. tonł^^uliM»iłW ....
- • «wWW*P'*>*4"'(lchwnyfi
. łł****"'* ST?»wMto •)i«*we * ‘ch «*to«>»',n,a ,łP-
. SPW5,tUillltO«*»« nuMniMBicgosi 'ii,"‘1' V*iJ, poltplo*<>*■** naociycu1 liwjfl w zan
mm «*"%. tum «hb»“ **»““ M“*■*»* tfiaj&tf ***' ty&istiM**"*no^^KluilirowaiKstanowiło jj te tooa »y»^ ** kUsowo-Ickc^ncgo t uwr*
bęp*team*^ iw* * "W* aantów' W lyin ceia treści tfikffl mbwtefw jttewtfa tematyczne, problemowe,:
LS»Wclmo^iadfliącyn''
wcirkwj dokewywne jen w obszarze t&taoktto i jego formy organizacyjne. W oota rM ffiWfltn w ir.iy^idujhzowaniu kształcenia »c Tfcteh teteb)aw (multimedia), a przede w
3JS różnicowi
^flilccBia w obczwzr treści realizowane jest f
rtMinmli Ir,i,i
^fcfltemtetp"****1 ksztatccma. Wiąże się to z poi
ta a iw W oteUfat or y) d r (obowiÄ…zkowe) dla
totetfM 1 te wybór u Wybór tych treści (f
nłjc.*jmtekiy przede wtzyukini od uzdolnień i zainteresowań uczącego
Staowfh? utoup wwflwi mąt* $»ę m ogół it stosowaniem
pbmp «az «*f> redzajo testów psychologicznych i dydakt
Zeta te ftimH udo fattmycb za bardziej wartościowe z
witesafakamm^ckccltewfiteteacyjnyth jcsl wyższe punktowanie
â– itmffltelbtKki
Wwlwychsjtwh itebt»nyrh wprwmrtn się zronttcwraroe « tefcefopodmawajnłpoztrwnitteickturiny uczących się. Określane jest ono] ksdiktik wktflpftdauume. lego ulota sprowadza uę do podziahl uci Ihty i wz^tena lyałów badate patologicznych Dzieci ń)$ teteternepipowmiąw tah «A\ i mnej zdolne w klasach JT, ST Uimeb ^"dflttutóuuj^i^nzy tnogrim treściowy i onzemnajt MfMIjtefate popim ttajętt odpowiednio zawężony i Utwieji
MMB1
fllWt
Wyra*
tek cent ato
:
Mli
Zróżnicowanie treści kształcenia, te względu na liczbę objętych nim uczniów, może być dwojakie;
1) jako zupełne, gdy dotyczy wszystkich uczących się;
2) jako częściowe, gdy stosuje się tylko do wybranych grup.
Obejmuje się mm np. tylko dzieci szczególnie uzdolnione i tworzy się dla nich oddzielne klasy lub nawet oddzielne szkoły - obejmuje się nim dzieci i młodzież o najniższym poziomic intelektualnym. Treści kształcenia są wówczas wyraźnie uboższe i niekiedy ich realizacja przebiega w skróconym czasie.
W kształceniu uczniów zdolnych najczęściej praktykowane jest rozszerzanie treści kształcenia z kilku lub tylko jednego przedmiotu nauczania. Niekiedy praktykowane bywa stosowanie rozwiązania, w którym uczniowie zdolni realizują taki sam program jak pozostali uczniowie, ale w sposób przyspieszony, np. w jednym roku szkolnym realizują program dwóch klas i w ten sposób skracają o połowę czas swojej edukacji.
Indywidualizowanie kształcenia odzwierciedlające się w obszarze form organizacyjnych sprowadza się najczęściej do:
Indywidualnych konsultacji (głównie w szkołach wyższych);
- korepetycji;
■nieobowiązkowych zajęć fakultatywnych;
- zajęć korekcyjno-wyrównawczych;
- kół zainteresowań;
- indywidualnych toków kształcenia.
Indywidualny tok ksitalcenia praktykowany jest głównie w szkołach wyższych. Polega on na opracowaniu dla studenta (ucznia) indywidualnego programu kształcenia, który realizuje on w dogodnym dla siebie czasie. Obejmowani są nim najczęściej studenci, którzy studiują równolegle drugi kierunek, lub którzy z określonych powodów nic mogą uczestniczyć systematycznie w zajęciach dydaktycznych (np. wybitni sportowcy).
Dokonujące się rewolucyjne zmiany w zakresie nowoczesnych technologii kształcenia wywierają i będą wywierać jeszcze większy wpływ na mdywidmlizD* wanie kształcenia. Telewizja dydaktyczna, komputer i Internet to media, kito pozwalają radykalnie zmienić organizację kształcenia, aby uczynić ją bliższą i dostępniejszą dla uczących się podmiotów. Już obecnie nowe media pozwalają na organizację izw. kształcenia zda In e g o (na odległość), które odbywa się głównie w trybie indywidualnym. Ponadto upowszechnienie się komputerów | Internetu w zinstytucjonalizowanym kształceniu (w kształceniu szkolnym) umożliwia indywidualizację lego procesu - zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i w czasie samodzielnego uczenia się, będącego jego kontynuacją (\v czasie nauki domowej). ■Indywidualizowanie to może dotyczyć doboru treści, stosowania zasady indywidualnego podejścia do ucznia, uwzględniania jego zdolności, zainteresowań, tempa | uczenia się. sprawności fizycznej, stanu zdrowia itp.
Nauczanie grupowe, jak wynika z samej nazwy, polegało na j organizowaniu uczniów w grapy i rozwiązywanie w ramach tych grup odpowie-