Magazyn6901

Magazyn6901



NAX FERDYNAND JAN — NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE 23

„.Mjcwiśfc W. S. U. w Warszawie”. Warszawa 1925.Korzon T.: Wewnętrzne DsLje Polski za Stan. Augusta. Warszawa 1897. —■ Łoza 8.: Słownik architektów t budowniczych polaków. Warszawa 1930.— Oczapowski J. B.: Kameralista polaki z czasów Sejmu Czteroletniego. „Roztrząsanie i rozbiory w naukach politycznych i ekonomicznych”. Warszawa 1889.— OU teicicz B.: Karlografja polska XVIII to. Lwów 1932. Pattuncaki A.: Nieznany Sandomierzanin, ekonomista z XVIII w. „SandomierskieSandomierz 1933.

A. Grodek.

Neoklasyczna szkoła w ekonomice.

i. Chirakterysty1"! ogólna. 2. Analiza popytu i podaży. 3. Teorja kosztów. 4. Równowagi przejściowe i ostateczne. 5. Teorja niedoskonałej konkurencji. 6. Teorja pieniądza. 7. Teorja zatrudnienia.

1. Charakterystyka ogólna. Mianem szkoły neoklasycznej określamy kierunek myśli ekonomicznej, wywodzący się od Alfreda Marshalla, który zyskał sobie stanowisko dominujące w krajach anglosaskich. Kierunek ten wyrósł historycznie z tej samej podstawy, z jakiej wyszły szkoła matematyczna (czyli lozańska) oraz szkoła austrjacka (t. z w. psychologiczna). Podstawą tą jest teorja użyteczności krańcowej. Gdy jednak szkoła austrjacka poszła głównie po linji dociekań nad psychologją wartościowania dóbr gospodarczych, zarówno szkoła neokla-syczna jak i szkoła mattmatyczna przywiązują mniejszą wagę do samego pojęcia użyteczności krańcowej, jak do metody analizy, leżącej u podstawy teorji użyteczności krańcowej. Metoda ta została uogólniona i zastosowana również do teorji produkcji (teorja produktywności krańcowej), do teorji kosztów (pojęcie kosztu krańcowego), do teorji monopolu (pojęcie utargu krańcowego) i t. d. Ostatnio wszystkie te pojęcia zostały uogólnione w jedno pojęcie krańcowego stosunku substytucyjnego (marginął ratę of substitution), na którym można oprzeć całą teorję ekonomiczną. Tak w rezultacie metoda, stojąca u podstaw teorji użyteczności krańcowej, została rozszerzona na metodę analizy krańcowej, która jest zastosowaniem do analizy ekonomicznej tych samych zasad, jakie skądinąd są znane pod nazwą rachunku różniczkowego. Stąd też pochodzi używanie rachunku różniczkowego i całkowego jako narzędzia analizy zarówno przez szkołę matematyczną, jak też przez szkołę neoklasyczną.

Mając wspólną podstawę wraz ze szkołą austrjacką oraz szkołą matematyczną, szkoła neoklasyczna różni się od tych dwu szkół sposobem podejścia do zagadnień oraz ich traktowania. Od szkoły austrjackiei różni się, tak samo jak i szkoła matematyczna, znacznie szerszym zakresem swych zainteresowań. Od szkoły matematycznej zaś różni się tern, że zajmuje się raczej badaniem tworzenia się równowagi na poszczególnych rynkach (którym odpowiadają przemysły, produkujące poszczególne dobra), traktując te rynki w odosobnieniu od reszty układu gospodarczego, podczas gdy szkoła matematyczna bada warunki równowagi układu gospodarczego jako całości, przy peł-nem uwzględnieniu wzajemnej współzależności wszystkich jego elementów. Różnica jest więc podwójna. Po pierwsze, szkoła neoklasyczna wyodrębnia „rynek" dla poszczególnego dobra od reszty układu gospodarczego i bada przebieg na tym rynku w izolacji (na podstawie założenia ceteris paribus), bez uwzględnienia zależności tego przebiegu od wydarzeń na rynkach dla innych dóbr. D-atego metoda szkoły neoklasycznej została określona mianem metody równowag cząstkowych, w przeciwieństwie do metody równowagi ogólnej, którą posługuje się szkoła matematyczna. Ponieważ obie szkoły posługują się wyższą matematyką jako narzędziem analizy, nazwy „szkoła równowag cząstkowych" oraz „szkoła równowagi ogólnej" byłyby też bardziej na miejscu. Po drugie, szkoła neoklasyczna bada nietylko warunki równowagi na poszczególnym rynku, ale także proces tworzenia się równowagi. W ten sposób dochodzi do rozróżnienia między szeregiem równowag przejściowych (t. zw. równowagi krótkookresowe) od równowagi ostatecznej (t. zw. równowaga długookresowa). Wprowadza to w metodę szkoły neoklasycznej pewien element dynamiczny, którego szkoła matematyczna jest pozbawiona. Wyodrębniając „rynek" dla danego dobra od reszty układu gospodarczego, szkoła neoklasyczna redukuje ilość elementów zmiennych, wchodzących w skład danego zagadnienia do niewielkiej liczby, najczęściej do dwóch. W tych warunkach najdogodniejszym środkiem ilustracji i dyskusji staje się geometryczny wykres, którego użycie jest najważniejszem narzędziem analizy w rękach przedstawicieli szkoły neoklasycznej. Tam jednak, gdzie liczba zmiennych jest zbyt wielka, aby ich zależność dała się ująć


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Magazyn6701 21 NAUKI EKONOMICZNO-ROLNICZE — NAX FERDYNAND JAN wreszcie ingerencja czynnika państ
Magazyn63401 130 KLACZKO JUL JAN — KLASYCZNA SZKOŁA EKONOMIKI dziel wydanych osobno, zbiorowe ed
Magazyn6801 22 NAX FERDYNAND JAN uzupełniał swoje studja w Bibljotece Załuskich. Dzięki poparciu
Magazyn6001 24 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE w vykres geometryczny, posługują się oni także an
Magazyn6101 25 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE do teorji rozwiniętej w Cambridge, całkiem samodz
Magazyn6201 26 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE wyraźnie nie przeprowadza) można traktować popyt
Magazyn6301 V NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE    27 mysłu. Rozpatrując stosunek f
Magazyn6401 28 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE biciem procesu głębszego, mianowicie zrównania kr
Magazyn6501 29 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE też rozróżnienie między równowagą krótkookresową
Magazyn6601 30 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE mianem równowagi quasi — długookresowej (ąuasi-lo
Magazyn6701 31 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE cowego z kosztem krańcowym. W rezultacie więc pro
Magazyn6801 32 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE V ~ K można pisać: szkoły w Cambridge jest jednak
Magazyn6901 33 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE Istnieje alternatywne sformułowanie teorji procen
Magazyn6001 34 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE w sumie mniejszy od wzrostu produkcji. W rezultac
Magazyn6101 35 NEOKLASYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE dukcji odbywa się przy kosztach wzrastających, na
Alm aM er WYŻSZA SZKOŁA EKONOMICZNAZESZYTY NAUKOWE3 (43) 2006 Warszawa 2006
Magazyn69001 886 MATEMATYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE najmniej, założenia które robi, są przeważnie n
Magazyn6a301 HIPOTEKA MORSKA — HISTORYCZNA SZKOŁA EKONOMJI SPOŁECZNEJ 609 staw hipoteczny, wskute

więcej podobnych podstron