page0105

page0105



WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACtó. 95

dzy ludzkiej w ogólności, aby ustalić warunki widoczności, stanowiącej charakter nauki matematycznej, będącej wzorem nauki bezwzględnie pewnej. Żadnego wszakże systematu filozoficznego nie weźmie Wroński za podstawę swego dzieła. Podstawę stanowić mają tylko procesy lo-logiczne, t. j. definicye, a raczej konstrukcye pojęć; z tych nawet korzystać zamierza o tyle tylko, o ile użyte będą „in concreto“. Kończy wreszcie uwagą, że wzniosłe zadanie umiejętności matematycznych ma wartość nieskończenie wyższą od ich zastosowań. Widoczność zaś prawd matematycznych stawia na równi z objawieniem prawd religijnych.

Przedstawiona treść „Wstępu do wykładu matematyki“ wskazuje, że sam wykład mógłby stanowić dzieło pierwszorzędnej wartości. Talent klasyfikatorski i systematyzacyjny Wrońskiego, filozoficzne traktowanie zadań nauki, niezwykle obiecujący program pytań, jakie poruszać zamierzał, nadałyby — przypuszczać należy — dziełu cechy wielce oryginalne. Żałować tedy wypada, że Wroński planu swego nie wykonał. Znaleźliśmy wprawdzie rękopisy pokrewne treścią, bo zawierające konspekty wykładu algorytmii; wiemy też, że na schyłku żywota swego pragnął, w tak zwanych „ Confórences europćenes“ podobny kurs opracować, dzieła jednak zupełnie odpowiadającego powyższemu programowi nie odszukaliśmy. To, co napotykamy w dziełach drukowanych, stanowi rozwinięcie różnych teoryj matematycznych Wrońskiego, nie tworząc części podobnego dzieła elementarnego

Usiłował Montferrier nakreślić według pomysłów Wrońskiego wspomnianą już przez nas „Encyklopedyę matematyczną^. Dzieło to czterotomowe zawiera wprawdzie wykład znacznej części pomysłów matematycznych Wrońskiego, nie jest jednak jednolitem w planie i da-lekiem od wzoru, jaki nakreślił sam Wroński. Szczęśliwy dydaktyk potrafiłby może dziś jeszcze z dzieł i rękopisów Wrońskiego odtworzyć całość, według myśli wyżej streszczonych; lecz, aby przystosować ją do wymagań dzisiejszych, winienby uwzględnić te poglądy i teorye, które zdbbyła nauka, zupełnie niezależnie od pomysłów Wrońskiego.

Podczas pobytu swego w Londynie, Wroński poza pracą czysto-naukową i walką, jaką staczał z towarzystwami naukowemi, znalazł jeszcze dość czasu, aby bliżej obznajmić się z przemysłem technicznym , a zwłaszcza z narzędziami i machinami, szczególnie parowemi. Znalazłszy życzliwego przyjaciela w Pondzie, mógł za protekcyą tego uczonego zwiedzać rozmaite zakłady techniczne, fabryki i zakłady przemysłowe, zamknięte zwykle dla cudzoziemców. Czynione tam spostrzeżenia pobudziły go do głębszych rozważań teoretycznych, mających na celu udoskonalenie machin parowych. Rozważania te w kilka lat pó-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0131 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 121 W rozumie samym trzeba szukać przyczyny warunków antynomii, k
page0155 145 WROŃSKIEGO ŻYCIE t PRACtó. PRZYPISY. x) Poglądy, wyłożone w tej pracy (wydanej następni
page0101 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 91 Nauki polityczne, jak tego dowodzi arytmetyka polityczna, czer
page0103 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 93 głównie w technii i w rozprawach przedstawionych Brytańskiemu
page0113 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 103 dzieleń u; że było rodzajem powszechnego noniusa. Z końca teg
page0115 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 105 Wykonanie takiego planu wymagało niesłychanej pracy i cierpli
page0119 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 109 ucieleśniony pomiędzy wami, usiłuje wszędzie, nawet w najbard
page0127 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 117 zasady, więc doktryna stronnictwa jest w rzeczy samej kółkiem
page0129 WROŃSKIEGO ŻYCIE 1 I’RAOE. 119 6)    Mowa jest tylko ucieleśnieniem dowolnem
page0133 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 123 ekonomii politycznej, filozofii, religii, historyi i t. d. St
page0135 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE!. 125 boskiej , z prawami bezwzględnemi człowieka, o których była
page0137 Wrońskiego życie i prace. 127 sposób. Pomijamy program, w którym, jak zwykle Wroński mówi 0
page0139 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE 129 w naszych czasach znacznie posunięto dzięki postępowi termodyn
page0151 WROŃSKIEGO ZYCIE I PRACE. 141 tworzenia lub zbawienia. Mistycy poznają się i łączą bez wsze
page0159 WROŃSKIEGO ŻYCIE I VRACE.    149 a 8) Treść; gwarancja sprawiedliwości = sto
page0165 WROŃSKIEGO ŻYCIE I PRACE. 155 ten pogląd i sam niejednokrotnie wskazywał środki zaradcze. G
page0169 Wrońskiego życie i prace. 159 dopiero wtedy, gdy wziąwszy za podstawę układ praw, jaki ma m
page0171 Wrońskiego Życie i prace. 161 gwarancyi praw wiecznych, które powinny kierować przeznaczeni
page0187 Wrońskiego życie i piUCfi.IW Zapewne dzięki prelekcyom Mickiewicza dowiedzieli się Polacy c

więcej podobnych podstron