¿egna³ek 8

¿egna³ek 8



W tiMurzc można spotkać jcscÅ›e Inne lekcje ćwiczeniowe, Ich budowa raÅ‚eży w dużej mierze od przedmiotu nauczania. PrzykÅ‚ady takich lekcji podaje J. Półturcwki w pracy /W.itr.li dU MioriW/ Prezentuje tam lekcjÄ™ ĆWlctenlota i przedmiotów zawodowych w ujÄ™ciu MichaÅ‚a Godlewskiego, r JÄ™zyków obcych w opracowaniu J. $ylwtswwxo ow i jÄ™zyka polskiego wedÅ‚ug propozycji 2. Klcmcittiewica i M Jaworskiego.

Lekcje ćwiczeniowe mogą odbywać się na placach ćwiczeń, w pracowniach, laboratoriach. a także w normalnych klasach (salach).

Ukcje powtóneniowo-itmalijÄ…ce powinny być realizowane po przerobieniu jakiejÅ› części programu, stanowiÄ…cej wzglÄ™dnie samodzielnÄ… caÅ‚ość, w celu jego podsumowania i powtórzenia lub w celu zintegrowania wiadomoÅ›ci i caÅ‚ego dziaÅ‚u programowego, bÄ…dź okresu ksztaÅ‚cenia (np. semestru), Na lekcjach tych utrwali siÄ™ wiadomoÅ›ci najistotniejsze dla danej tematyki, uzupeÅ‚nia siÄ™ je o nowoÅ›ci, dokonuje siÄ™ ich syntezy i odpowiedniego usystematyzowania oraz powiÄ…zania w spójnÄ… caÅ‚ość.

Lekcje powtórzeniowo-unwilające mogą mieć rożną budowę, Jednakże w każdej z nich można wyróżnić następujące części1 2:

-    sprawdzenie pracy domowej;

-    powtórzenie wiadomoÅ›ci wedÅ‚ug okreÅ›lonego planu;

-    uzupeÅ‚nienie odpowiedzi uczniów przez nauczyciela':

-    analiza i ocena wiadomoÅ›ci lub umiejÄ™tnoÅ›ci uczniów;

-    zadanie pracy domowej,

Skuteczność lego typu lekcji zależy w dużym stopniu od dobrego przygotowania siÄ™ do nich uczniów. Natomiast do nauczyciela należy zadbanie o to, aby powtórzyć i utrwalić caloÅ›c utenaÅ‚u przeznaczonego ni tÄ™ lekcjÄ™ oraz aby zaangażować do czynnego udziaÅ‚u w tej lekcji jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ uczniów.

Lekcje przeznaczone aa sprawdzenie i ocenÄ™ postÄ™pów uczrus &Ä… niezbÄ™dne w realizacji treÅ›ci z każdego przedmiotu nauczania. Nic możni bowiem na każdej lekcji przeznaczyć tyle czasu, aby sprawdzić poziom przyswojenia wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci wiÄ™kszej liczby uczniów. Lekcje tego typu me sÄ… jednak stosowane zbyÅ‚ czÄ™sto. Zazwyczaj majÄ… miejsce pod koniec jakiegoÅ› okresu nauczania (np. semestru) lub po zakoÅ„czeniu jakiegoÅ› dziaÅ‚u programowego. W codziennej dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej najczęściej sprawdzanie zajmuje tylko część lekcji i dokonywane jest w postaci kartkówek. Ich budowa jest podobna do lekcji powtóruniowoHitrwalijÄ…cych, z tÄ… jednak różnicÄ…, u odpowiedzi uczniów sÄ… oceniane, Sprawdzenie postÄ™pów uczniów może siÄ™ odbywać mc tylko przy pomocy kartkówek i zadawania pytaÅ„ ustnych. Może być również prowadzone metodÄ…:

-    rozwiÄ…zywania zadaó (wykonywanie obliczeÅ„);

-    testów dydaktycznych (w tym z wykorzystaniem komputera);

-    wykonywania okreÅ›lonego rodzaju prac (wytworów),

1J Mtof/jdi (jjMto,,op en ,i 223*227.

’w CMiZmi MW ofń/«y. pzws, Ww*ri m, t m

W

Każdej z tych metod odpowiada mcco mny wklnd czynności mczyoeli i ue» n,ów, co w jakimś stopniu różnicuje budowę (Agi poświęconych iprawdomu i w

nic postępów uczniów.

W nowszych pracach W. Okonia wymeniiae ląjeucże lefcjr

•    pódÄ…jÄ…cc;

•    problemowe;

•    operacyjne;

•    ekspozycyjne3.

InteresujÄ…cÄ… klasyfikacjÄ™ lekcji, która premiowana jest t faÅ‚lopatii gogiewj opracowanej pod redakcjÄ… Wojciech PomykaÅ‚o, prwddiwi! t teki. Wyimemane tam sÄ… nastÄ™pujÄ…ce typy lekcji:7

•    lekcji powtórzeniowa;

•    lekcja wycieczkowa, która może sÅ‚użyć pomna nowych wiadomoÅ›ci, alt także ich sprawdzeniu, uzupeÅ‚nieniu i utrwaleniu;

•    lekcji Laboratoryjna, która może siÄ™ odbywać w pracowni (Zaboratonum), iu dziaÅ‚ce szkolnej lub w warsztacie,

" ' S;3 '

1.1

Praca uczniów w czasie lekcji (meależnie od jej rodzaju) noże być różnie zorganizowana, Tradycyjnie ukształtowały się trzy formy lej pracy, a naiwne*:

•    praca jednostkowa;

•    praca zbiorowa;

•    praca grupowa.

Praca jednostkowa polega na rym. u uczeÅ„ wykonuje swoje zadaniu szkolne niezależnie od kolegów, korzystajÄ…c bezpoÅ›rednio fi poÅ›rednio z pomocy nauczyciela. Ten rodzaj pracy uczniów wystÄ™puje najczęściej ni lekcjach poÅ›wiÄ™conych opanowywaniu nowego materiaÅ‚u, ale także n miejsce na lekcjach sprowdza-jÄ…cych. częściowo na lekcjach z nauczania jÄ™zyków obcych irp

Praca zbiorowi polega na zbiorowym wysiÅ‚ku uczniów podejmowanym przy poznawaniu wiedzy z danego przedmiotu nauczania, ksztaÅ‚towaniu ich sprawnoÅ›ci i postaw. NajlepszÄ… okazjÄ™ do takiej pracy stwarzajÄ… lekcje problemowe, realizowane w formie pracy zbiorowej. NajwiÄ™kszym mankamentem tak zorganizowanej pracy uczniów jest to, żc bardzo trudno jest wyzwolić jedaoezrÅ›me aktyw* ność wszystkich uczniów w klasie. Natomiast aletÄ…jest integrowanie klasy w mr-lÄ… grupÄ™ spoÅ‚ecznÄ….

Praca grupowa wystÄ™puje najczęściej ru lekcjach problemowych lub lekcjach o charakterze praktycznym Uczniowie dzieleni sÄ… na kilkuosobowe pupy (zespoÅ‚y), które mogÄ… wykonywać równoczeÅ›nie te san* luh Inne radanra. JeÅ›li wszystkie grupy wykonujÄ… to samo radon*, to po jego wykonaniu oanÄ™pÄ…e

1

(tylahyii ogd/nilj;na Uroweh JSO-JSi

2

}K Sośa>cb.ćróqo.|r)fiB)UyiAi^ś^prfliirai<a«i» B

3

Dokładne omówienia tych lypfc tttji jgH i j S H |§P


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
...ale można spotkać również inne opinie ! "Software Engineering" is a myth and only loser
440 441 Ćwiczenia w ciepłej wodzie znoszą w dużej mierze ból mięśniowy oraz zwalniają stany spastycz
?egna?ek4 152 Przykłady w^nych rodzajów notatek można spotkać w wiciu książkach poświęconych proble
Ćwiczenia dla 5 6 latków ) W afrykańskiej dżungli można spotkać piękne, kolorowe papugi. Na naszym
80 81 (5) 80 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA Kwadraty i sześciany: Bardzo rzadko można spotkać zadania, w kt
02 (11) Niektóre z tych zwierząt mieszkają na wsi^ a inne w zoo. Przyklej nalepki ze zwierzątkami^ k
SNB13863 14 Wszelako coraz więcej można spotkać dzisiaj placówek, gdzie lego rodzaju formalno-instyt
IMG?51 zawsze można bowiem znaleźć inne, lepsze wyjście z danej sytuacji. Pesymizm -skłonność do dos
scan0028 (18) 294 Polityka między narodami rych można spotkać olbrzymy, takie jak Stany Zjednoczone

więcej podobnych podstron