0007901

0007901



134

gnęly długim rzędem wielbłądy, obładowane owocami i ciastami; pędzono także stada bawołów i bara-nów, których mięso przeznaczone było na ofiarę dla biednych.

Na cmentarz nie dopuszczono chrześcian, bo wzrok tychże mógłby przynieść nieszczęście zmarłej, gdy ciało jej przed samym grobem wyjęte zostanie z trumny i złożone w grobie z twarzą ku Mekce zwróconą.

Ciekawą będzie dla czytelników wiadomość, iż przy sposobności podobnych obrzędów, czy też przy uroczystościach arabskich, mężczyźni, t. j. dygnitarze arabscy i europejscy, ministrowie, konsulowie i inni, składają wizyty haremowym damom, ale w taki sposób: Kislar-Aga wprowadza ich do swego saloniku, traktuje kawą i fajkami i posyła bilety wizytowe do haremu; po chwili powracający eunuch przynosi podziękowanie dam, powtarzając w ich imieniu tureckie „teszekiireum" albo arabskie „kater herak khetir," t. j. dziękuję.

*

* *

Ktoby pragnął widzieć haremy muzułmańskie w całym ich przepychu, niechaj je zwiedzi w dniach Bajramu, t. j. święta, kończącego post Ramazanu. W dniu pierwszym tego święta wszystkie muzułman-ki, nawet te, które w murach haremów strój europejski przyjęły, ukazują się w narodowych arabskich strojach z białego jedwabiu lub muślinu, gdyż dzień ten poświęcony jest pamięci umarłych, a kolor biały uważany był za barwę żałoby u dawnych muzułmanów.

Strój sukni arabskiej zręczniejszy mi się wydawał od tureckiego kostyumu; jest to suknia długa, powłóczysta, o szerokich rękawach, spięta szarfą haftowaną, lub przepaską złotą. Na głowach tak zamężne, jak niezamężne kobiety, noszą leciuchne ga-zows zawoje.

Już w przeddzień całe miasto wre życiem i wesołością, która nawet za mury haremów się wkrada.

0    zachodzie słońca śpieszą „ulerr.asy,“ t. j. uczeni tłómacze Koranu, na wzgórza Mokattam, opodal od Kairu, aby dojrzeć wschodzący księżyc, za którego ukazaniem się głośne salwy z cytadeli Saladyna ogłaszają rozpoczęcie uroczystości.

„Kullo sanch ente tai'b“ (wszyscy twoi niechaj razem z tobą zdrowi będą) — woła z radością każdy przechodzący Arab, a okrzyk ten odbija się tysią-cznem echem w pałacach i chatach.

W haremach przez noc całą Murzynki pracują nad przyrządzaniem przysmaków na dzień świąteczny, gdyż te nietylko potrzebne są do uczt wspólnych

1    przyjęcia gości, ale też w znacznej ilości wysyłane być muszą na cmentarze, jako ofiara dla biednych za spokój umarłych.

W dniu tym najuboższy muzułmanin składa parę piastrów lub chleba kawał na grobie ukocbanoj osoby. Sługi i niewolnice otrzymują hojnie podarki i nowe ubiory, bo w święto Bajramu każdy muzułmanin musi ubrać się w strój nowy; nawet biedny fellah wdziewa nową koszulę, a uliczny żebrak zarzuca nowy łachman na bronzowe ciało.

Dzień ten jest również dniem wspólnych odwiedzin i powinszowań, przyczem w haremach podają gościom napój zwany „subia,“ przyrządzony z ryżowej sfermentowanej wody, z zapachem róż lub gwoździków. Jest to męczeński kielich dla europejskiego podniebienia, a jednak spełnić go trzeba, gdyż odmowa byłaby obrazą dla pani domu.

Prócz świąt muzułmańskich, obchodzą Arabowie w Egipcie święta staroegipskie, z dawnych wieków tradycyą przekazane, a każda z tych uroczystości ożywia nieco jednostajność i nudę haremowego życia.

Jednem z takich świąt starożytnych jest święto wiosny, t. zw. „Szam el-nessim,“ co dosłownie tłó-maczone oznacza: wąchanie świeżego powiętrgą,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0007901 W następstwie tego mieszkańcy Zakopanego i Kościeliska wraz z Dominium Zakopane pobudowali
0007901 154 — Przy ogrzewaniu mleka uważać, żeby nie przykipiało na blasze, bo z tego zaduch powsta
0007901 154 ulice drzewami i trawnikami, są przekonane, że uczyniły-już wiele dla zdrowia publiczne
0007901 138 do drugiego, oblicza kierunki wiatrów w rozmaitych miejscach, porównywa położenie chorą
0007901 152 — Potem jeden z dygnitarzy podniósszy naczynie królewskie, zaczyna się głośno modlić do
0007901 152 MEDJUMIZM A POEZJA sem etyczne wyszlachetnienie wpływać musi na otoczenie dodatnio. Myl
0007901 146 żyje, tak drogo kosztuje. To też znajdujemy pewne uosobienie tych dwóch wrogich potęg,
0007901 154 piej się uczący. Wyszli raz zrana koledzy jego do ogrodu, przy kamienicy będącego, i zn
0007901 158 —    Powiadasz pan, że hrabia do ostatnićj chwili nie miał lekarza
0007901 - T !$!>$—O^-O-55 mię wzywają; lecz to uczynić nie baczę słuszną dla tego, żem tu w tym
0007901 150 in eodem sine estraditióne alicujus pecti-niae in septimana qualibet reseryamus. Praete
0007901 Korony Tolfkity.    67 35i(?upiwMfiegoRtafowflYegcPIOTRA TYLICKIEGO, ftorego
0007901 Da. ( 114 )Da. czasu do spostrzeżenia się, natarł na nich z takim impetem , iż przymusił ic
0007901 Pi,( 120 ) Pi. » mi zdrowy. ,T.i odpowiedz wprawiła ich w zadumienie . i kazali wyjść 
00079 ?4addfcc1ad8f7adb124bf9726a6931 78 Hembree & Zimmer Figurę 13. Weighting Function. model
Juleklip i karton 00079 Nissedreng i hjerte Hjertet skaeres i red karton, slojfen og de to storę stj

więcej podobnych podstron