21
21
ssqv,*}tn fw*™ *} jnkHBiMd cacpteM*! 'UaMMir
— U ulach odbywa W działalność niut . im r
.^Mhttftailcctiłc;
* asnetyąre skuteczność działań kształcących;
* „ . —
1 Hj*m»afcwfr do jpMp OgUHcj «7*f*gÓM
. ‘ . ^ nil prftonó* ckrtśhHcych prrcdnnot bodań dydaktyki. fra *"***""1^ ^ rftsi^c, te tym przedmiotem może .,(...) być równiej m tttP"* w ‘"M P**ówek kształcenia i oiwtny ^, * mdi) bajach, jq cełe i wici programowe. pr*, 1 **” Jtl ui ramie/ *—y i warunki ottimaoino-środowiiiŁ^i "Sfcpctw iWijcjwnc do kto marj umoksmlctole1. biVi
kaulccm Jcsl 0n0' OTlaf'^1
^^yDfJiciiabc>j«!j, istotnym pcorescra doskonalenia /wdow«#r oBKifić^ pbtyunic i ua^ełnamc wiadomości oraz ksztaltowrajg *»J< «* * lim uka samodzielnie, S anototalccmc musi korzystać i odpo. i^!j^nv:c^ :W*1* psdteomlców. Rolę swoistego nauczycieli ~!b. PmA podręcznik jcsl jednym ij ’ mlii jeat - jak wcześniej wskazywano v Ljęe traktowanie samokształcenia jako Utylu jest w pełni uzasadnione.]; | jaicw-fci edukacyjnej, jest badanie rezul* wów lmaUinla, ojk miltn procesu nauczania-uczcnia się w aspekcie jego] tbtrra>k'i Irii la nkn Wew ikładnik przedmiotu badań dydaktyki. ^ r&u&a do lego pnedmotu nakraowiń dydaktyki należy zaliczyć rówrud Mdi Mii uuUnwdi • iipckck kb przydatności w badaniach procesów ddój^ft MiTT-fr witali się oraz tamokutalccnia). Nazywane są coc anhiliiańihoBd
l nłr^f tyir) pmówza badio •ymbjA zadania, jakie stawiane pM Mąki Hi;Mhkwi gnę*. M mc następującc . Bilai TtflMi fcuwynwgo myśli dydaktycznej i wyciąganie i fljgj iMkóir dbMteKjnda i przyszłości;
• ggni tcfoi i afawj Md kształcenia oraz wskazywanie zasad, baą wćd i asdba ó śaKSt) realizacji.
• mim śfhq rawy-moto dydaktycznej, czyli przebiegu i skul •gMlMfcbcjpfcb ant jej ocenianie;
- fcnwtmm ptętn rdtoyiyrh we wtzyiduch ich zakresach;
•***,<$ ctf ,i TM. 1 f Oki !)«•«*>» ń.t Ił
‘(y-b^k/.PyAM* -.W O • 119
- uogólnianie doświadczeń płynących z praktyki dydaktycznej i w oparciu
0 nie formułowanie nowych prawidłowości, twierdzeń, hipotez i teorii w zakresie kształcenia i samokształcenia;
- tworzenie nowych, racjonalnych i efektywnych systemów dydaktycznych;
- dostarczanie wiedzy, wskazówek metodycznych i porad dla nauczycieli
1 uczniów - bezpośrednio przydatnych w praktyce edukacyjnej.
Wychodząc z przyjętego wcześniej założenia. Ze dydaktyka jest nauką teoretyczno-praktyczną, można uznać, Ze spełnia ona dwie podstawowe funkcje: teoretyczną (poznawczą) i praktyczną (utylitarną).
Funkcja teoretyczna, czyli poznawcza, dydaktyki polega na odkrywaniu bądź tylko ustalaniu faktów związanych z procesem kształcenia (nauczania-uczcnia się) oraz opisywaniu, wyjaśnianiu, systematyzowaniu i uogólnieniu tych faktów, a takie na ustalaniu ich przyczyn oraz ilościowych i jakościowych zależności między nimi. Funkcja ta realizowana jest w wersji diagnostycznej i prognostycznej:
0) funkcja teoretyczna w wersji diagnostyczne) sprowadza się przede wszystkim do gromadzenia wiedzy o obiektywnej rzeczywistości edukacyjnej i odpowiedniej jej interpretacji;
b) funkcja teoretyczna w wersji prognostycznej polega natomiast na przewidywaniu zmian i określaniu ich kierunku w zakresie poszczególnych elementów systemu dydaktycznego, takich m.in. jak: przyszła szkoła, cele, treści, formy, metody i środki kształcenia.
Funkcja praktyczna dydaktyki, nazywana równict utylitarną1, instrumentalną7 lub instramentaliKMechniczną* przejawia się przede wszystkim w dostarczaniu nauczycielom, instruktorom i organizatorom działalności edukacyjnej określonego instrumentarium do skutecznego realizowania zadań dydaktycznych. W jego skład wchodzą m.in. wiedza dotycząca prowadzenia działalności dydaktycznej (celów, treści, zasad, form. metod i środków itp.), praktyczne normy postępowania dydaktycznego, różnego rodzaju zalecenia i wskazówki metodyczne itp.
Nieco inne ujęcie funkcji dydaktyki znajdujemy w Akrnywi sb*nibi pedagogiki pracy. Wymieniane są tam lny funkcje, i mianowicie4:
1) diagnostyczna (poznawcza), polegająca na gromadzeniu wiedzy o przedmiocie i ocenie obiektywnej rzeczywistości dydaktycznej;
2) prognostyczna - zajmująca się przewidywaniem przebiegu przyszłych zmian rzeczywistości dydaktycznej na podstawie poznanych prawidłowości procesu dydaktycznego;
3) Instrumentalno-technlcina - związana z dostarczaniem wiedzy O skuteczności zamierzonych działań dydaktycznych, a więc o metodach, środkach i warunkach realizacji radań dydaktycznych.
' W OkoO, wprowdien*.... op cit, k 9,
‘ O- Kupl.«cvrf«; D}Mi)h.... Ópi Cit., s 17.
1T. Nowacki, K. KoMbJowrtł-Nowwcka. B. Barwni. Nony ihnnlk fitikIgelity fcfflgW °P w*-1.57.
4 Ibidem, s S7.