w formie mniej lub bardziej pośredniej z nią polemizuje, gdy ją kwestionuje, bądź przez uwydatnianie zjawisk jej przeciwstawnych, bądź też odchodzenie od niej i proponowanie na jej miejsce czego innego.

I to jest właśnie ów drugi aspekt interpretacyjny kompozycji. Jeśli pierwszy odnosił się przede wszystkim do samego utworu, to drugi


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zarys teorii literatury7 nawet nieświadomie stosowane przez piszących, w wielu wypadkach przejęte z
img737 5. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury. Wyd. Drugie zmi
I. MtańjbnjUdsfcoiktłmiln^    na podstawie:Zarys teorii literatury, red.
Zarys teorii literatury1 GŁOWIŃSKA ALEKSANDRA OKOlHliŃ-Sł    „ JANUSZ SŁAWnasid^ KK
Zarys teorii literatury2 Rozdział IIGŁÓVFNE fcU MŁ-Sn STRUKTURY DZIELĄ LITERACKIEGO 1. POJĘCIE STRU
Zarys teorii literatury3 śla sobą wszystkie pozostałe. Ta aktywność składników w obrębie nadrzędnej
Zarys teorii literatury5 T    -------- rzywo), jak też wypracowanym przez niegb kszt
Zarys teorii literatury6 _c «woim najbardziej wykrystalizowanym składnikiem: światem przedstawionym
Zarys teorii literatury7 v czasie (np. zdarzenia), oraz motywy statyczne (np. rzeczy, wyglądy), pop
Zarys teorii literatury8 zasób budulca nazywać będziemy materiałem tematycznym dzieła. 0  &nbs
Zarys teorii literatury9 wistych uczuć czy myśli, lecz raczej ich konstrukcją, zorganizowaniem wedł
Zarys teorii literatury1 współmierności sądu człowieka o sobie samym i sądów o nim innych ludzi. Na
Zarys teorii literatury3 j*g° walory muzyczne, chcieli w pewnej mierze upodobnić tworzywo dzieła li
Zarys teorii literatury6 towancj niżej strofie funkcja meta poetycka przejawia się w rozważaniach n
Zarys teorii literatury7 brażeó i przyzwyczajeń jednostki), ale o sposób organizacji wypowiedzi, ta
Zarys teorii literatury1 Klaus Hofcr zaczął się buntować przeciw swemu stylowi, ale cóż? Siedział w
Zarys teorii literatury2 Rozdział V PROBLEMY KOMPOZYCJI 1. NORMA KOMPOZYCYJNA Układ dzieła obejmuje

więcej podobnych podstron