egnaek7

egnaek7




ę-    pcv*'nc    ję |^*t«»$c«*Kilc*f spvejnlni|,

~ ' «Im tm\i ą ■ ■ c%c > j la»riłr r imi cfaioci • mtodKlcJfcy se ilofoicto > sropciia upo^>ccl*c«f<;wi un^^owym. pr» >ł»»*-amSv% tnc«y nSwnici d>'dakcykę » pcdaR092B^ wk*V Jll t»ac^*Oju    <ły«* aktyfc >    h **

oqr «f>xAalc<>^g    ^*%v*»*Jowe^o .

ayt» jirtm naokn |.< itnginyic-gnn ic»t    w in nauką humanistyce

jc» s*r»<fc- ą ii i ią--arsa -r wtgl«uw tranymi naulcnmi hufrirt»»i*tyc>cr»yrni    ° ty

a sckcjoloput. n po <rx<*cł r\W*niet ac Histoci4|.    “ *

i \*c Jcwin «»<■ « wnfunk*^vs. ^cteiTmmąjMyoK t    i




po<jjnji«v«MU>vl« s»daA psy«ltoloi*l«_ W rumach tej rsrs calca *. WtAry obcfmirtc tytko »c probl«notykv. tiBrywamy P^yctaol^Sn nnala* n j iluk r^i li ■ H^dąc raulcą o naucramiu i uczeniu

cł>olo«u. ale ptlmc    * rn-uje jej dorobek w rym zaBcmie § R.

r~g»Łaa r> -*is trudno ł>yfot»y sobie    dydnktylci xv 0<J-

1W.I I Itoloańi ucacnig    * ■■zurrenin tj podatnw skutecr ~    '    "" r


oił

■r» »**

°ł>ra>


imelrktuolnc jak myśtenie. parnie**] te tu taodnd ę—i> chotogi« - Niezmiernie

A>ą TiSwme± takie procesy nsychologirt^^ j3-

‘joy t motywy). talofce takie wlaścj1^^

• v»ama. aspiracje. ^»tes »tp. Znajcmio«d|---

ita cs*±r>oA*,-acefn r o t nterpictować    1 boulać zrtcHowa.,,

aa. tct» *»u»gnt<icr mepowod?.cnia itp.    "*"** ę

z dydakryką povr>staje rdwntCk socjologia, a a^vlaszć5 rjnfm in wyefiotimnia i Sbz%v*i/aoa ostatnio socjologia* teoretykom dydaktyki w attnliaete t interpretacji miyck w aspekcte Społecznym. Badania nad wpływem: rodzin ilęrrin. rtrukturą a furdccjorto wan iem klasy szkclncj. pachoł ytf 1:ji matennlncy » wykształcenia rodziedw, miejsca ^amaeaź4' ituiycH ez>*nmkd«w o cłu*rakter»e społecznym na rezultaty nauki

ich aspiracje eduk.»cyjnc A zawodowe oraz plany r=ą tc obydwie nauki. Ponadto cleniem tern w ■ a^uicym

neiua a- ai i ?pmnc ar pozycją społeczną i funkcjonowaniem typu * rodzaju azkdl. interakcjami wc wnątrai z*rScołą u spolecyooic i2% lokalną. do*itvpcm do edukacji,

is |ut> ich brakicm i wicie


,vVoicj jWie<f;

'a nia





uc Obecmc eorw ciekłej rnAwi    >u*

r^,.^ »wycl*olOBis k»ziaU:«nł*. I«*b p«ycł*«^ cir polskim morna •P®«ks^wie,c po , Mr-J. war rf« •    ******«-=r»rr>xr C^»*. OaHowny*

MWMOurrrltf 5Ł- Wlc«t»r »»«*•**» < IV»OJ


Związki dydaktyki * historią nic są już lak bliskie, jak miało to miejsce w przypadku wyżej wskazanych nauk. Ujawniają *»ę one przede wszystkim wtedy, gdy pewno fakty i zjawiska dydaktyczne analizowane są w aspekcie historycznym. Ważną sprawą jest wtedy to. aby Je rozpatrywać w kontekście określonych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych i politycznych, do czego niezbędna jest pewna wiedza historyczna. Dotyczy to m.łn. poglądów poszczególnych pedagogów na temat edukacji i ich wartości, czy też funkcjonowania określonych systemów szkolnych.

Dydaktyka jako nauka teoretyczno-praktyczna w zależności od potrzeb korzysta również z dorobku wielu innych nauk. takich chociażby jak: medycyna, ekonomia, filozofia, statystyka, demografia itp.

Powiązania dydaktyki z medycyną dotyczą przede wszystkim higieny pracy umysłowej, której to zalecenia powinny być znane uczącym się i przestrzegane, szczególnie w czasie samodzielnego uczenia się (studiowania), czyli w tzw. nauce domowej ucznia. Wiążą się one m.in. z czasem i miejscem uczenia się. oświetleniem. pozycją clala. stosowaniem przerw, kolejnością uczenia się poszczególnych przedmiotów itp. Jeszcze bardziej związek ich uwidacznia się w zakresie problematyki kształcenia osób z niepełnosprawnością fizyczną i upośledzeniem umysłowym. Bez odpowiedniej wiedzy medycznej trudno byłoby organizować kształcenie tych osób. a także badać i interpretować rezultaty tego procesu.

Kształcenie jako celowa i planowa działalność ludzka, podobnie jak każdy umy rodzaj tej działalności, jest przedmiotem analiz ekonomicznych W os ta mich latach, w warunkach gospodarki rynkowej, problem ten nabrał jeszcze większego znaczenia. Zagadnieniami tymi zajmuje się dział ekonomii nazywany ekonomiką kształcenia, który jest jedną z tzw. ekonomik szczegółowych. Zajmuje się ona głównie kosztami kształcenia, w tym opłacalnością nakładów ponoszonych na edukację. Przedmiotem swoich badali czyni m.in. takie problemy, jak koszty funkcjonowaniu poszczególnych szkól, koszty wykształcenia jednego absolwenta, koszty godziny lekcyjnej, opłacalność ekonomiczna pewnych form kształcenia (np. studiów podyplomowych) czy też stosowania odpowiednich środków i metod kształcenia itp.

Stosunkowo bliskie związki łączą dydaktykę z filozofią, w której ma swoje korzenie cala pedagogika. Jest ono pomocna w porządkowaniu i wyjaśnianiu faktów edukacyjnych oraz stawianiu pytań o istotę i treść edukacji. Najbardziej bliskie dydaktyce są dwa działy filozofii, a mianowicie epistemologia i aksjologia

Epistemologia jest teorią poznania ludzkiego, a proces kształcenia posiada w sobie wicie cech procesu poznawczego. Uczniowie poznają w nim fakty i zja" iska. które są dlu nich całkowicie nowe. Epistemologia pomaga stawiać pytania o naturę poznawania tych fnktów i zjawisk, jak i całego otaczającego ich świata.

Aksjologia / kolei, jako teoria wartości, jest szczególnie przydatna dydaktyce w konstruowaniu celów edukacyjnych. Istotną sprawą edukacji jest kształtowanie u dzieci i młodzieży odpowiedniego stosunku do wartości i pomoc w budowaniu ich własnych systemów wartości, spójnych z ogólnymi systemami wartości uznawanych w danym społeczeństwie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
3.2. OBLICZANIE ZBIORNIKÓW CIŚNIENIOWYCH [12], [13], [39] ANE: v, m3. p , MPa. t», °c. T, lat.
Sr-**** **y*r -    W *>**c**i>e rot***!*** «**t« *# C«<h*<A>^
DSCI8126 Jku^tricć k- I • "ta&UrtCyjUtc C Lc-tŁ£ j vurt*t~c** - - sT J— ti^t£ućwwu^*4.
DSC00024 (29) w ■>I, $ 4£Z l •4 w *7 4 J± z c 1 <i At* —i * 1 T~~* •c 1,1 **.» 1K1 *mf
Slajd11 (24) ę A-— —T "g- ~c< Kc— T—- -AS =-C — — G « rc~~ —G
18206 lace+borders+3 LACE BORDERS ©    T 2>C6 S-.e fUftri - i Ke v ?nc« r i- ** tt
1 JE n t®* Ja*. i-JMP • /y fŁ« fyJ* - ^ 9*tr *— #*•
img041 (29) ;$JE > • »-■ Ł.) I t~> i ŁJ r-j i TB—u—ni—m—cr1 11
maa4 r j
29812 SWScan00030 (3) j)z/ c< /c. ri& ,~iuaen.Qch ~t). j)ć>c£ciW&nię    
—r? wjy r vd i ~t 4 i W ^ 1 B^1 < - • • S i r • a.« •C" i _ ‘*J «śE i-
DSCF2995 U <fcją. IM /ęcuię^ £-<Je wa W.9 2, 2    «C^?C-
28 30 \__w- -V- tyud; ^y£achCcot^P futCu>M2 °( ~T >    c££q~ /inQ
img041 (29) ;$JE > • »-■ Ł.) I t~> i ŁJ r-j i TB—u—ni—m—cr1 11

więcej podobnych podstron