¿egna³ek7

¿egna³ek7



140

Szczególnym rodaijnn opowiadań ta jest anegdota i gawęda.

Anegdota polega na zwiÄ™zÅ‚ym i krótkim przedstaw,ciu charakterystycznych rdorzeÅ„ (historyjek. dykteryjek), czÄ™sto o zabarwieniu humorystycznym. Może dotyczyć zdarzeÅ„ aktualnych lub historycznych. Opowiadanie anegdoty może sÅ‚użyć ksztaÅ‚towaniu i utrwalaniu siÄ™ jakichÅ› pojęć, cech przedmio. tów lub zdarzeÅ„, albo nawet chwilowemu odprężeniu uczniów. DoÅ›wiadczony nauczyciel. znajÄ…cy zjawisko ..falowania" uwagi, wykorzystuje anegdotÄ™ w momencie, kiedy cage. że koncentracja uwagi uczniów na treÅ›ciach zajęć gwaÅ‚towanie spada.

GawÄ™da natomiast ma charakter swobodnego, barwnego opowiadania, które niekiedy mole trwać dosyć dÅ‚ugo. W mÅ‚odszych klasach szkoÅ‚y podstawowej może wypeÅ‚nić nawet caÅ‚Ä… jednostkÄ™ lekcyjnÄ…. Jej tematyka może być bardzo różna. Może dotyczyć wydarzeÅ„ historycznych, biografii znanych osób, przeżyć osobistych, wspomnieÅ„ z podróży i wycieczek, historii pewnych obiektów (np. zamków, murów obronnych) ttp-

GawÄ™da może mieć najwiÄ™ksze zastosowanie w różnych formach pracy pozalekcyjnej, a wiÄ™c w czasie wycieczek szkolnych, „zielonych szkół", podróży Å‚ustarycanych itp. Nie wyklucza to stosowania gawÄ™dy w czasie zajęć lekcyjnych, zwÅ‚aszcza na lekcjach wychowawczych. DobrÄ… okazjÄ… do jej wykorzystania mogÄ… być np. spotkania ze znanymi osobami np. ze Å›wiata teatru i filmu, z ekranu telewizyjnego, autorami książek itp.

0.2.2. Pogadanka

Pogadanka to metoda, która może być szeroko stosowana zarówno na lekcjach w szkoÅ‚ach podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Polega na rozmowie nauczyciela z uczniami, której celem jest wspólne dochodzenie do wiedzy. Jest to jednak rozmowa swoista, wymuszona przez nauczyciela stawianymi przez niego pytaniami.

Jest to jedna z najstarszych metod dydaktycznych. Stosowana byÅ‚a już w starożytnoÅ›ci. PosÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ niÄ… sÅ‚ynny filozof tej epoki - Sokrates. Dlatego też utrwaliÅ‚o siÄ™ w literaturze pedagogicznej okreÅ›lenie pogadanka ..sokratejska" lub â€žsokratyczna**1. Poprzez odpowiednio przemyÅ›lane pytania zmuszaÅ‚ on swoich uczniów do samodzielnego myÅ›lenia, naprowadzaÅ‚ ich na wÅ‚aÅ›ciwÄ… odpowiedź, czÄ™sto nie szczÄ™dzÄ…c ironii, dziÄ™ki czemu zdobywali nowÄ… wiedzÄ™, czynnie uczestniczÄ…c w tym procesie.

Pogadanka jest swoistym dialogiem (z tego powodu zaliczana jest do metod dialogowych), w wyniku którego nastÄ™puje przyswojenie nowych wiadomoÅ›ci, bÄ…dź ich porzÄ…dkowanie i utrwalanie. Cz. Kupisiewicz twierdzi, że pogadanka byÅ‚a mc-szczególnie cenionÄ… przez przedstawicieli niektórych odmian szkoÅ‚y progresy1 2 wistyczncj. natomiast na poczÄ…tku XX wieku poddana zostaÅ‚a ostrej krytyce, nezcg6Å‚me przez niemieckiego pedagoga H. Gaudiga2. Zarzucano jej, że jest metodÄ… sztucznÄ…, hamujÄ…cÄ… samodzielność uczniów. To uczeÅ„ - wedÅ‚ug nich -

powinien ttawlać pytania, a nnuciyciel powinien na nk odpowiadać. «<» byÅ‚oby rjawiskicra naturalnym. Jednak osiÄ…gniecie takie) eytuacp w praktyce «/knlnct jeet sprawÄ… bardzo irudnn I dlatego, pomimo krytyki, mci od o pogadanki weiÄ…> ci«sxy «k| powodzeniem.

W szkoÅ‚ach ni/s/ego awzebla. a zwÅ‚aszcza w szkoÅ‚a podsuwiww^, pogadanka jest metodÄ… bardzo popularnÄ…. Nie wymaga od ueznUW <«amod»el*iKg«> fi uniMowncgo analizowania prezentowanej im wiedzy. Ale /muia ich do aktywnego odzkaÅ‚u w lekcjach, co nie byÅ‚oby takie Å‚atwe do uzyskania, stosuj Ä…p metody mntci aktywiruincc.

Współczesna pogadanka zdecydowanie rółni «i« od klasycznej pogadanki sokratycznej. CzÄ™sto jest wspomagana Å›rodkami poglÄ…dowymi (zdjÄ™cia, mapy. schematy, eksponaty roÅ›lin I minerałów itp.). w tym takie audiowizualnymi oraz materiaÅ‚ami źródÅ‚owymi (kroniki, albumy itp.), a nawet komputerem Przyjmuje wówczas postać dialogu ilustrowanego. Nie oznacza to wcale caÅ‚kowitego wyelimiwo-wania z praktyki edukacyjnej pogadanki charakteryzujÄ…c*) wyÅ‚Ä…cznie dialogiem werbalnym.

Pogadanka może być ukierunkowana na realizacją różnych celów dydaktycznych, a mianowicie'.

—    przygotowanie uczniów do czynnego uczestnictwa w dalsze) części lekcji:

—    zaznajomienie ich z nowymi materiaÅ‚ami;

—    systematyzowanie a utrwalanie wiadomoÅ›ci;

—    bielÄ…ca kontrola stopnia opanowania wiadomoÅ›ci w czasie dane) lekcji

Stosownie do tego wymieniane są takie rodzaje pogadanki, jak: wstępna, służąca

zaznajomieniu z nowym materiałem, syntetyzująco-utrwalająca oraz kontrolna* -

Celem pogadanki wstÄ™pnej jest przygotowanie uczmów do aktywnego uczestnictwa w Å‚ekejt przez wytworzenie w ich umysÅ‚ach stanu gotowoÅ›ci do poznawania nowych treÅ›ci (wiadomoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci}. Dobrze temu Å›luzy odwoÅ‚ywanie siÄ™ do ich doÅ›wiadczeÅ„, przypominanie wiadomoÅ›ci opanowanych na poprzednich lekcjach, o pozostajÄ…cych w logicznym zwiÄ…zku z treÅ›ciami nowo poznawanymi, wyjaÅ›nianie nowych pojęć itp.

Ponadto pogadanka wstÄ™pna może być równic* przeznaczona zorganizowaniu klasy (grupy) do pracy w takich formach zajęć dydaktycznych jak; praca w grupach, wycieczka, pokaz jakiegoÅ› sprzÄ™tu itp. Przedstawia siÄ™ wówczas ceÅ‚ i temat zajęć, przydziela zadania caÅ‚ej klasie (grupie) lub poszczególnym uczniom, a także omawia metody pracy t sposoby jej zakoÅ„czeniu

pogadanka przedstawiajÄ…ca nowe wiadomoÅ›ci wypeÅ‚nia zasadniczÄ… część zajęć. Jc> istota sprowadza siÄ™ do takiego formuÅ‚owania pytaÅ„, aby umożliwiaÅ‚y one zrozumienie nowej wiedzy oraz powiÄ…zanie jej Z. wiedzÄ… zdobytÄ… wczeÅ›niej oraz z wÅ‚asnymi doÅ›wiadczeniami. JeÅ›li pytania te bÄ™dÄ… miaÅ‚y charakter problemowy» wówczas ta część lekcji (zÄ…jęć) przyjmuje postać rozwiÄ…zywania problemów. Pogadanka, taka nazywa siÄ™ H c u r y-stycznÄ…. Nauczyciel formuÅ‚uje problemy, a nnstÄ™polc przy pomocy pytaÅ„

Ibidem, s. 144

1

*    Ce. jtÄ…iwuwtrt. kryka . op. cit-. •• 145

2

   iba»w.i I4>.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
?egna?ek8 140 Ml Szcttgólnymt rodzajem opoiytydimia jest anegdota i gawęd (li Anegdota polega na zw
4 ?danie słuchu za pomocą stroików (s 8 39) Próba Schwabacha (czyt. Szwabacha) Próba ta jest uzupełn
skanuj0006 (528) dową, wycieczkową; często jest związana z aktywnym wypoczynkiem polegającym na włąc
SNC01171 Specjalne techniki badawcze - immunohistochemia Jest to metoda badawcza polegajÄ…ca na wykry
Reklama określana jest najczęściej jako działalność polegająca na doprowadzeniu do klientów
skanuj0102 1 ■ Zasada zmywania w tych zmywarkach jest taka sama. Różnica polega na tym, że zmywarki&
skanuj0003 [800x600] przykład seplenienie boczne, lo nie jest celowe przeprowadzanie ćwiczenia poleg
Wybrane definicje Anizotropia jest cechą ośrodka (ciała), polegającą na zależności niektórych jego
14 porownanie PORÓWNANIE Porównanie jest to figura stylistyczna polegająca na zestawieniu pojęć przy
1 (71) Hartowanie AGH Hartowanie jest to zabieg cieplny polegajÄ…cy na nagrzaniu przedmiotu do temper
Geotechnika! 12 KAPILARNOŚĆ Jednym z objawów działania sił molekularnych jest zjawisko włoskowatoś
Nawęglanie jest obróbką cieplno-chemiczną polegającą na dyfuzyjnym nasyceniu warstwy wierzchniej sta

więcej podobnych podstron