0008301

0008301



\

Zorawek Jedrzej

i

W czasach kiedy mniemano że Bóg szczególniej wymaga od nas wiary i pobożności, wiele ludzi cnotliwych i bogobojnych rzucało świat i biegło na pustynie. Tam wysilając swój umysł nad rodzajami udręczeń dla swego ciała, gasnęli w odludności. Przecież jeżeli takim rodzajem życia łatwo mogli wysłużyć dla siebie samych pożądaną szczęśliwość, to resztę świata pozbawiali cnotliwych przykładów i światła, które Chrystus zalecił nie w komorze ani pod korcem lecz na stole stawiać, aby to innym przyświecać mogło.

W prawdzie życie społeczne, jest ostrym kamieniem obrażenia, ale też i większa zasługa i pewniejsze ugruntowanie, wśród gwaru namiętności, zgorszenia i ponęt, nietylko samemu wytrwać do końca, lecz nadto innym, przykładem i uczynkami, (bez których wiara jest martwy) stać się użytecznym.

Zdaje się, że późniejszym Pustelnikom myśl ta niebyła obcą, a sam Hieronim Święty dotąd tylko na pustyni siedział, dopóki Vulgaty nieprzetlómaczył.

Polska, mająca wszystko czćm tylko obcy szczycić się mogą, miała także w odległych wiekach swoich Anachoretów—między temi celniejsze miejsce zajmuje Jędrzej Żórawek, którego pamięć nietylko do dziśdnia w Węgrzech ze czcią jest wspominana, lecz jako policzony przez Kalixta IV0 w poczet świętych. Bolland w tomie IV z podań współczesnych Mawri Episcopi quingue aeceles : z podziwieniem obwieszcza.

Rodził się Żórawek w Opatowcu — odebrawszy staranne i bogobojne wychowanie, udał się do Węgier, tam w Klasztorze Zobor, w powiecie Nitryńskim, od Opata Filipa przyjął sukienkę benedyktyńską i imię Jędrzeja.

Wkrótce przecież, gdy życie klasztorne niedosyć odludnem

znalazł, porzucił zgromadzenie i udał się w samotne pustynie.

Tam wygórowana pobożność podała mu myśl osobliwą, trapienia i mordowania siebie samego w sposób niespodziewany. Podziwia się temu Jaroszewicz, i w sposób następujący rzecz wyszczególnia :

« Pień dębowy ogrodził Żórawek płotem, i w nim kotów ostrych nabił, aby na temłożu usypiając, ile razy na jaką stronę się pochyli, tyle ciosów od nich ponosił. Lecz nicdosyćna tern, głowę swą otoczył żelazną obręczą, do której poprzyczepiat na sznurkach cztery wielkie kamienie, aby gdzie tylko śpiąc głowę nakłoni, zaraz kamieniem byt uderzony.»

Dodajmy do lego głód, posty, pracę i zimno, a nietrudno będzie przewidzieć że taki rodzaj życia zbliżył Żórawkowi pożądany koniec.

Przed zgonem przywołał do siebie dawniejszych w klasztorze braci, przybył i Opat, w którego objęciach wśród chymnów, na wieki spokojnie zasnął.

Po zgonie rozebrano Żórawka dla obmycia i namaszczenia, i w ówczas spostrzeżeno rzecz niespodziewaną, byt to gruby łańcuch miedziany, który tak połączył się z ciałem, że w wielu miejscach ledwie mógł być postrzeżonym—musiano więc ony przepiłować, i gwałtem od ciała oddzierać, że (jak wyż pomieniony Biskup wyraża) aż kościw umarłym trzeszczały.

Szczątki śmiertelne tego własnoręcznego męczennika pochowane zostały na miejscu Góra Żelazna zwanem, a ustęp w którym on przemiezskiwat ze czcią od ludu odwiedzane, i pielgrzymowaniem Ghrześcian z dalekich nawet okolic uczczone, zapanowania Zygmunta Augusta bardzo głośne i sławne w Polsce.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
205 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. Szkielet noworodka ludzkiego z ramionami i nogami jednakiej p
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. 207 Szkielet prawej i lewej stopy człowieka, widziane z dołu i z
208 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego że ród nasz przeszedł niegdyś fazę chiroterów, ale od tego sta
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. 209 » rud u ludzkiego, gdy przodkowie jego pędzili życie na drzew
210 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. * O jednej tylko postaci zwierzęcej powiedzieć można, że okaz
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. 211 Krajowcy Brązy Iji wdzierający się na drzewo. Według Dumont
212 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. albo raczej stopnie, gdy kamin zostaje tymczasowo przytwierdz
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego.    213 Na kości krzyżowej szkieletu ludzkiego widz
226 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. ze środkowych i górnych warstw trzeciorzędowych Europy środko
227 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. z okolic południowych. W okresie drugorzędowym nasza część
228 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. 1867 r. przedstawił jakoby obrobione krzemienie z osadów
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego.    229 Włoszech. Podobne ślady pozostawiać też mog
230 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. Wobec wątpliwości takich krzemienie przedstawiają grunt
231 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. nie mogło mieć zastosowania. O „intencji" w utworach tak
232 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. A. Rutot w Brukselli zbadał niedawno wszelkie wpływy naturaln
233 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. południowej (Dordogne), gdzie Lartet je wykopał, oznaczono
236 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego. obniżenie się sztuki obrabiania kamieni. Nowe uzdolnienie
Powstanie i rozwój rodu ludzkiego.    237 Sarna ta równina w przytoczonych okolicach
238 Powstanie i rozwój rodu ludzkiego gdzie pewniej odszukać możemy ślady najdawniejszych ich

więcej podobnych podstron