page0104

page0104



96 Summa teologiczna

Zarzut trzeci. Oprócz tego, każde kochanie jest albo prawowite albo nieprawowite. Prawowite zaś kochanie należy do miłości nadprzyrodzonej (caritas), kochanie zaś nieprawowite należy do niegodziwości. Żadne zaś z nich nie należy do natury, ponieważ miłość nadprzyrodzona jest ponad raturą, niegodzi-wość zaś jest przeciw naturze. Zatem w aniołach niema żadnego kochania przyrodzonego.

Lecz przeciwnem jest, że kochanie idzie za poznaniem; kocha się bowiem tylko to, co jest poznane, jak mówi Augustyn w X di Triti. Lecz w aniołach jest przyrodzone poznanie. Za+em i przyrodzone kochanie.

Odpowiadam, że trzeba koniecznie przyjąć w aniołach miłość przyrodzoną. Dla dowiedzenia tego należy rozważyć, że zawsze to co jest pierwsze, zachowuje się w następnem. Natura zaś jest pierwe, niż umysł, gdyż natura każdej rzeczy, jest to jej istotność. Stąd to, co należy do natury, musi być zachowane także w tych, którzy mają umysł. To zaś jest wspólnem każdej naturze, że ma jakąś skłonność, która jest pożądaniem naturalnem, czyli miłością. Jednak tę skłonność znachodzi się w różny sposób w różnych naturach, w każdej według jej własnego sposobu. Stąd w naturze umysłowej znajduje się naturalna skłonność odnośnie do woli, w naturze zaś zmysłowej odnośnie do pożądania zmysłowego, w naturze zaś pozbawionej poznania, tylko odnośnie do przyporządkowania natury do czegoś. Stąd, skoro anioł jest naturą umysłową, musi być w jego woli naturalna miłość.

Odpowiedź na pierwszy zarzut. Miłość umysłowa przeciwstawia się przyrodzonej, która jest tylko przyrodzona, o ile należy do natury, która nie dodaje ponad pojęcie natury doskonałości zmysłowej lub umysłowej.

Odpowiedź na drugi zarzut. Wszystkie rzeczy, które są na całym świecie, działają poruszane przez coś, prócz pierwszego działającego, który działa tak, że żadnym sposobem nikt go do działania nie porusza, w którym tern samem jest natura co wola. I dlatego niema nic w tern nieodpowiedniego, by anioł był poruszany do działania, o ile naturalna skłonność jest w niego wszczepiona przez najwyższego Twórcę jego natury. Jednak nie jest poruszany do działania tak, by sam nie działał, skoro ma wolną wolę.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0036 28 Summa teologiczna Zarzut trzeci. Oprócz tego ruch odbywa się tylko dla potrzeby. Lecz św
page0046 38 Summa teologiczna Zarzut trzeci. Oprócz tego, jeśli dwa krańce przeciwne są czemś jednem
page0176 168 Summa teologiczna Zarzut drugi. Oprócz tego różnorodność skutków okazuje różnorodność p
page0246 Summa teologiczna Zarzut drugi. Oprócz tego, wyraz błogosławieństwo (benedictio) pochodzi o
page0115 R. LXI. O utworzeniu aniołów w bycie naturalnym 107 Zarzut trzeci. Oprócz tego, wszyst
page0025 R. LI. O aniołach w porównaniu do ciał 17 Zarzut trzeci. Oprócz tego aniołowie nie przybier
page0057 R. LV. O środkach poznania anielskiego 49 Zarzut trzeci. Oprócz tego idee, które są w
page0069 R. LVII. O poznaniu aniołów w odniesieniu do rzeczy materjalnych 61 Zarzut trzeci. Oprócz t
page0156 148 Summa teologiczna niają:/m jakby jakąś namową. Ten zaś jest znak tego, że wszyscy szata
page0186 178 Summa teologiczna cza się materję rzeczy cielesnych. Zatem jest jedna materja dla wszys
page0188 180 Summa teologiczna subst. orbis), że samo ciało niebieskie jest materją nieba, bytem w m
page0150 142 Summa teologiczna z tego, co,powiedziano powyżej (R. LVI1I, 3). Stąd nic nie przeszkadz
page0164 156 Summa teologiczna IV cap. de Div. Nom., że pożądają tego, co jest dobre i najlepsze, by
page0166 158 Summa teologiczna § 3. CZY W SZATANACH JEST CIERPIENIE. Do trzeciego paragrafu tak
page0174 166 Summa teologiczna i według miary tego zwrotu otrzymały wyższy lub niższy stopień> po
page0023 R. LI. O aniołach w porównaniu do ciał 15 Zarzut drugi. Oprócz tego Grzegorz w Homliji
page0059 R. LV. O środkach poznania anielsk:ego 51 Zarzut drugi. Oprócz tego to, co się poznaje
page0102 94 Summa teologiczna ludzką cnotą, jest w pożądliwości, a męstwo w popędliwości. Lecz w ani
page0106 98 Summa teologiczna A to widać w człowieku i co do umysłu i co do woli. Umysł bowiem pozna

więcej podobnych podstron