0006601

0006601



112

Jako zabytek i wspomnienie średnich wieków pozostały na Wschodzie stowarzyszenia Derwiszów (darauisz). Należą oni do sekty mistyków (sufi), a wiara ich, jakolwiek zgodna z Koranem, zbliża się jednak wiele do indyjskiego panteizmu. Bóstwo znajduje się wszędzie, w całej naturze, w każdym tworze—mówią oni—każda istota ma w sobie część istoty Bożej i może zlać się w jedność z bóstwem, jeśli przyjmie w siebie światło Boże, jak węgiel ogień przyjmuje. Zlanie się ducha naszego w jedność z duchem Bożym jest celem naszego życia, a cel ten osiągnąć możemy tylko przez pogardę wszystkiego, co ziemskie, cielesne, i przez upojenie się myślą d Bogu.

Derwisze są to jakby nasi zakonnicy różnych reguł i przepisów, tylko, że nie wiodą oni życia klasztornego, gdyż prorok potępił klasztory i celibat, jako wymysł chrześcian.

Schodzą się oni tylko od czasu do czasu w swoich klasztorach, tak zwanych „tekkich," na wspólne modlitwy i obrzędy mistyczne, zwane „zikr.“ Zresztą mieszkają po swych domostwach, mają rodziny, tru dnią się rzemiosłem lub handlem, wybierają jednak zwykle zawód spokojny, który nie przeszkadza ich rozpamiętywaniom i modlitwom.

Jedna tylko sekta derwiszów żebrzących, „fakirów," żyje z miłosierdzia ludu. Tym nie wolno posiadać żadnej własności; noce spędzają oni w starych grobowcach lub moszeach; we dnie przeciągają przez ulice, ubrani w łachmany różnobarwne, z laskami długiemi, żebrząc i modląc się. W dnie świąteczne i przy uroczystościach odbywają oni swe zikry w najdzikszy sposób: krwawią piersi mieczami, żują szkło, zębami rozrywają żywe węże i skorpiony, aby okazać tym sposobem pogardę bólu i uczuć cielesnych. Lud okazuje im cześć szczególną, równie jak i san-tonom, to jest obłąkanym, którym przypisuje moc

Meczet Saidy Zeinab.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0006601 124 czny efekt powiększa się jeszcze znacznie, jeżeli turysta trafił tu na czas słoneczny i
0006601 — 128 — tności, przewiewu powietrza, nadałyby serom inne własności od tych, które są poszuk
0006601 122 reckich, niźli ościenne Cesarskie granice; do osłonienia tych bowiem, prowincyje całe,
0006601 128 nę społeczną, czyli, jak się dziś mówić zwykło, hy-gienę. Był to bezwątpienia niepospol
0006601 114 próbę sanek, przeznaczonych do zabrania W balonie i zaprzągłszy się do nich, wiozę moją
0006601 64 stawowy1) lawiruje nad lasem trzciny, lub kania2) w wysokich szybuje regjonach, upatrują
0006601 — 126 czy pszenna lub innego rodzaju, jak np. sagowa. Zwykle bierze się na funt kwasu 40 fu
0006601 126 FRACTIO PANIS wej kielich a po prawej talerz z pięcioma chlebami. Tak samo na globusie
0006601 120 biciu procesjonalnie przy dźwiękach fletów do świątyni, o czym nam donosi Pauzanjasz
0006601 128 temu nie wzięła środków, powiększyło się wkrótce mnóstwo rozhukanych i każdy musiał prz
0006601 132 Boga, na seryo mam być więźniem, — zawołał Raul głosem, serce rozdzierającym. — Mój
0006601 *0* 42 -7-,,Z opacznego szczęścia swego, nie ma się żaden [trwożyć. Ale aby uszedł złego, t
0006601 125 sic quod ab eodem pondere ad utilitatem et meliorationem saepe dictae civitatis cen-sum
0006601 j 4    Zwierciadło bo nidb fcjnamntej nte naleje t me bwfowaltbf WujnMtfrw ł
0006601 Ch. ( 88 ) Ch. Jebuseów i t. (1. Jest mniemanie, i i Chanami żył i umarł w Palestynie,
0006601 Pa.    ( 94 )    Pa. sobie wybrał, uwalniając go z niewo
00066 ?5300ad93108670be74940904f43893 65 Adaptive Hierarchical Bayesian Kalman Filtering can then b

więcej podobnych podstron