Łągiewka

Łągiewka



nych uszkodzeń. W przypadku uderzenia z v = 50 km/h odczujemy skutki podobne do 10 - 15 km/h.

Drugą ogromną zaletą urządzenia jest fakt, iż podczas wypadku'siła bezwładności zmniejsza się także wewnątrz pojazdu. Próby przeprowadzane już cztery lata temu na dwudziestoletnim maluchu wykazały to niezbicie. Kierowca nie miał zapiętych pasów, zaś z układu hamulcowego usunięto płyn. Maluch uderzał wtedy w pochłaniacz energii zamontowany w betonowym fundamencie z prędkością do 64 km/h (nie ma znaczenia czy pochłaniacz jest zamontowany w ścianie czy w aucie - efekt pochłonięcia energii kinetycznej jest taki sam), zaś kierowca rajdowo-testowy Bogusław Jamrozek nie wyleciał przez szybę, tylko lekko wychylił się do przodu. Pamiętajmy, że mówimy o maluchu, zaś maluch pozostał-po kilkudziesięciu zderzeniach nienaruszony.

Jeśli dwa samochody wyposażymy w takie zderzaki, to przy sumarycznej prędkości ich zderzenia 100 km/h w momencie wypadku wystąpią siły porównywalne do v = 10 km/h. Niemożliwe? Jak najbardziej możliwe. Wprawdzie takich zderzeń czołowych nie przeprowadzano jeszcze z żywymi ludźmi, ale znakomicie przetestowano na mniejszych modelach. Czy potrafimy sobie wyobrazić potencjał rewolucji jaka nas czeka po wdrożeniu wynalazku Łągiewki do seryjnej produkcji?!

HAMOWANIE ENERGIA

Hamulców dynamicznych jeszcze naukowcy dokładnie nie przebadali (choć mają na to ochotę i przy pozyskaniu funduszy badania ruszą pełną parą), ale autor odczuł ich działanie na własnej skórze. Właściwie... wcale nie odczuł. Bo'hamowania poprzez wytracanie energii kinetycznej praktycznie w ogóle się nie odczuwa. Kolejny cud? „Podpatrywanie odwiecznych praw natury” -mówi Łągiewka i dodaje, że jest tylko obserwatorem oraz przekaźnikiem. Takie zadanie dała mu Opatrzność.

Póltoratonowy mercedes uzbrojony w „hamulce dynamiczne zbudo


wane na bazie przekaźnika energii” hamuje w ciągu 1 sekundy z prędkości 50 km/h do 0 km/h.

Niby nic' dziwnego, bo dobre samochody na suchej twardej nawierzchni mają podobne osiągi; Tyle, że ów bolid hamuje na każdej na-    «.

wierzchni: oleju, błocie, albo na bardzo śliskim lodzie. Po prostu siła tarcia opon o podłoże nie od,-grywa prawie żadnego znaczenia, gdyż energia kinetyczna wyprowadzana jest z pojazdu w podobny sposób jak to ma miejsce w zderzaku, ale wielokrotnie w ciągu sekundy.

Inaczej mówiąc, podczas nagłego hamowania w środku (i w obrębie całej masy samochodu) nie działają    )

siły bezwładności. Wypełniona wodą szklanka nie uroni nawet kropli, a

pasażer nie odczuwa żadnego przeciążenia. Ten system już działa, natomiast Lucjan Łągiewka ma opracowany projekt hamulców dynamicznych, które będą zatrzymywać pojazd bezinercyjnie (bezwładnościowo) wciągu i sekundy ze 100 km/h do 0 km/h. Wykonanie takiego systemu hamowania wymaga - niestety - nakładów finansowych przewyższających obecne możliwości konstruktora. Lecz jest jak najbardziej możliwe, co udowod- j nil na modelu.

Cały kłopot w tym, że skuteczność działania wynalazków pana Lucjana nieco przeczy rozumieniu niektórych praw fizyki newtonowskiej. Jednak sam wynalazca mówi, iż rozgryzanie pewnych zjawisk to już kłopot naukowców i fizyków. - Oni są od wyjaśniania i badania tych „hochsztaplerskich sztuczek „, jak mówią niektórzy, mi wystarczy, że moje Urządzenia działają - ucina wątpliwości. Ale jest też o wiele większy kłopot. Po piewrsze, gdyby zaczęto produkować „niezniszczalne” samochody -drastycznie spadłaby sprzedaż części zamiennych, po drugie: po,„rozbiciu” auta nierozbijaluego nie byłoby potrzeby kupować nowego wozu. Spadłby popyt na auta. O ubezpieczeniach i ich wysokościach ustalanych na podstawie strachu i wielkości szkód już wspominaliśmy. Natomiast nie było jeszcze o kosztach społecznych, psychologicznych i państwowych (renty powypadkowe


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img116 116 Spalenie pyłu węglowego, przedeterwione schematycznie na rysunku 50, Jest w ogólnej zesed
POZNAJ LUDZIZ PASJĄ! 11.00- 11.45 11.50-12.35 12.40-14.10 15.00-
W przypadku gdy kierujący przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na
Zdj?cie2560 Przykłudzastosowania gcont , . JH UimIowm tunelu pod kmlm U MwicWM . JłuyitM tik 50 km.
kralH q = 55 kG/m2 w II strefie, obejmującej ok. 50-km. pas wybrzeża morskiego, q = 70 kG/m2 w III s
Instrukcja obslugi COLT CZ5 )7 Ł W przypadku przesunięcia się któregoś z pojazdów może dojść do usz
Jeżdze motorowerem Komar7 Silnik motoroweru o pojemności 50 cm3 osiąga moc 2 KM i po. zwala uzyskać
CZYNNOŚCI OBSŁUGOWE WYKONYWANE W SAMOCHODZIE po przebiegu    15 0 50 km Ustawienia
cl 12-50 km, niżej izotermia, wyżej wzrost temperatury; warstwa ozonowa
C cerz nitowany z płyt stalowych o grubości 6—8 mm, osiągi — prędkość maks. 50 km/h, zasię
Sto pomysłów na sztukę (50) Wszystko, co bydzlo potuzsbns do wprowadzania w ży< lt podsuwa n
rdw notec?chorza N 0    12,5    25    50 km 1

więcej podobnych podstron