0008301

0008301



DOPISEK.

Dla tych badaczów literatury i ludoznawców, których zainteresowało ukazane-przezemnie tło zjawiskowe Dziadów oraz wierzeń ludowych i tak zwanych „przesądów", a którzy chcieliby przedewszystkiem zapoznać się bliżej z literaturą przedmiotu, podaję tu wykaz bibljograficzny, który wprawdzie wcale nie jest wyczerpujący, ale w każdym razie daje pojęcie o historji i stanie obecnym badań nad medjumizmem. Zaczynam go od literatury swojskiej a następnie przechodzę do obcej. Miejsce naczelne w literaturze nietylko naszej, ale i zagranicznej, zajmuje Ocho-rowicz, którego eksperymenty zwłaszcza fizykalne uchodzą za najlepsze (Grune-wald, Physikalisch-mediumistische Untersuchungen, str. 107). Polska jest krajem medjów i poezji, opartej na zjawiskach medjumistycznych. Takiego dzieła, jak Dziady, nie posiada żaden naród, a doświadczenia z naszemi medjami i fotogra-fje warszawskie zjawisk medjumistycznych obiegły literaturę specjalną całego świata, (porów. Schrenck-Notzing, „Physikalische Phaenomene des Mediumismusu, str. 1: „Die mechanische Wirkung der starren Strahlen. Untersuchungen des Prof. J. Ochorowicz an Stanisława Tomczyk" i fotografje Ochorowicza str. 14 —15, „An-nales des Sciences psychiques“ z lat 1909 — 1912, oraz „Uebersinnliche Welt" z lat 1909—1913).

Juljan Ochorowicz, Zjawiska medjumiczne, 5 tomów, Warszawa, bez roku* Bibljoteka Dzieł Wyborowych.

Juljan Ochorowicz, Le sens du toucher et le sens du magnetisme, La Revue Scientifique, Paris 1884.

Juljan Ochorowicz, Notę sur un critere de la sensibilite hypnotique, Comptes rendus de la Soc. de Biologie, Paris 1884.

Juljan Ochorowicz, Sur 1’ideoplastie, classification des faits, Comptes rendus de la Soc. de Biologie, Paris 1884.

Juljan Ochorowicz, Sur la theorie de 1’ideoplastie, Comptes rendus de la Soc. de Biologie, Paris 1884.

Juljan Ochorowicz, L’hypnoscope, La Revue de 1’Hypnotisme, Paris 1886.

Juljan Ochorowicz, Le probleme de la suggestion mentale, La Revue Phi-losophique et le Buli. de la Soc. de Psych. Physiologique, Paris 1886.

Juljan Ochorowicz, De la suggestion mentale, avec une preface de Charles Richet, Paris 1887 (dzieło nagrodzone na konkursie międzynarodowym przez Aka-demję nauk w Paryżu r. 1912); nowe wydanie powiększone, Paryż 1889; przekład angielski Fitzgeralda, New-York 1897.

Juljan Ochorowicz, Odczyty o magnetyzmie i hypnotyzmie, Petersburg 1889;: przekład niemiecki Feilgenhauera, Lipsk 1897.

Juljan Ochorowicz, La sentibilite hypnotique, Congres international de psychologie psysiologique, premiere session, 1890.—Des differences qui existent entre le sommeil hypnotique et le sommeil normal.—Tous les phenomenes de 1 hypno-tisme peuvent-ils etre attribues a la suggestion? (tamże).

Juljan Ochorowicz, La question de la fraude dans les experiences medium-niques, Les Annales des Sciences psichiques, Paris 1896; to samo przedrukowane w dziele A. de Rochas, L’Exteriorisation de la motricite, Paris 1896; to samo w przekładzie rosyjskim 1897.

Juljan Ochorowicz, Un nouveau phenomene mediumnique, Annales des Sciences psychiques, Paris 1909, z ilustracjami: rzecz przełożona na język niemiecki, włoski, hiszpański, rosyjski i serbski w czasopismach specjalnych.

Juljan Ochorowicz, Les phenomenes Iumineux et la photographie de l'invi-sible, Annales des Sciences psychiques, z ilustracjami, rozprawa nagrodzona na konkursie międzynarodowym Towarzystwa Fotografji transcedentalnej w Paryżu w r. 1910.

Juljan Ochorowicz, Les rayons rigides et les rayons Xx, Annales des Sciences psychiques, Paryż 1909 i 1910, z ilustracjami. To samo w streszczeniu pol-skiem jako referat na 1-ym zjeździe polskich neurologów, psychjatrów i psychologów w Warszawie 1910 r.

Juljan Ochorowicz, Znaczenie medjumizmu dla psychologji, referat w Towa" rzystwie Psychologicznem w Warszawie 1910 r.

Juljan Ochorowicz, Nouvelle etude experimentale sur la naturę des rayons rigides et du courant mediumnique, Annales des Sciences psychiques, Paryż 1910, z ilustracjami.

Juljan Ochorowicz, Hypnotisme et mesmerisme, rozprawa drukowana w Dic-tionnaire de Physiologie, red. przez Karola Richet, Paryż 1911, nagrodzona przez Akademję Nauk w Paryżu.

Juljan Ochorowicz, Radiographies des mains, Annales des Sciences psychi-ques, Paryż 1911, z ilustracjami.

Ignacy Matuszewski, Czarnoksięstwo i medjumizm, studjum historyczno-po-równawcze, z 21 ilustracjami, Warszawa 1896.

Aleksander Kraushar, Czary na dworze Batorego, karta z dziejów mistycyzmu w XVI wieku jako przyczynek do charakterystyki króla Stefana, Kraków 1888.

Ludwik Krzywicki, Cerebracja żywiołowa, przyczynek do psychologji spirytyzmu, Warszawa 1898.

Adam Cygielstrejch, Psychika podświadoma, w Przeglądzie Filozoficznym, Warszawa 1915, rok XVIII, zeszyt III/IV.

Dr. F. Habdank, Z tajemnych dziedzin ducha, spostrzeżenia i uwagi, Warszawa 1917.

Dr. F. Habdank, Karta z zamkniętej księgi bytu, z cyklu rewelacji otrzymanych przez Jadwigę Domańską, Warszawa 1919.

Dr. F. Habdank, O reinkarnacji, według komunikatów otrzymanych za pośrednictwem p. Marty Czernigiewicz, Warszawa 19201).

Ignacy Emanuel Lachnicki, Pamiętnik magnetyczny, Wilno 1816—1818.

Immanuel Kant, Marzpnia jasnowidzącego objaśnione przez marzenia metafizyki, przekład z niemieckiego, Warszawa 1899. Wydawnictwo Przeglądu Filozor ficznego.

JustinUs Kerner, Die Seherin von Prevorst, wydanie pierwsze w r. 1829, ostatnie u Reclama w Lipsku.

Reichenbach, Der sensitive Mensch und sein Verhalten zum Ode, 2 tomy, Sztutgart i Tybinga 1854.

Camille FJammarion, Des forces naturelles inconnues, Paryż 1865.

1

Porów. Geister-Kundgebungen aus den Jahren 1865 bis 1910 erhalten durch Adelma Vay, Lussinpiccolo 1910 (w księgarni uniwersyteckiej Lechner Muller, Wiedeń, Graben).

Dawność a Mickiewicz    11


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pamiec na zawolanie Metody i techniki pamieciowe Tony Buzan w szkole • na studiach • w pracy • w dom
Slajd19 (107) Cykl rozkazowy procesora Czas potrzebny na odczytanie kodu operacyjnego rozkazu z pami
Buzan, T. (2005). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Ravi (str. 52-86). Carson, R.C., Butcher, J
INNE poprostu po prostu mnie odwiedź wpadnij na herbatę siądź przy niskim stole z małą śmi
I. Pamięć RAMOrganizacja pamięci Pamięci na obu rysunkach mają tą samą pojemność (32b). Różnią się
I. CZY PRZYJAŹNIĘ SIĘ Z PANEM JEZUSEM?1. Pan Jezus zaprasza mnie do przyjaźni Ja jestem z wami przez
Pan Jezus zaprasza mnie do przyjaźni 9 •    Prosimy uczniów, aby wybrali jedno zdjęci
Slajd17 Struktura nagłówka pamięci(na pomarańczowo zaznaczono komórki pamięci, które muszą być
kach należy przyjąć zmianę entalpii AT/. Różnice zresztą nie są wielkie. Przy utlenianiu na przykład
Chłopaki nic zgodzili. W domu obwieściłem więc I.aurze, co posunowibfan Uczuliłem ją, ze to sekret,

więcej podobnych podstron