0001501

0001501



24 TEORJA PRÓBY BOŻEJ

innem miejscu. On stanął do walki w pełnem swojem uzbrojeniu filozoficznem.

Ta filozof ja mówiła mu, iż jest mocarzem. Wierzył dzięki niej w potęgę ducha, w cuda wiary, która góry przenosi i odwraca rzeki. Wierzył w cząstkę daru przewidywania, wierzył, że duchem swoim można gwiazdom nadawać obroty.

Prorocy rozmawiali z Bogiem. I Mickiewicz rozmawiał. „Z Tobą ja mówię", głosi na innem miejscu. Ale w Improwizacji postrzega jednak, że właściwie on tylko monologuje, albowiem Bóg milczy. Postrzegał to wtajemniczeniec mitraistyczny, gdy bóstwo nazywał „Milczeniem", „Sige". Wieszcz daremnie go wzywa, aby się odezwał. Grozi mu, że wstrząśnie całe obręby stworzenia wieścią, iż on nie jest ojcem świata, ale ojczymem. Tak, ojczymem milczącym, lecz nigdy — urojeniem. Taka myśl nie mogła była powstać w głowie Mickiewicza, gdyż natychmiast Improwizacja musiałaby się zmienić z pojedynku człowieka z Bogiem w pojedynek człowieka z samym sobą. Tylko w sferze, w której już Goethe żył, można było w usta Fausta wkładać słowa: któż powie, że on jest, lub któż powie, że go niema!

Dlatego też upadkiem wierzącego człowieka nie będzie ate-izm, lecz przypisywanie bóstwu cech ojczyma. Człowiek starej filozofji nie powie, że rządy opatrznościowe są urojeniem, tylko w chwili zwątpienia przypuści, że nie są doskonałe, a nawet, że są złe. Dlatego też w ten sam sposób będzie patrzył na ateistę, nie znając jego punktów wyjść filozoficznych. Mylą się przeto ci, którzy posądzają ateistów o odbieranie lub o zdolność odbierania wiary w Boga ludziom wierzącym. Wierzącemu nikt wiary odebrać nie może, póki on sam jej nie straci, wybudowawszy sobie inną filozofję, zaś poprzednią zwolna sam usuwając. W tej czynności przeobrażeniowej można mu najwyżej pomóc, ale nie można jej sztucznie dokonać. Najlepszym przykładem tej prawdy jest Improwizacja Mickiewicza. W chwili buntu Konrad nie traci wiary w Boga, tylko traci wiarę w jego dobroć i czułość. Zygmunta Krasińskiego w Psalmie Miłości okrzyk „Wiecznie stoi przywłaszczyciel przed wszystkich oczyma, tym, że stoi, już kusiciel, chyba Boga niema“ rozlega się na przełomie dwóch epok i pochodzi z ust wieszcza, który już się parał z filozofami nowożytnymi.


Na wierze w Boga opiera się jak na granitowym fundamencie cały systemat filozoficzny Mickiewicza. Nareszcie musimy zgodzić się na to wbrew tym naszym pisarzom, którzy żeglują między Scyllą ortodoksji a Charybdą ewolucjonizmu, którzy powiadają, że religja jest rzeczą prywatną, do której nikt nie ma prawa się mięszać, że w takim razie .cała jej filozofja dotychczasowa musiałaby być rzeczą prywatną i że społeczne jej traktowanie w piśmiennictwie byłoby niewłaściwością. Przeciwnie, Mickiewicz calemi Dziadami udowodnił rzecz oczywistą jak słońce, że religja jako filozofja jest rzeczą publiczną i że publicznie trzeba o niej mówić. A jeżeli Konrad jego upada w pokorze, to nie jest to ze strony Mickiewicza akt ustępstwa, albo zastosowanie się do ceremonjału, który każe, aby we wszelkim sporze Bóg zawsze zwyciężał, ale najistotniejsza cząstka jego filozofji, w szczególności zaś teorja próby bożej. Szatan jak wąż wpełznął do < czonego domu, wpełznął nocą. Musi być też stamtąd

//. Teorja egzorcyzmu.

Dziś zabawnym wydaje się nam fakt wypędzania z opętanych. Szanujący się „profesor" nie wierzy w takie ^przesądy", ale mimo to chce być prawowiernym katolikiem. tak postępował nieznający łaciny prostak, nie dziwilibyśmy mu się, ale przecież profesor zna łacinę, a „Rituale sacramentorum" składa się w znacznej części z obrzędowego wypędzania złego ducha. Zresztą nawet w polskiej części rytuału chrztu zawiera się akt wyzwolin z pod mocy szatana. Obarczony grzechem pierworodnym człowiek, który wskutek tego pozostaje pod władzą szatana, w akcie chrztu zrywa z szatanem i oddaje się pod władzę Boga. Mamy tysiączne przykłady, że wedle tej filozofji cho-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ćwiczenia grafomotoryczne cz1 00015 Narysuj, a następnie pokoloruj kwiatki i liście.
0001501 22 Zamiast wracać na Wagę, Chałubiński puścił się wprost „po przekątni" bliższą drogą
0001501 — 26 — robę nazwany „baccilus syxanthus“, powoduje kwaśnienie mleka, które następnie staje
0001501 Rodzaj ten najwspanialszej w całej Europie jazdy, która właściwie, do naszego tylko kraju b
0001501 czyźni koszule wełniane, na piersiach rozwarte, sztucznie tkanemi pasami przewiązane, na gł
0001501 26 Gdy mówić będę w jednym z następnych odczytów o wentylacyi mieszkań, wspomnę raz jeszcze
0001501 24 Inne podobne urządzenie wewnętrzne ma na celu odprowadzenie wody, która mogłaby się wydz
0001501 16 sekund w locie przyjmuje pozycją ukośną, z jedną lotką wyciągniętą pionowo w górę, a dru
0001501 - u — spływając z dachów, przez rury, sprowadza ze sobą różnorodne brudy, części z dymiącyc
0001501 285. Rozczynienie. Rozczynienie ma na celu rozrobienie mąki z wodą i wprowadzenie do tego c
0001501 16 szawskiego „Izraelity", poczynając od N126 z 5.VII. 1907 r. aż do ostatniego, czyli
0001501 26 ronny, pan słodki, skromny, najlepszy obywatel, najlepszy mąż i ojciec, któremu, jako pi
0001501 i X okoliczność sprzeciwia się pozornie, to jest język, który w przekładzie Sam. Otw. wydaj
0001501 2 ditionem proficisci contigerit, et aliae civi-tates et oppida Nostra currus bellicos No-b
0001501 powątpiewa) iżby niem caią drogę od zamku Ostrowa aż do Gniezna usłać, to miała przecież ni
0001501 Korony Tol(kiey.    $ «$ari«wfPaIt cfn*£ /Obtegoplcrmcmup:5etlefe go/poi0mf?
0001501 285. Rozezynienie. Rozczynienie ma na celu rozrobienie mąki z wodą i wprowadzenie do tego c
0001501 XXVIII w tych pospolitych obrazach, i jaśniej pod zmysły nasze podpadających. Ten to jest k

więcej podobnych podstron