Zdjęcie0806

Zdjęcie0806



wszystkich wypowiedzi utworu, jego mowa może, podobnie jak mowa każdego przedstawionego w tekście podmiotu, dyskredytować jego sądy, a w każdym razie skłaniać do traktowania ich z dystansem lub wzbogacania o znaczenia nowe, dJa mówiącego niedostępne, Dzieje się tak, gdy narracja odbiega od konwencji językowych społecznie uznanych za właściwe mowie osób „godnych zaufania", bądź też gdy okazuje specyficznie literacką nie-autentyczność, jest wyraźnie stylizowana, parodystycznie wyjaskrawiona, bądź wreszcie gdy prowokuje do poszukiwania nad jej znaczeniami dosłownymi sensów wyższego rzędu1. Wypowiedź narratora musi być traktowana z dystansem także w utworach przedstawiających narratora skonkretyzowanego - niekoniecznie nawet tzw. narratora naiwnego: dziecko, wariata, cudzoziemca - ale po prostu określonego osobnika z wszystkimi niedoskona-lościami jednostki zdeterminowanej przez swój organizm, osobowość, wiedzę, biografię itd.

3. Mniej zresztą interesują mnie tu motywy, nakazujące reinterpretację opinii narratora, bardziej - teoretyczna konsekwencja tego faktu, ważna dla określenia najwyższej instancji nadawczej w obrębie utworu. Nie może być mą narrator. W jego kompetencjach nie leży ani reinlerpretacja znaczeń własnych słów, ani wynikające z niej przekształcenia struktury znaczeniowej całego utworu. Są to jednak przecież operacje przez tekst utworu założone i w określonym kierunku przezeń sterowane. Istnieje więc w obrębie tekstu taki układ reguł, nad którym narrator nie panuje, którego nie on jest nadawcą. Inaczej mówiąc, występuje w utworze taka informacja implikowana, która odnosi się do podmiotu dysponującego świadomością wyższą niż narrator. Ów podmiot nie jest żadną przedstawioną postacią, nie dotyczy go żadna informacja stematyzowana, nie należy doń w obrębie tekstu żadna poszczególna wypowiedź. Jest on natomiast podmiotem całego utworu. Edward Bal-cerzan nazwał go „autorem wewnętrznym", traktując tę nazwę jako równo-

rzędną wobec angielskiej implied author i rosyjskiej obraz awtorcP, przypisał mu jednak nieco inny status, bardziej niepewny i ograniczony, mniej systemowy niż ten, który chciałabym mu nadać. Poza Balcerzanem także inni badacze odczuwali konieczność wyodrębnienia instancji nadawczej nietożsa-mej z osobą autora, a wyższej niż narrator czy podmiot liryczny. U Wyki pojawił się więc „gospodarz poematu”, u Lipskiego „nazwa oznaczająca autora”, u Sławińskiego zaś „podmiot czynności twórczych” albo „nadawca reguł mówienia”2 3. Kategorie te były rozmaicie definiowane, wszystkie jednak miały wypełnić tę samą lukę badawczą.

W moim ujęciu najwyższą, udokumentowaną tekstowo instancją nadawczą jest podmiot utworu. Przykład utworów z ograniczoną odpowiedzialnością narratora, który posłużył jako argument na rzecz istnienia w obrębie utworu nadrzędnej wobec głównego narratora świadomości konstruującej, nie wyczerpuje bynajmniej ani zasięgu, ani rodzaju przypadających jej funkcji. Bardziej ostentacyjnie ujawniają jej rolę utwory dramatyczne, nie stwarzające już żadnych pokus, aby porządek konstrukcyjny całego tekstu przypisać któ-remukolwiek z przedstawionych narratorów. Aby nie ułatwiać sobie argumentacji ustalającej racje bytu dla ponadnarratorskiej instancji nadawczej, rozważać będę dalej utwory, w których narrator jest - jak to określił Michał Głowiński - autorytetem4, tzn. w których nie działają żadne bodźce nakazujące dystans wobec ustaleń narratora. Jego relacja przedstawia cały świat utworu, w jej obrębie mieszczą się też wszystkie wypowiedzi bohaterów i narratorów podrzędnej rangi.

Czy panowanie narratora nad wypowiedziami niższego poziomu jest absolutne, czy też ograniczone? Obstaję za tą drugą ewentualnością. Narrator dowolnie gospodaruje mową postaci, w tym sensie, że decyduje o formie jej wystąpienia w utworze, relacjonuje ją lub cytuje, opatruje autorytatywnym i samowolnym komentarzem, reżyseruje momenty jej wprowadzania, obarcza określonymi zadaniami. Dopóki bohater milczy, jest całkowicie konstrukcją

109

1

Czy w takich wypadkach narratorowi można przypisać świadomość dwuznaczności sposobu jego mówienia, czy też funkcjonuje ona poza jego wiedzą, tego nie sposób arbitralnie i z góry rozstrzygnąć. Za każdym bowiem razem decyzja ta zależy od obecności lob nieobecności w tekście rozmaitych sygnałów, które wskazują, czy narrator cdowo kształtuje swą mowę. świadomie wchodząc w rolę stylizatora, czy leź, sam określony przez pewne konwencje, bezwiednie je aktualizuje, nie znając ich skomplikowanego sensu. Pojęcie wszechwiedzy narrai orskiej. które zwykle dotyczy stosunku do świata przedstawionego, można by wzbogació i uściślić, obejmując nim świadomość narratora wobec reguł własnego mówienia.

2

* E. Balcerzan, Styl i poetyka twórczości dwujęzycznej Brunona Jasieńskiego. Z zagadnień teorii przekładu, Wrocław 1968, s. 19.

3

K. Wyka, „Pan Tadeusz". Studia o poemacie. Warszawa 1963. s. 153 i n.; JJ. Lipski. Biografia a interpretacja, [w zb.:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, L 1: Młoda Polska, pod red. J. Kwiatkowskiego i TL Zabickiego, Warczawa 1965. s. 180-205; J. Sławiński. O kategorii podmiotu lirycznego. Tezy referatu, [w zb.;] Wiersz i poezja, pod red. J. Trzy nad 1 o w ski ego. Wrocław 1966, s. 55-62.

4

W M. Głowiński, Powieść i autorytety, [w;] M. Głowiński, Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej. Warszawa 1968, s. 9-34.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
122 HI. Pragmatyzm nanym i jego późniejszym przypomnieniem. Podobnie jak inne formy zapisu pamięć ni
Zdjecieh W przypadku obliczeń wstępnych instalacji wody słodkiej, podobnie jak to miało miejsce przy
8 jątkiem był film; ten jednak od chwili jego narodzin uważano (podobnie jak - do pewnego momentu -
122 ///. Pragmatyzm nanym i jego późniejszym przypomnieniem. Podobnie jak inne formy zapisu pamięć n
p144 Chądzyński Region i jego rozwój 07 Podobnie jak brak lub niedorozwój kapitału społecznego stwar
14547 IMG86 (2) 4.15. LINIE CZASU Jest to metoda podobnie jak poprzednia, wizualnego przedstawienia
1.    nagłówek - w nim przyrząd podobnie, jak petent w urzędzie przedstawia
IMG 1501204710 Spawanie W celu zapobiegania ich wystąpieniu należy, podobnie jak dla poprzednio prz
Zdjęcie1095 ści Pełniejszy odbiór tego wszystkiego, co zawiera tekst literacki, może zapewnić jego g
IMG305 wych wojen. Może będę je mógł jeszcze na innym miejscu I pomieścić. Oto wszystko (prócz kajet
Zdjecie IfcłmicTncgo i Sianowi materiał wyjściowy do opracowania projektu kontraktowego. Jego wykon
Zdjęcie1910 WIKTO* WBSTMW „halładyna’’, cstu zabawa w miot* 70 Balladyny. Wszystkie wypowiedzi Słowa
~LWF0122 przypisywanych Olafowi Haraldssonowi (jego autorstwo może budzić pewne wątpliwości). Wszyst
skanuj0021 (185) 42 Treści kształcenia wprowadzono dodatkowo, podobnie jak we wszystkich klasach sta

więcej podobnych podstron