Zarys teorii literatury1

Zarys teorii literatury1



znajdują się w świadomości osoby, z której perspektywy jest konstruowany dany świat przedstawiony. Żeby się przekonać o wielkiej różnicy pomiędzy tego typu kompozycjami także z omawianego teraz punktu widzenia, wystarczy porównać np. jakąkolwiek powieść historyczną w. XIX (choćby Faraona czy SalammbS) z powieścią Faulknera .-Ibsa/omie, Absalomie. U Prusa lub Flauberta historyczna rzeczywistość jest dana tak, jakby obiektywnie istniała poza wypowiadającym, u Faulknera też nie kwestionuje się jej rzeczywistego toku, ale historia pojawia się na kartach powieści o tyle tylko, o ile jawi się w świadomości bohatera, który na podstawie własnej pamięci i tego, co mu opowiedziano w dzieciństwie, usiłuje zrekonstruować historyczny świat przedstawiony. W przypadku pierwszym czytelnikowi zostaje zaprezentowany świat utworu niejako gotowy, w przypadku drugim — staje się on przed jego oczyma.

Kompozycja zamknięta i kompozycja otwarta nie stanowią zjawisk ściśle od siebie odgrodzonych. Pomiędzy ich krańcowymi realizacjami, takimi jak z jednej strony klasycy styczna tragedia, a z drugiej — poemat dygresyjny, istnieje szereg form pośrednich. W toku procesu historycznego dwie te odmiany kompozycji wzajemnie na siebie oddziaływają. W obrębie tego oddziaływania powstają ukształtowania niejako hybry-dyczne, łączące elementy jednej i drugiej. Określone formy wypowiedzi w pewnych okresach skłaniają się bardziej ku kompozycji zamkniętej, w innych — ku otwartej. Tak więc np. dramat w okresie realizmu stanowi prawie z reguły kompozycję zamkniętą, jednakże w czasach romantyzmu a także współcześnie w bardzo wielu realizacjach przybiera on kształt otwarty. Nie ma pomiędzy nimi przepaści, istnieje bowiem dużo realizacji pośrednich. W zakresie dramatu takimi realizacjami pośrednimi są np. naturalistyczne „sceny z życia”.

W jakiejkolwiek postaci się pojawia, a więc zarówno zamkniętej, jak otwartej, kompozycja czyni ze świata przedstawionego określoną całość, w której wszystkie elementy wzajemnie na siebie oddziaływają i w której nieobecność choćby jednego z nich zmieniłaby charakter całości. Tak więc kompozycja otwarta nawet w swej najbardziej skrajnej postaci, jeśli jest tylko umotywowana i zamierzona, nic równa się „brakowi kompozycji” (jak czasem sądzą ci, którzy absolutyzują formy kompozycji zamkniętej), jest takim samym czynnikiem organizującym jak najbardziej zrygoryzowana kompozycja zamknięta.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zarys teorii literatury9 wistych uczuć czy myśli, lecz raczej ich konstrukcją, zorganizowaniem wedł
Zarys teorii literatury7 Niekiedy dążenie do oddziaływania na odbiorcę jest tak silne, ż.c 96 (orga
Zarys teorii literatury5 kontakt w sytuacji, w jakiej znajdują się obydwaj w danym momencie; kontak
Zarys teorii literatury6 _c «woim najbardziej wykrystalizowanym składnikiem: światem przedstawionym
Zarys teorii literatury7 v czasie (np. zdarzenia), oraz motywy statyczne (np. rzeczy, wyglądy), pop
Zarys teorii literatury2 Rozdział III ELEMENTY STYLISTYKI 1. TWORZYWO DZIEŁA LITERACKIEGO Każde dzi
Zarys teorii literatury6 towancj niżej strofie funkcja meta poetycka przejawia się w rozważaniach n
Zarys teorii literatury1 Klaus Hofcr zaczął się buntować przeciw swemu stylowi, ale cóż? Siedział w
img737 5. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury. Wyd. Drugie zmi
I. MtańjbnjUdsfcoiktłmiln^    na podstawie:Zarys teorii literatury, red.
Zarys teorii literatury1 GŁOWIŃSKA ALEKSANDRA OKOlHliŃ-Sł    „ JANUSZ SŁAWnasid^ KK
Zarys teorii literatury2 Rozdział IIGŁÓVFNE fcU MŁ-Sn STRUKTURY DZIELĄ LITERACKIEGO 1. POJĘCIE STRU
Zarys teorii literatury3 śla sobą wszystkie pozostałe. Ta aktywność składników w obrębie nadrzędnej
Zarys teorii literatury5 T    -------- rzywo), jak też wypracowanym przez niegb kszt

więcej podobnych podstron