縠gna砮k2

縠gna砮k2



opanowwe denat贸w czynno艣ci1. Umiej臋tno艣ci dotycz膮 wykonywania czynno艣ci Wit mog膮 ime膰 charakter umys艂owy (teocctyomy> i praktyczny. W艣r贸d umiis j臋mo艣ct praktycznych wyst臋puj膮:

-    umiej臋tno艣ci wykonywania ruch贸w prwtych - umiej臋tno艣ci elementarne;

-    umiej臋tno艣ci wykonywania crynno艣ci - umiej臋tno艣ci czynno艣ciowe;

-    urmcj臋tnoici wykonywania zespo艂uczynno艣ci - umiej臋tno艣ci z艂o偶one*,

W rezultacie 膰wicze艅 (jttwtta贸), czasem d艂ugotrwa艂ych, dochodzi si臋 do wy. konywma danej wynn贸ki w spos贸b automatyczny, czyli do przekszta艂cenia umie. j臋mo艣ci w nawyk Takie przekszta艂cenie mo偶liwe jest jednak tylko w przypadku umiej臋tno艣ci ckroatfamyth oraz niekt贸rych element贸w umiej臋tno艣ci czynno艣cio. wych i ztonych. Nie przekszta艂ca si臋 w nawyk cala umiej臋tno艣膰 czynno艣ciowa, a tym bardziej umej臋tno艣膰 u艂o偶ona,

W procesie kszta艂cenia (zw艂aszcza o charakterze zawodowym) zak艂ada sic opBOwuk widu czynno艣ci na poziomic nawykowym

Wed艂ug Boles艂awa Niemierki mamy do wyboru dwie koncepcje tre艣ci kw艣wnir

11 艂afor micyjo膮, opart膮 na wiadomo艣ciach, akcentuj膮c膮 zapami臋tanie i odtwarza-2) aymwkiow膮. opart膮 na umiej臋tno艣ciach, akcentuj膮c膮 wytwarzanie i zastoso*

_- l___

wmucwMomoia

Chocia偶 w edukacji zawodowej du藕膮rol臋 odgrywaj膮 umiej臋tno艣ci wykonywana odpowiednich czynno艣ci, to jednak trzeba w mej docenia膰 r贸wnie偶 wiadomo艣ci, bez tt贸^dt trudno byl贸by sobie njwfnnf ich ukszta艂towanie, a tym bardziej ksztalto-wareodpowiedmeh postmt1 zawodowych oraz warto艣ci istotnych z punktu widzenia

jj拢 WartoM, jako jeden r dcmcnt贸w tre艣ci kszta艂cenia, zosta艂y om贸wione w po*

Tre艣ci kszta艂cenia obejmuj膮 r贸wnie偶 do艣wiadczenia, kt贸re nie odgrywaj膮 ju偶 ak znacz膮cej roh jak poprzednie kh sk艂adniki. Maj膮 one na og贸艂 tylko znaczenie w kalalcttiu nwodowym (w tym tak偶e w praktycznym przygotowaniu do zawodu nncTyur艂ij

4.2. Kryteria doboru tre艣d kszta艂cenia

R膮hliwnnyw 鈻燼nritium n ilinrji cel贸w edukacyjnych, a tym samym dobrego wykszta艂cona je* nikZyty dob贸r i uk艂ad tre艣ci kszta艂cenia Musi by膰 on oparty na aukmdi podrewrach, 鈥 nic intuicji nawet najbardziej do艣wiadczonych hMnddordw program贸w edukacyjnych. Tre艣ci kszta艂cenia powinny by膰 dosloso-wane do r贸偶nych szczebli edukacji oraz r贸偶nych jej rodzaj贸w (inne np. do realizacji kszta艂cenia og贸lnego, a inne do zawodowego).

Dlatego te偶 pierwszym i najwa偶niejszym kryterium doboru tre艣ci kszta艂cenia jest kry terium naukowo艣ci tych tre艣ci. Oznacza ono, 藕c tre艣ci kszta艂cenia musz膮 odpowiada膰 okre艣lonym wymaganiom naukowym. Przede wszystkim zawarte w programach kszta艂cenia informacje powinny by膰 zgodne ze wsp贸艂czesnymi osi膮gni臋ciami nauki1. Nie powinny w nich zatem znajdowa膰 si臋 wiadomo艣ci nie potwierdzone naukowo, nie uzyskane za pomoc膮 metod i procedury naukowej, am te偶 takie, kt贸re s膮 definiowane pod wp艂ywem dora藕nych potrzeb czy polityki o艣wiatowej.

Kryterium to oznacza r贸wnie偶 konieczno艣膰 ci膮g艂ego aktualizowania wiedzy. Sta艂y I szybki rozw贸j wszystkich nauk wymaga ustawicznej weryfikacji tre艣ci pro* gramowych, usuwania z nich wiedzy zdezaktualizowanej. Wym贸g ten dotyczy r贸wnie偶 podr臋cznik贸w, skrypt贸w, materia艂贸w do 膰wicze艅 i wszelkich innych opracowa膰 metodycznych.

Kierowanie si臋 kryterium naukowo艣ci to tak偶e umiej臋tne selekcjonowanie wiedzy. Nie spos贸b przecie偶 przekazywa膰 wszystkiej wiedzy, jaka zosta艂a dotychczas wytworzona, gdy偶 by艂oby to niemo偶liwe, ale tak偶e zb臋dne. Trzeba przekazywa膰 tylko najbardziej konieczn膮 wiedz臋. Zgodnie z zasadami wsp贸艂czesnej dydaktyki. nie wystarcza logiczny lub chronologiczny uk艂ad tre艣ci. Chodzi r贸wnie偶 o to, aby wiadomo艣ci uk艂ada艂y si臋 w odpowiednio dobrane struktury, a dochodzenie do tych struktur odbywa艂o si臋 zgodnie z wymogami teorii stnikturalizmu i psychologii uczenia si臋.

W procesie budowania modelu struktury wiedzy Krystyna Duraj-Nowikowi wyr贸偶nia pi臋膰 nast臋puj膮cych etap贸w:

|) projektowanie,

2)    matematyczny opis,

3)    aproksymacje do konkretnych warunk贸w,

4)    weryfikacja u偶yteczno艣ci,

5)    modyfikacja (korekta)1.

Interesuj膮ce s膮 r贸wnie偶 rozwa偶ania Tadeusza Krajewskiego w zakresie kszta艂towania struktury wiedzy. Ujmuje on struktur臋 wiedzy z punktu wtdzema stopnia jej z艂o偶ono艣ci, a mianowicie:

a)    uk艂ady tworzone przez elementy podstawowe, czyli najprostsze sk艂adniki budowy jakiego艣 systemu, urz膮dzenia itp., opieraj膮ce si臋 na pami臋ci,

b)    uk艂ady bardziej skomplikowane, tworzone przez uk艂ady pierwszego stopnia i opieraj膮ce si臋 na rozumowaniu,

c)    uk艂ady uk艂ad贸w element贸w oparte na zwi膮zkach funkcjonalnych bazuj膮cych na zrozumieniu - kierunkowych dla poznawanej struktury - tre艣ci podstawowych鈥.

' T. Sw*eeb. A*Ue74*do*w*d禄e<, Wesiewi I9?),l Itt 'Ma膮i Itr.

fa,Mpn&iL W#艂rfau膭 ,op eh,s贸l


1J. P贸lturayeki, Dydd膮h dla op cii. s. 60.

:K.Du艂ij-No禄Uowilah*t<undturwpnrtwofi艂togi. ] r)Pnmtan)艣mLUw艁'o? 芦t-1179.

1 Cyt膮jo vu: K. Diiraj-Ncwatowa, op, eh, s 119.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WPROWADZENIE Poradnik pomo偶e Ci w opanowaniu podstawowych umiej臋tno艣ci dotycz膮cych charakteryzowania
Przy wykonywaniu czynno艣ci egzekucyjnych mog膮 by膰 obecni: wierzyciel, d艂u偶nik, a na 偶膮danie stron lu
1. WPROWADZENIE Poradnik b臋dzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiej臋tno艣ci dotycz膮cej przygotow
1. WPROWADZENIE Poradnik b臋dzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiej臋tno艣ci dotycz膮cej organizac
Sprawdzian umiej臋tno艣ci dotycz膮cych funkcji Na rysunku przedstawiono wykres funkcji/ Korzystaj膮c z
Sprawdzian umiej臋tno艣ci dotycz膮cych funkcji kwadratowej Wykresem funkcji kwadratowej y = x2 鈥 5x + 4
Skarbu Pa艅stwa oraz Wskaz贸wki Ministerstwa Skarbu Pa艅stwa dotycz膮ce wykonywania praw i obowi膮zk贸w pr
IMGw68 111 datkowych czynno艣ci, kt贸re mog膮 zwalnia膰 tempo odk艂adania, np. odwracanie kart, rozk艂adan
1. WPROWADZENIE Poradnik b臋dzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiej臋tno艣ci z zakresu wykonywani
wniosku o WZZT wymaga niejednokrotnie czynno艣ci, kt贸re mog膮 przekracza膰 mo偶liwo艣ci inwestora

wi臋cej podobnych podstron