¿egna³ek 1

¿egna³ek 1



las

wyj*cia tub do odpowiedniej ramld korektywnej, wyjaśniającej przyczyny pomyłki:

-    Program rozgaÅ‚Ä™ziony powinien umożliwiać uczniom zdolniejszym opano-war.-c danych treÅ›ci krótszÄ… drogÄ… (indywidualizowanie treÅ›ci oraz tempa uczenia nÄ™);

-    Siopreó nudnoÅ›ci opanowywanych przy pomocy tego programu treÅ›ci powinien stopniowo wzrastać;

-    Treść ramek korektywnych powinna wynikać z analizy bÅ‚Ä™dów popeÅ‚nionych przez osoby uczÄ…ce siÄ™ przy wykorzystaniu tego programu;

-    PojÄ™cia, twierdzenia, prawu, zasady i inne fundamentalne treÅ›ci znajdujÄ…ce siÄ™ » tym programie, trzeba eksponować w różnych ujÄ™ciach w powiÄ…zanych 2t sobÄ… merytorycznie ramkach tekstu, a w ramkach korektywnych umieszczać przykÅ‚ady wyjaÅ›niajÄ…ce trudniejsze kwestie lub pojÄ™cia.

Program mieszany powstaÅ‚ również juko antidotum na krytykÄ… zarówno programu liniowego, jak i rozgaÅ‚Ä™zionego. Prezentowany jest on w dwóch wariantach, jako;

a)    metoda shcflicldzlca;

b)    metoda blokowa

W metodzie shefficldzkiej przyjÄ™te sÄ… nastÄ™pujÄ…ce zaÅ‚ożenia: MateriaÅ‚ nauczania dzieli siÄ™ na różne pod wzglÄ™dem objÄ™toÅ›ci dawki (porcje), które warunkowane sÄ… przede wszystkim celami dydaktycznymi i merytorycznymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami tematu;

-    UczÄ…cy sÄ… udziela odpowiedzi - zarówno drogÄ… wyboru, jak i wypeÅ‚niania znÄ…jdtgÄ…cycfa siÄ™ w tekÅ›cie luk;

-    Do treÅ›ci znajdujÄ…cych siÄ™ w nastÄ™pnej ramce nic można przejść dotÄ…d, dopóki nie opanuje siÄ™ dobrze treÅ›ci zawartych w ramce poprzedniej;

-    TreÅ›ci poszczególnych ramek sÄ… zróżnicowane stosownie do zdolnoÅ›ci uczÄ…cych siÄ™ oraz ich zaawansowania w nauce:

-    Należy przestrzegać zasady stopniowania trudnoÅ›ci oraz trwaÅ‚oÅ›ci zdobywanej wiedzy.

Program opracowany w wariancie metody blokowej składa się z kilku bloków, stanowiących swoiste cegiełki, z których można budować programy o różnej —Liw ja. Najczęściej są to następujące bloki’:

-    informacyjny fi);

-    problemowy

-    hnosy informacyjny (Tf);

-    testowy problemowy (TP):

-    korektyiro-tnformacyjny (KI);

-    korekty wiju-problemowy (KP). 1 2


Teksty programowane (programy) mogÄ… być eksponować a pomocÄ… podrÄ™cz* nlfc4iv oraz odpowiednich programów komputerowych PrzykÅ‚adem takiego podrÄ™cznika może być np. podrÄ™cznik Cz. Kupiiiewrca Podsto*y dydaktyki oyólnti Wersja prograntowwia (1973),

Nauczanie programowane w połączeniu ź odpowiednio opracowanymi pojn-mami komputerowymi z pewnością w przyszłości znajdzie omzc munowtnt mi jest to obecnie.

W niektórych podręcznikach z zakresu dydaktyki, wdród metod służących um-laniu zdobytych w procesie kształcenia wiadomoóci, wymieniane jest powti-riaaie jako samodzielni metoda.

W.P. ZaczyÅ„ski do metod utrwalania materiaÅ‚u (wiadomotci) zaltczi: u e z c 11 e siÄ™ na pamięć, powtarzanie oraz ćwiczenie jakoodnanÄ™ powtarzania'. Z kolei S. Nalaskowski w tej grupie metod omawia tylko powta-r z a n i c. choć. koÅ„czÄ…c jego charakterystykÄ™, pisze J...| należy t« pamiÄ™tać o tyiÄ… Å¼e nie tylko ono przyczynia siÄ™ do utrwalenia wiedzy. Wszelkie ć w i c z e n I a, db których powtarzanie jest tylko wstÄ™pnym krokiem, sÄ… również ważnym Å›rodkiem utrwalania i uzyskiwania wyników nauczania"3. U Cz. Kupuiewieza metoda ta me wystÄ™puje samodzielnie, bo wymienia on w tej grapie (metod sÅ‚użących uwalenia przerobionego materiaÅ‚u) metody: asymilacjÄ™ treÅ›ci utworu oraz Ä‡ w i c z c n i c, ale pierwsza z nich polep na powtarzaniu danych w treÅ›ci w stale zmienianych ukÅ‚adach2.

JuZ tylko z powyższej analizy wyraka, ze wÅ›ród teoretyków dydaktyki nic mi jednolitych poglÄ…dów co do tego, czy powtarzanie jest odrÄ™bnÄ… metodÄ… czy tylko skÅ‚adnikiem (czynnoÅ›ciÄ… skÅ‚adowÄ…) innych metod, jak np. ćwiczeÅ„ czy treningów. Nie ulega przecicZ wÄ…tpliwoÅ›ci. Ze zarówno ćwiczenie, jak i trening polep â–  powtarzaniu. Z tym że bedyi frening kojarzyÅ‚ siÄ™ przede wszystkim z upmnamcm sportu, stanowiÅ‚ jego istotÄ™. Obecnie z treningiem ramy do czymcm w m dziedzinach Å»ycia (mówi siÄ™ np. o treningu psychologicznym). W tym celu konstruowane sÄ… odpowiednie urzÄ…dzenia zwane trenażerami (np. trenażer do nauki pilotażu). Trening zatem częściej odnoszony jest do ksznbowima araejÄ™tnoSci praktycznych. z których część w rezultacie wielokrotnego powtarzania przenda & w nawyk. Dotyczy to umiejÄ™tnoÅ›ci stosunkowo prostych, mewyragajÄ…cych zaangażowania Å›wiadomoÅ›ci. Natomiast ćwiczenie wydÄ…jc siÄ™ być pojÄ™ciem szerszym obejmujÄ…cym zarówno czynnoÅ›ci o charakterze praktycznym, jak i teoretycznym. SÅ‚użą mu nie tylko utrwalania wiedzy, ak również jej pozyrinwa—aoi—» rzaniu i pogÅ‚Ä™bianiu*,


'WH.Zauytaki.op.eM W jPo* S N4Utom*j.opc*.i IÅ‚t Ca Kupnie* ic/, op cii, £ IJX 'l Kalatom*!.

1

«y«b Maków oraz całej metody blokowej wraz ai

2

asm w podręczniku Cz- Kupisie wieża Dydaktyką


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image5 • Nazwij wszystkie owoce i za pomocą Unii przyporządkuj je do odpowiedniego drzewa tub krzewu
image12 1 Co robi Jasio na obrazkach? O której godzinieje obiad a kiedy kładzie się spać? Do odpowie
SL275445 Zmiany zachodzące wskutek ogrzewania • Ogrzewanie do odpowiednio w ysokiej temperatury powo
?egna?ek6 cprawdać. cay wypełniły one należycie odpowiednie kategorie celów i ewentualnie uzupełnić
skanuj0010 Więcej słów i obrazków _» Dopasuj nazwy do odpowiednich obrazków i wymyśl o nich
pic 11 06 142014 120 Józef Bachórz [61 Jana Groma22. Nie czujÄ…c siÄ™ na razie przygotowanym do
s04 (20) I. Relaciona los dibujos eon las palabras (dopasuj podpisy do obrazków)■ — pizarra boltgraf

więcej podobnych podstron