page0104

page0104



90

cie. Z tkliwemi dziećmi trzeba się oględnie obchodzić, jednakowoż starać się też powoli coraz więcej zaharlowywać na wrażenia i wzmacniać, ażeby tkliwość nie przemieniła się w czułostkowość i obraźliwość. Przez obraźliwość rozumiemy łatwą pobudliwość nieprzyjemnych uczuć, które spowodowują niechęć i gorycz. Tej draźliwości musi wychowawca energicznie zapobiegać; w przeciwnym bowiem razie staną się młodzi ludzie wkrótce nieznośnymi i zatrują sobie i drugim życie. Częstokroć powodem tego jest chorowitość i osłabienie nerwów. W tym wypadku najlepiej jest zasięgnąć porady lekarza.

b) Kształcenie władzy spostrzegania.

Jeżeli dusza znajdzie przedmiot, który wywołuje w niej podrażnienie, albo sprawuje wrażenie, to wtedy powstaje z uczucia spostrzeżenie. Jest więc ono objęciem jakiegoś przedmiotu jako objektywnie danego i jako przyczyny naszego czucia. Jest ono zawisłe nielylko od odpowiedniego trwania i siły podrażnienia, od moralnej właściwości i działalności zmysłów, lecz jeszcze więcej od stanu i moralnej działalności duszy. Cdyż ta zachowuje się tu już nietylko re-ceptywnie i pasywnie, jak przy uczuciu, lecz jest aktywną, skoro się zwraca badająco i egzaminujące do badanego przedmiotu.

Wychowawcza działalność musi co do spostrzeżenia zważać na to co następuje:

1.    Ponieważ spostrzeżenie jest tylko skutkieiti uczucia, (które jest oraz przedmiotowem uczuciem), to wynika samo z siebie, że tam omówione zasady, także i tu mają swoje znaczenie. W szczególności niech wychowawca nalega na to, ażeby spostrzeżenia nie były ulotne i powierzchowne, lecz dokładne, jasne i wyraźne, o ile przedmioty są szlachetne i godziwe. Przy sprzecznych spostrzeżeniach nie trzeba się zatrzymywać, lecz prędko się od nich odwracać, ażeby nic złego, nieprzyzwoitego i trywialnego przez zmysły nie dostawało się do duszy i zajmowało ją przez dłuższy czas.

2.    Władza spostrzegania może i nawet bardzo zaostrzyć się przez ćwiczenie i przyzwyczajanie. Przez ćwiczenie zaostrzone oko, niejedno widzi, czego niećwiczone

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
scandjvutmp6501 90 Rozmowy i pogadanki z dziećmi. Wszystkim się ten kolor podoba i dużo rzeczy farb
page0202 — 188 leży, przyjmie na siebie ciężar lego nadzoru. Trzeba się też postarać o odpowiednie z
I ZŁOTE CZASY PROROKÓW.    2iy ^Upominam Cię, abyś nie dał się zwieść takiej zasadzie
I ZŁOTE CZASY PROROKÓW.    2iy ^Upominam Cię, abyś nie dał się zwieść takiej zasadzie
I ZŁOTE CZASY PROROKÓW.    2iy ^Upominam Cię, abyś nie dał się zwieść takiej zasadzie
skanuj0084 (25) •Witruwiusz 75 wszystkim trzeba się starać o to, by dostęp do muru nie był łatwy dla
skanuj0084 (25) •Witruwiusz 75 wszystkim trzeba się starać o to, by dostęp do muru nie był łatwy dla
Spalanie odpadów w paleniskach domowych SKUTKI ZAGROŻENIA str4 SPALANIE ODPADÓW W PALENISKACH DOMOW
img090 90 7.5. Pamięć a u l o asocjacyjna która upraszcza się w przypadku funkcji <p zbliżonej ks
IMG57 LXVIII INDYWIDUALNOŚĆ. HISTORIA cie, Słowacki tak stara się objaśnić istotę narodu wiodącego,
90 Iwona Anna Ndiaye ły się zjazdy akademickie, prowadzono dyskusje. Aktywnie wspierano i rozwijano
IMG90 [1600x1200] Technologią walcowania otrzymuje się: ■    blachy grube i cienkie
IMGd90 tem pozoru, który naleiy przezwyciężyć i od którego trzeba się ostatecznie uwolnić. Tej
IMG?15 X * ••••■• Egz. nr 1 Z • Kurwa ^am Po prostu.........do pe... do PGNiG-u trzeba się przenieść

więcej podobnych podstron