page0095

page0095



81

cl) Niech sam daje dobry przykład i stara się o to, ażeby czystość i porządek wszędzie dziecku wpadały w oko.

e) Niech pamięla, że zewnętrzna czystość i porządek są po większej części obrazem wewnętrznej, do niej prowadzą i ją utrzymują, podczas gdy brud ciała, łatwo też i duszy się udziela.

2.    Odzież ma fizyczny, estetyczny i moralny cel i jest warunkiem zachowania zdrowia, upiększenia ciała i zachowania obyczajności. Tu niech pamięta nauczyciel o tern, co następuje:

a)    Ubrania nie powinny być ani za ciasne ani za obszerne, ani nadto lekkie, ani nadto ciepłe, mają się one stosować do wieku, pory roku, konstylucyi ciała; głowa i szyja niech będą o ile możności wolne, bielizna powinna być czystą, a przeto częściej zmienianą, przez to ułatwia się funkcyę skóry i wspiera zdrowie.

b)    Niech zapobiega wszelkiemu strojnisiostwu i uleganiu modzie i niech im nie dopomaga. Prostota i czystość ubierają najlepiej młodzież. Również niech występuje energicznie przeciw niedbalstwu i nieporządkowi w ubraniu, przeciw wszelkiemu brudowi w odzieży.

c)    Niech ściśle przestrzega przyzwoitości, skromności i wstydliwości. I w ubraniu musi się też czystość serca przebijać i przez odzież nawet chroni się ją u siebie i u drugich.

3.    Panowanie ducha nad ciałem stanowi wykończenie fizycznego wychowania, którego ostatecznym celem nie jest nic innego, jak uczynić ciało uległem duchowi. Duch niech rządzi ciałem we wszystkiem, nawet w nieznacznych rzeczach, zapobiega wszystkim nic nieznaczącym poruszeniom, opieszałości, bezmyślnym przezwyczajeniom (ze względu na ręce, nogi, głowę i t. p.); gdyż te wskazują, że się nie ma mocy nad ciałem. Przez to panowanie stanie się ciało powabnym i miłym obrazem duszy.

Wychowawca niech daje pod tym względem wychowankowi dobry przykład i nie dozwoli, aby go opanowywał niepokój, gniew i t. p., gdyż te zeszpecają rysy twarzy człowieka i całe ciało; niech okazuje we wszystkich swoich zarządzeniach, w chwaleniu i ganieniu i t. p. zupełne panowanie nad sobą samym.

http://rcin.org.pl

6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wiersze do rysowania Dobry przykład Kręcił się pod oknem, jakiś mały ptaszek i... szukał żywności. W
wierszyk 2 Dobry przykład Kręcił się pod oknem, jakiś mały7 ptaszek i... szukał żywności. Widząc to
rys wierszyki (45) Dobry przykład Kręcił się pod oknem, jakiś mały ptaszek i... szukał żywności. Wid
rys wierszyki (45) Dobry przykład Kręcił się pod oknem, jakiś mały ptaszek i... szukał żywności. Wid
Dobry przykład Dobry przykład Kręcił się pod oknem, jakiś mały7 ptaszek i... szukał żywności. Widząc
page0091 81 tywnych, jako swych własnych. Jeżeli zaś senzy-ty wny i umysłowych pierwiastek jest co d
Rilke „Listy do młodego poety”$ C%*> «dm*ilnoia t ’ ^^jącydi się samotności, <ło Vtó, Pan sam
img280 (7) 96 Druidzi słońca Ra powstał z chaosu wymawiając swoje imię - jest to dobry przykład na p
page0007 $81 Br. K. TurJomłlPEDAGOGIA CZYLINAUKA 0 WYCHOWANIU DZIECI ZE SZCZEGÓLNIEJSZEM Iow UWZGLĘD
page0044 34 budzając naszą siatkówkę daje nam wrażenie ruchu; to wzrokowe wrażenie drgania jest
page0081 81 żonych. U niego nerwy panują nad rozumem. To jest więzień własnych namiętności, niewolni
page0082 - 81 Było to właśnie około żniw. Idąc drogą, spotykali drabiniaste wozy naładowane snopami,
page0082 83 Władysław. Bolesław 111, nę Czechom skoro się o to upomnieli i pogrozili (z), naosliitti
page0083 81 il avaif frappe ce pays-ci. Or les plaies que Dieu avait, envoyees sur les Egyptiens et
page0085 81 które w nas już istnieją, w naszych organach, przeszły ze stanu pozornego spoczynku do c
page0085 81 żna utożsamiać stwarzania ze zmianą (mutatio), gdyż przy zmianie tasama rzecz, fizycznie
page0085 75 Ona daje byt ciału i staje się jedną z nim rzeczą tak, że istnienie kompozycyi człowieka

więcej podobnych podstron