page0057

page0057



ROZDZIAŁ I.

Różnica między poznaniem a przedmiotem poznania.

Zbadawszy materyę i sprowadziwszy ją do wrażeń, zastosujemy tę samą metodę analizowania do ducha i zbadamy, czy posiada on jakie cechy odróżniające go od materyi.

Zanim dalej się zapuścimy, rozjaśnijmy pewną dwuznaczność. Cała pierwsza część tej książki poświęcona była badaniu tego, co znane nam jest przez wrażenie i we wrażeniu; na własną odpowiedzialność, bez podania jakichkolwiek usprawiedliwiaj nazwaliśmy to, co w ten sposób jest nam znane: materją, niepomni tego, że materya istnieje tylko jako odróżnienie, przeciwstawienie do ducha, i że gdyby nie istniał duch, nie istniałaby i materya. Zdawałoby się zatem że kwestyę przeznaczoną do rozwiązania już przesądziliśmy.

Trzeba teraz całą tę terminologię wyłączyć i uważać ją za rzecz o wartości tylko umówionej.

Oto jak przedstawia nam się kwestya, ściśle wyrażona: część poznawalnego składa się z wrażeń. Należy, nie troszcząc się o to, czy tę całość wra-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0054 ROZDZIAŁ LVO ŚRODKACH POZNANIA ANIELSKIEGO podzielony na trzy paragrafy. Następnie rozważa
page0036 26 S. DICKSTEIN. subjektywności i jest przedmiotem tilozołii krytycznej. Trzeba się wznieść
page0013 9 na tem, żeby przez oczyszczenie duszy z wpływów cielesnych doprowadzić ją do tego stanu,
page0013 WSTĘP. ROZDZIAŁ I. Praca niniejsza jest mozolną próbą ustanowienia różnicy między tern, co
page0070 60 panpsychizmu *) Co do nas będziemy dalej zachowywać różnicę między tern, co nazwaliśmy p
skanuj0048 3 GRUPOWE PODEJMOWANIE DECYZJI (WYDARZENIA ŻYCIOWE) Celem ćwiczenia jest poznanie różnic
płynnie czyta nowy tekst. rozróżnia poznane w kl. IV części mowy, wskazuje różnicę między osobową a
skanowanie1 ■ ROZDZIAŁ 1Pojęcie myśli Załóżmy, że istnieje osoba, która nic nie wie o różnicy między
page0092 82 wszelką różnicę między postrzeganiem a wzruszeniem. Wzruszenie jest tylko postrzeganiem
page0094 ROZDZIAŁ V. Określenie świadomości. — Stosunek podmiotu do przedmiotu. Odłączywszy od świad
16 Rozdział I było poznanie wychowanka i zakwalifikowanie według wieku do „pierwszej rodziny
SPIS TREŚCI Wstęp Refleksja i konkret.................... 9 Rozdział I W kręgu teorii poznania
- 37 lizowane. Powszechnie przyjmuje sie. że przedmiotem wyrównywania różnic międzyregionalnych winn
CCF20090831070 116 ŚwiadtmoSó [i. Przedmiot pewności zmysłowej] Różnica między istotą a przykładem,

więcej podobnych podstron