egnaek6

egnaek6



»iA«fiWri‘ »»Ar»**w<r: K. ^CMgnafAa <2003 >1 — r*.i^#niT ■ <Vki w...... n irlWlf r rrflnn rm-trraiio

»dallgylf iwiutoW i    __ ■    _    _

^fhtylo obejm<Jołwo

pfftK-hoo.en^^ch    d^^£vk< oPA,n«J n" dydaktyki

-.owaaie r syMenmt>^owim«c    <*>»oypI>ny ]>«<ta-

__ a_____ pnw^gne. 2dona *ię tx»x«-rcrT«. <*ydak«yka okreńlo-

n |rtl.r.ni« <cł>’ ęrupy pnrrdmrMÓw) mo«r    charakter ogólny,

nWn---—— ś ucaetua Kię rct;o prateilmiotn na konkretnym

,»u edukjcr. ukniRty inp ^ jrrmna/i«xn casy w liocum>- N" °*AI jednak dy-y 3 55 _' ■ ■ | ■ a-i^rti---maną chnraktcr oj;dI«ty i doty«*4 nauczania i uczc- -

rdłny^h *»crcMach kRzxaVcenia. cr.cgo przykładem

JŁJ * v*v—e^En«ci £>\ tAr*/i Xsx Aa?/a/c«9ató ^gd/nejęo. Odnon «aę

■ .^ _,. • do okrnifonciso typu i stopnia szkolnictwa i obejmuje

-cię) ■ łamokfcKnJcemc («amok»Ztoltowanic), rcalizo-lf-e podetatKOM i->    . -nnazjum * «kołc itedmej w aeatkreme przedmiotów

2 wn««> na to. *1 obejmuje ona swotmi badaniami wszystkie ; ~ ITl~ "^Tinplrrtafr^rr to ma w stosunku do nich charakter ogólny.

ihuctrur w>-to cł>-cŁ*k3>-Ui azcaoejpólow^c n«c wyczerpują bogatej ach lascy itkcnych aulom*-- opracowań dydaktycznych. Mają one

N*9T.

Auro'-*;.    ■<**» • -• * - i ta lit ar fTT~~*~|f—I—i----wyr.MtmuJą np. następujące dydak-



iimui K» <łu<



— -rf>xJŁfi»ŁT>'ii*a cfoskocsfllema .—    «2U»k*2**Ła»


iwodowcao;


KMpisi


(197S>);


urna •    »ł« niewidomych.


-—i    dydaktyka wojskowa. |

— cf>e£jaJicC>-4ca Tmoiiowa;


eta tutaj rodzajów dydaktyk szczcj^ólowych nie nalepy



Ocitalcrcni. według którego n <Zob. Car Kupjsicwicz. / <*>v/<»£-s>*£ua .


1.4. Powiązania dydaktyki z innymi naukami

Dydaktyka jest nauką, która ma liczne powiązania z różnymi naukami. Twórczo korzysta z ich dorobku - lak w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, jako nauka pedagogiczna najbliższe związki ma oczywiście i innymi naukami pedagogicznymi, d pranie wszystkim z takimi, juk: pedagogika ogólna, teoria wychowania, historia wychowania, pcdcutologii. pedagogika porównawcza, andragogika, pedagogika specjalna, pedagogika pracy itp.

Pedagogika ogólna poprzez swój system pojęciowy stanowi fundament do tworzenia systemu pojęciowego dydaktyki. Jako nauka o wychowaniu, czyli zamierzonym l świadomie podejmowanym działaniu, mającym na celu ukształtowanie osobowości wychowanka według społecznie akceptowanego wzoru1, pozostaje \y ścisłym związku z dydaktyką, która również zakłada kształtowanie osobowości człowieka, ale nie jej całokształtu, lecz tylko tej jego części, która dotyczy rozwoju intelektualnego (umysłowego), nazywanego w języku pedagogiki wychowaniem umysłowym. Ponadto współczesna dydaktyka zakłada absolutną jedność procesu naur/ania-uc/rnia się i wychowania, co oznacza, że niezależnie od przedmiotu nauczania - realizując cele dydaktyczne - należy jednocześnie stosować odpowiednie zabiegi wychowawcze. Celem współczesnej edubeji jest rozwój całej osobowości człowieka, a nie tylko jego sprawności umysłowej w przyswajaniu i stosowaniu wiedzy oraz umiejętności. W procesie dydaktycznym kształtuje się stosunek uczniów do otaczającej nas rzeczywistości oraz do odpowiednich wartości, a także buduje się ich własne systemy wartości, co jest min. przedmiotem badań teorii wychowania, ale także filozofii. Formułowane przez teorię wychowania normy i prawidłowości w zakresie przebiegu procesu wychowawczego są niekiedy wykorzystywane do konstruowania podobnych norm w odniesieniu do procesu dydaktycznego. Przykładem mogą być zasady wychowana i zasady nauczania.

Szczególnie bliskie związki łączą dydaktykę z historią wychowania, która zajmując się rozwojem myśli pedagogicznej na przestrzeni dziejów dotyka w jakimś stopniu również problemów dotyczących nauczona i uczenia się.

Pedeutologia, czyli nauka o nauczycielu, podejmuje wiele problemów tego zawodu, które są również przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Należy zaliczyć do ruch przede wszystkim osobowość nauczyciela, jego kompetencje, dobór do zawodu, kształcenie, doskonalenie i samokształcenie nauczycieli itp. Nauczyciel jest przecież, obok ucznia centralną postacią procesu kształcenia.

Wicie wspólnego ma również dydaktyka z pedagogiką porównawczą, która -zajmując się systemami oświatowymi w różnych krajach świata - dostarcza cennych informacji do budowana systemu dydaktycznego w naszym państwie.

Z kolei aadragogUra, jako nauką o wychowaniu dorosłych, daje teoretyczne podstawy pod dydaktykę dorosłych.

C7. Ku|Mtwwię/, Duhląka ,wi 17.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
i liczebności jeleni i saren w Magurskim Parku Narodowym / AR Kraków; 2003 Sabina Miazga, Katarzyna
zad 3 34 B Q= Waęr zU Qi[=hlLi lIU -6)E 1 Ld kVEr Z oo ia. A®r -- 1Q_— E0 &c 4 ^ i 0 UlŁ-
?egna?ek0 18 *ią na jtgo węzłowych punktach. Celem wyktydu konsultacyjnego jest dopraw*, damie do n
scandjvutmp11e01 5. śpiew. X. lfloAunawiiklefr*. Zn - siał na świat Ar - cha - nio - ia cne - go. I
f Przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się do przechov.~.~.. ar.ia środków na rachunku or
irfRoa ): 2»oooo»:o»oj:7W72 AR*iooooooo;iA» »»<rowiun -««n. u***. hcns. «*«». i»**a.
J"~ Wykład ar 9, 10 PODSTAWY ZARZĄDZANIA 04.12.2003. Skrypt wykładów
wymaz z nosa HYMR2 2 NOSW l (Ernie:--* ar«£trf- toeAyteuaiy GRftM lp<ż,EUCGHuViS fr£{ia<jtNOSP
X W IA* YGOONOŚĆ KLIŁYTA KOPtfOR JX£CO - i iimI i ijfcraKt«I# -fcs* a**1.* a* ar.* Pł?t« -•»
Przestepstwa przeciwko czci 2 Ar). 2)2 CZ1-.ŚĆ SZCZEGÓLNĄ Orz. Prok. i Pr. 2003, nr 6). N-ic stanowi
Zdj 25252525EAcie002 I ufyp-ttMfgL i Oman* n»iT Zvr>bay Z Podstawy óynamłM budoart! Ar*&sst W
0 WY*! 11 SA KOMORK* DoiUU: * * - • Uli iĄ-- ** - * ♦ Data dodania: 33. <*.2003 13:49 On....3tit
2.    .lec onn-tF: et >eu. tr*;ver p*ar it eon estif; 3s dEjTSi ia r«;rą. 3.
8 3 (2) tr , - r) _i -iA Hu* Ar - 77~rr , ^ i *} ■P7‘j 1 7in5^>( -
57488 skanuj0007 1/, u f BeiUc, feg Ar *    8 40 UjJfe. UW* »iA . UdA tu*k£ AQS(Q40-(

więcej podobnych podstron