page0131

page0131



123


Scholastyka — Scholz

brata swego Benedykta, zażywając od niego duchownych nauk i według jego rady postępując, zwykle raż w rok przychodząc do niego na rozmowy duchowne. Po sześćdziesięciu trzech latach życia, w panieńskiej i anielskiej czystości, w ustawicznych modlitwach i umartwieniu ciała, przykładem własnym wiodąc siostry zakonne do doskonałości, zasnęła w Panu około r. 543. Święty Benedykt, jak powiada legenda, widział duszę siostry wychodzącą z ciała pod postacią gołębicy, i wstępującą do nieba. Kościół obchodzi pamiątkę ś. Scholastyki, dnia 10 Lutego. Miasto Mans we Francy i posiada relikwije świętej i uważają za szczególną swą patronkę.    L. li.

Schblcher (Wiktor), publicysta, ur. r. 1804 w Paryżu, uczył się z razu prawa, lecz wkrótce porwany wirem demagogii, rzuci! się w sprawy polityki. Był członkiem stowarzyszeń Aide to i, le ciel f aider a i des Droits de V homme, przyjacielem Godfryda Cavaignac’a i współzałożycielem pism liemerepnblicaineRenie indepeudanie, Journal du peuple i lUfornie. Gorliwy abolicyjonista, badał na miejscu sprawę niewoli negrów i napisał broszurę De li esekwage des noirs et de la legisfalion coloniale, a po niej dzieła. Abolil.ion de /’ esctacage, Examen critiąuc du prejuge contrę la couleur des Afrkains, Les coionies francaises, Les coionies elrangercs et Haiti, li Edypie en 1843, wreszcie Hisloire de /’ esclarage pendant les deux dernicres annees (2 tomy, Paryż, 1847'). Przy powrocie z odbytej podróży do Senegalu zastał we Franeyi rzeczpospolito już ogłoszoną. Mianowany podsekretarzem w ministerstwie marynarki, miał sposobność szczęśliwie przeprowadzić wielki akt usamowol-nienia Murzynów, o który tak długo dobijał się. Wraz z Arago usunął się z posady swrej i Schólcher. Negry Gwadelupy obrali go posłem i reprezentantem swym do zgromadzeń: ustawodawczego i prawodawczego, gdzie sasiadał przy stronnictwie krańcowem. Dekretem z dnia 9 S ycznia 1852 razem z 65 innymi reprezentatami zgromadzenia narodowego wygnany z Franeyi, przeniósł się do Bruxelli.

SchOlie, nazywają sic bądź gramatykalne, bądź osnowy dotyczące objaśnienia do znacznej liczby dzieł greckich i rzymskich autorów dopisane, lub oddzielnie opracowane przez dawnych grammatyków zwanych *akże Scholia-stami, w celu ułatwienia zrozumienia treści.

SchOlZ (Jan Marcin Augustyn), teolog katolicki niemiecki, urodził się w Kapsdorf, na Szląsku, uczył się od r. 1812 teologii i filozofii w uniwersytecie wrocławskim. W ośmnastym roku życia okazał się jednym z najgorliwszych i uczonych obrońców wiary katolickiej. Skutkiem badań po biblijotekach wiedeńskich i podróży naukowych do Paryża. Londynu, Szwajcaryi i Włoch, został roku 1820 professorem—adjonktem teologii w Bonn, i tegoż roku wziął udział w podróży generała Minntoli do Egiptu i krajów przyległych. Lecz gdy uczeni towarzyszący mu rozdzielili się, Scholz zamiast zwiedzić Egipt, wolał poznać Syryję i ziemię świętą, Palestynę. W r. 1821 wrócił już do Wrocławia i wydał podróż do kraju między Alexandryją i Paratonum w pustyni Libijskiej, w Egipcie, Palestynie, Syryi roku 1820—1821: Reise in die Gegend zwischen Alexandri,en und Par. (Lipsk, 1822). Wyświecony na kapłana, r. 1823, Scholz został professorem teologii w uniwersytecie w Bonn, gdzie zajmował się nadewszystko przerobieniem krytycznem textu Nowego Testamentu. Wydał: Sovum Testamentom graece (Lipsk, 1820—35, tomów 2); Handbuch der biblischen Archdologie, tudzież kontynuaeyje kilku dzieł Bren-tano i Desesera. Umarł r. 1853.—Inny teolog niemiecki tegoż nazwiska Her-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0117 107 nie mając swego przedmiotu ? Pomówmy naprzód o istnieniu przedmiotu, rozpatrując go odd
page0172 - m — nadziei. W tym ezm-ie odebrał list od brata Andrzeja, który przybył z akademii do str
480Zaczęła go pisać już po śmierci brata swego, w sierpniu 4845 r. Na pierwszój tóż karcie, zaraz cz
Rozwój duchowy jako warunek trwałej trzeźwości 181 będzie umiał kontrolować swego picia. Już od wiel
page0105 ZASŁUGI. 103 Można wiec tylko od niego dowiedzieć się, jak wyglądały niektóre myśli mistrza
page0109 IMIONA przymiotnika mity. Ponadto niektóre skrócenia od imion rodzimych mogą być równobrzmi
page0120 116 Przyczyny znów ruchu rotacyjnego planet od zachodu na wschód szukać należy, pisze Braun
page0122 ROZDZIAŁ VIII. Określenie świadomości. Rozdzielenie świadomości od przedmiotu świadomości.
page0129 119 namysł, a za nim dopiero następuje czyn lub powstrzymanie się od niego. Wprawdzie mater
page0132 128 i jej natężenie zawisło w wielkiej mierze od położenia pierścienia. Czas obiegu około o
page0136 NAZWY OSOBOWE — ANTROPONIMIA przytoczyć też interesujący sposób przezwania duchownego od na
page0141 142    Polska kwitnąca Litewski zamyślił poślubić ią. W tym celu posłowie od
page0147 Ricord — Riego y Runez 139 akademii lekarskiej od r. 1834—32; ogłosił wreszcie: Lettres «ur
page0148 140 prorokował z nimi Sapl oddaliwszy się od Samuela spotkał proroków; ilurli Boży napełnił
page0154 148 eznego jest oddzielenie uczciwych niewiast od „nieuczciwych*4, to bez-wątpienia starać
page0177 KONIEC FILOZOFII JOŃSKIŹJ. 171 jest nieoddzielną od rozumu vsOę; a pierwszy Anaxagoras wpro
page0182 NAZWY OSOBOWE — ANTROPONIMIA wiacy), Centusie (Krakowianie); od właściwości ubioru, np.- Ku
page0188 180Rode — Rdderer kiem orkiestry teatru Feydeau. Od r. 1796 począł odbywać podróże muzykaln

więcej podobnych podstron