FizykaII25801

FizykaII25801



252

strony, jak to czyni np. księżyc, który sam przez się jest dziś ciałem ciemnem i wtedy tyTko nam przyświeca, kiedy blaskiem słońca oświeconą stronę swoją ma w części lub całkiem do nas obróconą. Ciała ciemne albo są przezroczyste, jeżeli światło łatwo przepuszczają, jak np. czysta woda, szkło, powietrze, przez które bardzo łatwo widzieć można otaczające nas przedmioty i nie tylko jeden od drugiego odróżniać, ale także ich kształty dokładnie rozpoznawać; albo przeświecające, jeśli tak mało ' światła przepuszczają, iż przez nie kształtu przedmiotów świecących lub oświeconyeh rozróżniać niepodobna, jak np. szkłj matowe lub papier tłustością napuszczony. Ciałami nareszcie nieprzezroczystemi nazywamy takie ciała, które wcale światła nieprzepuszczają, jak np. drzewo, metale, kamienie, przez które więc niczego wcale nie widzimy. Te ostatnie stają się jednak mnićj lub więcćj przeświecającemi, jeśli mają kształt bardzo cienkich blaszek. Tak np. cienki listek złota, umieszczony pomiędzy dwiema tafelkami szkła, przepuszcza niebieskawo zielone światło, patrząc przezeń na gorejącą świecę lub jaki inny bardzo jasny przedmiot. Lecz także ciała najprzezroczystsze zatrzymują w sobie pewną ilość promieni światła i stają się mnićj lub więcej barwnemi, jeśli znaczną grubość posiadają. Widzimy to na wodzie i powietrzu, które to ciała w małych ilościach bezbarwnemu się okazują, w masach zaś znacznych pewną barwę posiadają, woda w jeziorach i morzach barwę mnićj lub więcćj niebieskawo zieloną, powietrze zaś w atmosferze barwę niebieską lub błękitną, co dowodzi, że te ciała chłoną część światła, przechodzącego przez nie.

Światło rozchodzi się od każdego świecącego punktu liniami prostemi, póić przebiega przestrzeń, niezapełnioną materya-mi ważkiemi lub przestrzeń, zapełnioną ciałem na wskroś jednostajnie gęstem i sprężystem, t. j. pośrednikiem jednorodnym. Przekonywa nas o tern proste doświadczenie, że postawiwszy coś nieprzezroczystego na poprzek kierunku linii prostej, łą-czącćj oko z ciałem świecącem, nie widzi się tego ostatniego tudzież, że wpuszczając światło słoneczne do ciemnej izby przez mały otwór w okiennicy, widać prostolinijny ślad jasności, po-wstałćj przez oświetlenie lekkiego pyłku, zawieszonego w powietrzu, a na przeciwległćj ścianie odpowiedni świecący obraz


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00639 (6) 759 LITURGIA GODZIN skiej. Nie należy jednak tego wpływu przeceniać, jak to czyni np. C
IMGF60 (3) 68 Ważne jest także by „żyć faktami”, a nie wiedzą o faktach, jak to czyni wielu pedagogó
page0232 222 tonnych nurtach szczątków przedmiotu, jak to czyni prądczuciowy. Wystarcza więc, że pły
out 0120 <*Q Ttmria ;t.{*•<:<>. ptyrkitzipeh zdobyć się nań nic możemy, jak to bywa np.
Władysław Kobyliński chować z myślą o potrzebach przyszłości, tak jak to ma np. miejsce w przypadku
przestrzeni13. Z jednej strony, jak to ujęła jedna z moich rozmówczyń, las jest dla nich życiem -
coraz bogatsze materiały, niekiedy małe monografie poszczególnych powiatów, jak to widzimy np. w
12 STEFAN CHWIN w tonacji groteskowo-satyrycznej, jak to robił np. Janusz Szpotański.18 Dla Miłosza
89172 IMG40 246 Eros w teorii wiedliwość Widzialnemu i niewidzialnemu, choć z drugiej strony -jak t
FizykaII19601 190 języczkowych, jak to już wyżćj nadmieniłem. Więcej o tym przedmiocie 1 2) w tomie
P5170195 198 i fantazji, jak to czyni postmodernistyczny feminizm, nale1 prześledzić wpierw hegemoni
CCF20140127047 198    Księga druga. Przyczyny społeczne i typy społeczne jak to czyn
img054 (7) 106 Pożytki z różnorodności to znaczy być po stronie, po której się jest samemu. Żadna ze
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (01) Dziecko doskonali się w rozpoznawaniu prostych figur geometrycznych,
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (07) Dziecko uczy się koncentrować uwagę, podejmować decyzje i selekcjonow

więcej podobnych podstron