egnaek4

egnaek4



21

21

ssqv,*}tn fw*™ *} jnkHBiMd cacpteM*! 'UaMMir


U ulach odbywa W działalność niut . im    r

I ii**^**    . ,

.^Mhttftailcctiłc;

*    asnetyąre skuteczność działań kształcących;

*    „ .

1    Hj*m»afcwfr do jpMp OgUHcj «7*f*gÓM

. ‘ . ^ nil prftonó* ckrtśhHcych prrcdnnot bodań dydaktyki. fra *"***""1^ ^ rftsi^c, te tym przedmiotem może .,(...) być równiej m tttP"* w ‘"M P**ówek kształcenia i oiwtny ^, * mdi) bajach, jq cełe i wici programowe. pr*, 1 **” Jtl ui ramie/ *—y i warunki ottimaoino-środowiiiŁ^i "Sfcpctw iWijcjwnc do kto marj umoksmlctole1. biVi

kaulccm Jcsl 0n0' OTlaf'^1

^^yDfJiciiabc>j«!j, istotnym pcorescra doskonalenia /wdow«#r oBKifić^ pbtyunic i ua^ełnamc wiadomości oraz ksztaltowrajg *»J< «* * lim uka samodzielnie, S anototalccmc musi korzystać i odpo. i^!j^nv:c^ :W*1* psdteomlców. Rolę swoistego nauczycieli ~!b. PmA podręcznik jcsl jednym ij ’ mlii jeat - jak wcześniej wskazywano v Ljęe traktowanie samokształcenia jako Utylu jest w pełni uzasadnione.]; | jaicw-fci edukacyjnej, jest badanie rezul* wów lmaUinla, ojk miltn procesu nauczania-uczcnia się w aspekcie jego] tbtrra>k'i Irii la nkn Wew ikładnik przedmiotu badań dydaktyki. ^ r&u&a do lego pnedmotu nakraowiń dydaktyki należy zaliczyć rówrud Mdi Mii uuUnwdi • iipckck kb przydatności w badaniach procesów ddój^ft MiTT-fr witali się oraz tamokutalccnia). Nazywane są coc anhiliiańihoBd

l nłr^f tyir) pmówza badio •ymbjA zadania, jakie stawiane pM Mąki Hi;Mhkwi gnę*. M mc następującc . Bilai TtflMi fcuwynwgo myśli dydaktycznej i wyciąganie i fljgj iMkóir dbMteKjnda i przyszłości;

•    ggni tcfoi i afawj Md kształcenia oraz wskazywanie zasad, baą wćd i asdba ó śaKSt) realizacji.

•    mim śfhq rawy-moto dydaktycznej, czyli przebiegu i skul •gMlMfcbcjpfcb ant jej ocenianie;

- fcnwtmm ptętn rdtoyiyrh we wtzyiduch ich zakresach;

•***,<$ ctf ,i TM. 1 f Oki !)«•«*>»    ń.t Ił

‘(y-b^k/.PyAM* -.W O • 119

-    uogólnianie doświadczeń płynących z praktyki dydaktycznej i w oparciu

0    nie formułowanie nowych prawidłowości, twierdzeń, hipotez i teorii w zakresie kształcenia i samokształcenia;

-    tworzenie nowych, racjonalnych i efektywnych systemów dydaktycznych;

-    dostarczanie wiedzy, wskazówek metodycznych i porad dla nauczycieli

1    uczniów - bezpośrednio przydatnych w praktyce edukacyjnej.

Wychodząc z przyjętego wcześniej założenia. Ze dydaktyka jest nauką teoretyczno-praktyczną, można uznać, Ze spełnia ona dwie podstawowe funkcje: teoretyczną (poznawczą) i praktyczną (utylitarną).

Funkcja teoretyczna, czyli poznawcza, dydaktyki polega na odkrywaniu bądź tylko ustalaniu faktów związanych z procesem kształcenia (nauczania-uczcnia się) oraz opisywaniu, wyjaśnianiu, systematyzowaniu i uogólnieniu tych faktów, a takie na ustalaniu ich przyczyn oraz ilościowych i jakościowych zależności między nimi. Funkcja ta realizowana jest w wersji diagnostycznej i prognostycznej:

0)    funkcja teoretyczna w wersji diagnostyczne) sprowadza się przede wszystkim do gromadzenia wiedzy o obiektywnej rzeczywistości edukacyjnej i odpowiedniej jej interpretacji;

b) funkcja teoretyczna w wersji prognostycznej polega natomiast na przewidywaniu zmian i określaniu ich kierunku w zakresie poszczególnych elementów systemu dydaktycznego, takich m.in. jak: przyszła szkoła, cele, treści, formy, metody i środki kształcenia.

Funkcja praktyczna dydaktyki, nazywana równict utylitarną1, instrumentalną7 lub instramentaliKMechniczną* przejawia się przede wszystkim w dostarczaniu nauczycielom, instruktorom i organizatorom działalności edukacyjnej określonego instrumentarium do skutecznego realizowania zadań dydaktycznych. W jego skład wchodzą m.in. wiedza dotycząca prowadzenia działalności dydaktycznej (celów, treści, zasad, form. metod i środków itp.), praktyczne normy postępowania dydaktycznego, różnego rodzaju zalecenia i wskazówki metodyczne itp.

Nieco inne ujęcie funkcji dydaktyki znajdujemy w Akrnywi sb*nibi pedagogiki pracy. Wymieniane są tam lny funkcje, i mianowicie4:

1)    diagnostyczna (poznawcza), polegająca na gromadzeniu wiedzy o przedmiocie i ocenie obiektywnej rzeczywistości dydaktycznej;

2)    prognostyczna - zajmująca się przewidywaniem przebiegu przyszłych zmian rzeczywistości dydaktycznej na podstawie poznanych prawidłowości procesu dydaktycznego;

3)    Instrumentalno-technlcina - związana z dostarczaniem wiedzy O skuteczności zamierzonych działań dydaktycznych, a więc o metodach, środkach i warunkach realizacji radań dydaktycznych.

' W OkoO, wprowdien*.... op cit, k 9,

‘ O- Kupl.«cvrf«; D}Mi)h.... Ópi Cit., s 17.

1T. Nowacki, K. KoMbJowrtł-Nowwcka. B. Barwni. Nony ihnnlk fitikIgelity fcfflgW °P w*-1.57.

4 Ibidem, s S7.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2012 01 21 14 098 Kinestetycy:yy uczą się przez działanie, trudno usiedzieć im w jednym miejscu,
USTAWA Z DNIA 21 MAJA 2007 R, 0 ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM Art. 2. Zarządzanie kryzysowe to działalność
2009 03 21 2117 08 Rozwój nauki o organizacji Obecna wiedza o zorganizowanym działaniu ludzi została
Choceń, dnia 21.05.2018r.OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzec
21 2 Klasa Imię i nazwiskoLICZBY NATURALNE I UŁAMKI    GRUPA B’ 1. Wykonaj działania:
fizyka5 i I i. Zad 40 :u - h. - I* (X - fw ! i -Ł BMo i /C4 o Zir/ d/f /Wj A/ H t 21/ X / -> 4 /
fizyka5 i I i. Zad 40 :u - h. - I* (X - fw ! i -Ł BMo i /C4 o Zir/ d/f /Wj A/ H t 21/ X / -> 4 /
tn IMG$21 Żyła szyjna wewnętrzni i Główne dopływy a Zatoki opony twardej: eaowata potyliczna. oka li
IMG21 (5) WERSJA 3toŁtlATOLO&lfy )««tn    ■mi^pS » Eledcłmuloli
fizyka5 i I i. Zad 40 :u - h. - I* (X - fw ! i -Ł BMo i /C4 o Zir/ d/f /Wj A/ H t 21/ X / -> 4 /
100?21 s J i " **7/1 HU %*** ■» ^ 4. * V 4 w « fW- ator *£ * oh*L _J£ **Lr -
Kodeks postepowania komentarze ROZDZIAŁ 21. ŚWIADKOWIE Art. 180 i- lajenmkw^pmkiiratorskiei.fw sy
?egna?ek4 III mfrfetSi n n i lit HSTHlii! ffill li 21 8.1 Ii Ifff li a = f £ i I B- a §: f fil*fffi

więcej podobnych podstron